| کد خبر: 189996 |

تحلیل روزنامه کیهان از دلیل کاهش قیمت دلار

تثبیت نرخ ارز تک‌عاملی نیست.

تین نیوز

قیمت دلار در چند هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته است که به عقیده برخی از فعالان خبر تشکیل بازار متشکل ارزی، خبرهای غیررسمی مبنی ‌بر یکی شدن قیمت‌ها در سامانه نیما با بازار آزاد و غافلگیری معامله‌گران در سطوح حمایتی از سوی بازارساز باعث کاهش قابل توجه قیمت ارز از جمله دلار شده است به‌طوری که دلار وارد کانال ۱۲ هزار تومان نیز شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، روند کاهشی نرخ ارز در بازار در روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد. بازار ارز‌ در روز‌های اخیر توانسته به آرامش برسد.

این آرامش در حالی ایجاد شده است که روزنامه کیهان در گزارشی ادعا کرد روند نزولی در بازار یا «دستکاری مصنوعی است و اگر اینطور نیست، دولت توانایی مدیریت بازار ارز را ندارد.» ادعایی که روند‌های موجود در بازار و واقعیت‌های اقتصاد نشان‌دهنده غیرواقعی بودن آن است.

تداوم روند نزولی

با وجود اینکه روز گذشته شیب کاهش قیمت ارز نسبت به روزهای پیش از آن کمتر شده، اما نوار کاهش قیمت‌ها در بازار ارز کماکان ادامه دارد؛ به‌طوری که قیمت خرید یورو در بانک‌ها به ۱۴ هزار تومان رسید.بانک‌ها روز گذشته قیمت ارز را نسبت به روز قبل از آن کاهش دادند؛ به‌طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که روز یکشنبه ۱۲ هزار و ۵۲۸ تومان بود، روز گذشته به ۱۲ هزار و ۳۸۲ تومان رسید.

همچنین قیمت خرید یورو نسبت به روز گذشته با کاهش همراه شد و شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۴ هزار تومان خریدند که قیمت این ارز نیز کاهش یافت.هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۵ هزار و ۷۴۳ تومان خریداری می‌شد.قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۴ هزار و ۷۱۰ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۵۰ تومان می‌رسد.

اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۵۰ تومان کاهش دادند؛ به‌طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان بود.

این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان می‌خرند و ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان می‌فروشند که این نرخ‌ها نیز نسبت به روز گذشته ۵۰ تومان کاهش داشته است.

بانک مرکزی در ماه‌های اخیر به بازار‌سازی موثر در بازار ارز تبدیل شده است. این نهاد توانسته با سیاست‌گذاری‌هایی آرامش را به بازار ارز برگرداند. افزایش اختیارات بانک مرکزی، محدودیت در خرید و فروش خارج از مرز‌ها، از بین بردن اثرگذاری صرافی‌های خارجی بر قیمت ارز در داخل، تلاش بر تشکیل بازار متشکل ارزی و... برخی از اقدامات بانک مرکزی در این حوزه است. همچنین اقدامات بانک مرکزی موجب تقویت ارزش ریال و تثبیت نرخ ارز شده است.

این مساله‌ای است که در گفته‌های دلالان نیز به چشم می‌خورد و بسیاری در انتظار افت شدید قیمت با فروکش کردن روند حرکت رشدی دلار هستند. برخی از آنها از اینکه اقدام به خرید دارایی‌ها در قیمت‌های بالا کرده‌اند، نگران کاهش ارزش دلار هستند و این روند را دلیلی برای احتمال زیان هنگفت در آینده نه چندان دور می‌دانند.

به‌نظر می‌رسد که طی هفته‌های آتی در صورت تداوم وضعیت موجود، بر شمار فروشندگان افزوده شده و طرف عرضه کالا در بازارها تقویت می‌شود. بر این اساس در روز‌های اخیر میزان عرضه دلار از سوی برخی از صاحبان دلار در بازار‌ها بیشتر شده و افزایش عرضه موجب شده روند نزولی دلار شیب بیشتری به خود بگیرد.

روزنامه کیهان بدون توجه به واقعیت‌های موجود در اقتصاد کشور دست به تحلیلی سیاست زده از بازار ارز و رفتار فعالان اقتصادی زده است. در این گزارش آمده است: «در روزهای اخیر و همزمان با سفر مقامات ژاپنی و آلمانی به تهران، یک جریان سیاسی خاص با فضاسازی کاذب اینگونه وانمود کردند که این دو سفر موجب شده تا دلار سیر نزولی به خود گرفته و همچنان در حال کاهش است.این جریان سیاسی در پی آن است تا در ادامه این‌گونه القاء کند که سفر واسطه‌های آمریکا به ایران، قیمت دلار را اینگونه کاهش داد، حالا ببینید اگر با ترامپ مستقیم مذاکره کنیم، چه شود! اما علت نوسانات متعدد قیمت دلار از دو حال خارج نیست. یا «دستکاری مصنوعی» است و اگر اینطور نیست، دولت «توانایی مدیریت بازار ارز را ندارد.»

