| کد خبر: 190045 |

تنها 30 درصد آب دریا در ایران شیرین می‌شود

در آمار جهانی در حال حاضر ۸۶.۸ میلیون مترمکعب آب شیرین می‌شود اما در ایران تنها ۳۰ درصد از آب‌های دریا در شهرهای جنوبی کشور شیرین می‌شوند.

تین نیوز

دبیر همایش هشتمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل عنوان کرد: در آمار جهانی در حال حاضر ۸۶.۸ میلیون مترمکعب آب شیرین می‌شود اما در ایران تنها ۳۰ درصد از آب‌های دریا در شهرهای جنوبی کشور شیرین می‌شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از شیپنا، مجید عباسپور در سخنرانی افتتاحیه هشتمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل عنوان کرد: در این همایش حدود ۹۰ مقاله ارائه شده که از بین این تعداد، چند مقاله برای ارائه انتخاب شده است.

وی در ادامه افزود: کمیسیون ملی یونسکو از ایده‌ها و فنّاوری‌های برتر حمایت می‌کند و از دو ایده مورد تائید استفاده و تقدیر خواهد شد.

عباسپور اظهار داشت: از ابتدای سال کرسی کمسیون یونسکو در حوزه , در دانشگاه شریف مستقر شده و زمینه‌هایی در حوزه دریایی و بحث استحصال انرژی قرار است حمایت‌های لازم در این زمینه انجام بگیرد.

دبیر همایش هشتمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل با بیان اینکه با تقسیم‌بندی حوزه فراساحل به نیازهای اساسی این حوزه دریایی اشارات کوتاهی خواهم کرد، گفت: اولین موضوع سکوهای دریایی است؛ اولین سکوی دریایی در سال ۱۸۹۱ میلادی برای کشف نفت در دریا نصب شد که هم‌اکنون کشور در این زمینه دارای مشکلات اساسی است.

او به سخنان خود اضافه کرد: صرف‌نظر از تکنولوژی‌هایی که در خود حوزه ساخت سکو تا حدود زیادی توانمندی‌هایی کسب کردیم اما موضوعاتی وجود دارد که باید به آن دقت و توجه زیادی شود یکی از محصولات تولیدی از سکوها گازهای اسیدی است در این گاز اسید از گاز جدا می‌شود و این گازهای اسیدی مواد مختلفی دارند که عمدتاً حالت گوگردی دارد که با تفکیک این مواد جدا شده و دوباره به چاه ها تزریق می‌شود که باعث شده کیفیت گاز مشکل پیدا کند.

عباسپور با تأکید بر اینکه یکی از تکنولوژی‌هایی که باید قبل از تزریق انجام شود جداسازی این اسید از گاز است، عنوان کرد: این موضوع یکی از معضلاتی است که در حال حاضر باید کار جدی برای حل آن صورت بگیرد.

طبق گفته او؛ مسئله دیگر که باید روی آن کار شود مسائل مربوط به افت فشار چاه‌های استخراج گازاست، بعد از اینکه گاز از اسید جدا شد فشار گاز ۲۷۰ بار بود که به مرور این فشار تقلیل فشار پیدا کرده و در حال حاضر به ۲۰۰ بار رسیده است. زمانی که گاز به ساحل منتقل می‌شود افت فشار دارد و مقدار فشار گاز خروجی درهمان ورودی به ۶۰ بار برسد که باید این مشکل حل شود.

دبیر همایش هشتمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل اظهار کرد: در رابطه تولید انرژی از امواج جذر و مد ۶۰۰ مگابایت در ساعت هرساله در حال بهره‌برداری است البته ما برای استحصال انرژی از امواج  و شرایط بادی (آب شورین) در منطقه دریای عمان و چابهار و جریان‌های دریایی که از تنگه هرمز بین قشم و بندرعباس به سمت شرق خلیج‌فارس در حرکت است می‌توان از آن‌ها در رأس تولید انرژی استفاده کرد.

عباسپور به موضوع آب‌شیرین‌کن‌ها اشاره کرد و گفت:  در آمار جهانی در حال حاضر ۸۶.۸ میلیون مترمکعب آب شیرین می‌شود اما در ایران ۳۰ درصد از آب‌های دریا در شهرهای جنوبی کشور فقط شیرین می‌شوند.

منبع: شیپنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.