| کد خبر: 190180 |

صادرات ریلی از ایستگاه راه آهن شهید مطهری خراسان رضوی پنج برابر شد

سرپرست اداره کل راه آهن خراسان گفت: بارگیری و صادرات ریلی کالا از ایستگاه شهید مطهری خراسان رضوی به کشورهای آسیای مرکزی طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن پنج برابر شد.

تین نیوز

سرپرست اداره کل راه آهن خراسان گفت: بارگیری و صادرات ریلی کالا از ایستگاه شهید مطهری خراسان رضوی به کشورهای آسیای مرکزی طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن پنج برابر شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، مصطفی نصیری ورگ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۲ ماهه نخست امسال نیز ۲۱۵ هزار تن محموله به مقاصد کشورهای آسیای میانه از طریق مرز ریلی سرخس صادر شد که استان خراسان رضوی با بارگیری ۱۸۹ هزار تن کالا و معادل ۷۸ درصد کالاها رتبه نخست صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داد.

وی اظهار داشت: ایستگاه شهید مطهری خراسان رضوی دارای رتبه نخست صادرات ریلی کشور به آسیای مرکزی می باشد به طوری که در ۲ ماه نخست سال جاری ۱۱۱ هزار تن بارگیری از این ایستگاه صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ برابر شده است.

وی گفت: با افزایش زیرساخت ها از قبیل توسعه خطوط تخلیه و بارگیری، توسعه سکوها برای تسریع در بارگیری و احداث ساختمان اداری برای استقرار بازرگانان و سازمان های مرتبط با حمل و نقل در این ایستگاه، ظرفیت بارگیری همزمان در ایستگاه راه آهن شهید مطهری از ۵۵ دستگاه واگن به ۲۵۰ دستگاه واگن افزایش یافته است.

نصیری افزود: ایستگاه شهید مطهری در ۳۵ کیلومتری شهر مشهد، در محور ترانزیت ریلی سرخس- بندرعباس در کنار جاده آسیایی، به عنوان ایستگاه بارانداز و پشتیبان ایستگاه مرزی سرخس احداث و در سال ۱۳۷۵ مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی اظهار داشت: این ایستگاه به مساحت ۱۹۰ هکتار با موقعیت جغرافیایی مطلوب، فاصله مناسبی از کلانشهر مشهد دارد و همچنین نزدیک بودن به مرز افغانستان و فاصله ۱۵۸ کیلومتری با مرز سرخس موقعیت ویژه ای را به این ایستگاه داده است.

وی به سرمایه گذاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در این ایستگاه اشاره کرد و گفت: این ویژگی ها قابلیت و ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن این ایستگاه به مرکز لجستیک ریلی منطقه ایجاد کرده است بطوریکه این مکان به یکی از پیشنهادهای ایران به سازمان اسکاپ (کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و پاسیفیک) برای تبدیل شدن به مرکز لجستیک منطقه بوده است.

هم اکنون تبادل ریلی کالا از ایران به آسیای مرکزی از ۲ مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می شود.

به خاطر قدمت بیشتر، زیرساختهای بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه آهن سرخس صورت می گیرد.

بارگیری کالای صادرات در خراسان رضوی نیز از طریق سه ایستگاه راه آهن تربت حیدریه، مشهد و شهید مطهری انجام می شود.

مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از طریق راه آهن در مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته بیش از ۲ میلیون تن کالا بود که یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن از این مقدار مربوط به ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق این مرز ریلی بوده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.