| کد خبر: 190001 |

«آبه» در تهران به دنبال چیست؟

هرچند با توجه به اهمیت این کشور در مناسبات سیاسی و به‌خصوص اقتصادی جامعه جهانی و نیز اینکه در 40 سالی که از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد، این نخستین ‌بار است که نخست‌وزیر ژاپن به عنوان بالاترین مقام اجرایی این کشور به ایران می‌آید، نمی‌توان از اهمیت آن چشم‌پوشی کرد.

تین نیوز

درحالی که در روزهای گذشته مباحث بسیاری در رسانه‌های عمدتا خارج کشور در ارتباط با سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور مطرح شده و به‌نحوی فضاسازی سنگین رسانه‌ای در ارتباط با این سفر در دستورکار رسانه‌ها قرار گرفته است، به نظر می‌رسد این سفر لااقل از حیث مباحث برجامی و آنچه تحت عنوان میانجی‌گری ژاپنی‌ها میان تهران و واشنگتن مطرح می‌شود، چندان حائز اهمیت نباشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، هرچند با توجه به اهمیت این کشور در مناسبات سیاسی و به‌خصوص اقتصادی جامعه جهانی و نیز اینکه در 40 سالی که از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد، این نخستین ‌بار است که نخست‌وزیر ژاپن به عنوان بالاترین مقام اجرایی این کشور به ایران می‌آید، نمی‌توان از اهمیت آن چشم‌پوشی کرد.

به بیان دیگر این سفر در چارچوب روابط دوجانبه دو کشور ایران و ژاپن و بهبود روابط سیاسی و به‌ویژه اقتصادی تهران- توکیو حائز اهمیت است اما اینکه لزوما ارتباطی به مناسبات ایران و امریکا داشته باشد یا مثلا قرار باشد به‌نحوی مانع از افزایش فشارهای واشنگتن به تهران شود، چندان دقیق نیست. به هر حال امریکا، به‌تعبیری محور شرارت است و طبیعتا در هر مذاکره‌ای بحث از اقدامات خصمانه این کشور قابل بررسی است اما قرار نیست بحث از مذاکره با امریکا یا هر آنچه به روابط و مناسبات تهران و واشنگتن مربوط است، به عنوان بحث محوری در مذاکرات انتهای هفته جاری مقامات ارشد کشورمان با نخست‌وزیر ژاپن و هیات همراه ایشان مطرح شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

با این همه چنانچه تاکید شد سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران با توجه به آنکه برای نخستین ‌بار در 40 سال اخیر اتفاق افتاده از اهمیتی ویژه در مناسبات سیاسی دوجانبه، مسائل و روابط اقتصادی دو کشور و همچنین بخشی از مسائل منطقه‌ای برخوردار است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.