این ادعا در حالی طرح می‌شود که فعالان اقتصاد تحت تاثیر اخبار و تحولات سیاسی و اقتصادی به تصمیم‌گیری دست می‌زنند. انتظار کاهش نرخ ارز متقارن شده است. با صعود شاخص‌های بورس، در واقع سرمایه‌گذاران سهام نیز انتظار رشد اقتصادی را دارند. ممکن است برخی از این فعالان اقتصادی که همواره رفتار و انتخاب‌های تجاری‌شان را براساس اخبار و روند تحولات کوتاه‌مدت سیاسی تنظیم می‌کنند، احتمال بالایی برای امکان توافق میان ایران و آمریکا در آینده نه چندان دور قائل باشند اما تقریبا تمامی این فعالان با مجموعه‌ای از اتفاقات روبه رو بودند که نشان از ناکارآمدی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران بوده است.

عدم تمکین کشورهای خریدار نفت ایران و بی‌اثر بودن فشارهای آمریکا به خریداران نفت ایران و شکست سیاست صفر شدن صادرات نفت باعث شد که در اردیبهشت ماه اثرگذاری تحریم براقتصاد ایران با پرسش‌های جدی نزد فعالان اقتصادی روبه رو شود.افزون براین، برقراری تحریم‌های جدید در حوزه پتروشیمی این موضوع را به نمایش گذاشته که ایالات متحده در کارآیی و کارساز بودن تحریم‌های نفتی مردد شده و به سوی تحریم‌های جدید روی آورده است تحریم‌هایی که ناکارآمدی آن از پیش مشخص شده است. در عین حال روند بازار‌ها گویای فروکش کردن انتظارات تورمی است. بر این اساس اگرچه تحولات و خبر حضور وزیر خارجه آلمان و نخست‌وزیر ژاپن مانند دیگر اخبار می‌توانسته بر بازار ارز موثر باشد اما این بازار بیش از هر چیزی متاثر از واقعیت‌های اقتصادی و عملکرد مناسب بانک مرکزی بوده است.

بازار متشکل ارزی

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به کاهش نوسانات ارزی در روزهای اخیر، می‌گوید: یکی از عمده دلایل آرامش ایجاد شده در بازار ایجاد بازار متشکل ارزی است. نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه عوامل مختلفی به بهبود وضعیت بازار ارز منجر شده است، می‌گوید: کاهش تقاضا در زمینه خرید ارز یکی دیگر از عوامل مهم تاثیر‌گذار در بهبود وضعیت این بازار است.

او با تاکید بر اینکه در ماه‌های اخیر اعزام‌های پزشکی به خارج از کشور در جهت درمان کاهش یافته است، ادامه می‌دهد: با کاهش حجم سفرها و همچنین واردات غیرضرور تقاضا برای ارز کاهش یافته که این خود به افت قیمت آن منجر شده است.

اشباع شدن بازار

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اشباع شدن بازار از دلار عامل دیگر در کاهش نوسان ارزی است، می‌گوید: دلارهای خانگی در حال حاضر به‌شدت دچار نوسان بوده و مردم در خصوص ادامه نگهداری آنها دچار واهمه شده‌اند از این رو به سمت فروش آنها حرکت کرده‌اند که این خود قیمت را نزولی می‌کند.

بازار ارز باید کاهش قیمت را تجربه کند؛ در حال حاضر قیمت ارز واقعی نبوده و باید با کاهش همراه شود.

او با بیان اینکه قیمت دلار باید در محدوده ٨ هزار تومان قرار بگیرد، می‌گوید: قیمت دلار بر اساس روابطی حاصل می‌شود و فرمول خاصی نیز دارد از این رو طبق فرمول نهایت قیمت قابل قبول این ارز در محدوده ٨ هزار تومان است.ادامه روند کاهش نرخ ارز ادامه خواهد داشت اما پیش‌بینی زمان دقیق اتمام نوسانات ممکن نیست.

قیمت ارز واقعی نیست

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: نمی‌‎توان به صورت قطعی پیش‌بینی کرد که قیمت دلار به چند تومان می‌رسد، اما قطعا قیمت‌های کاذبی که در بازار شاهد بودیم قیمت واقعی ارز در کشور نبود، بلکه قیمت‌هایی بود که دلالان برای ارز تصمیم گرفته بودند. این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: قیمت ارز در قانون بودجه سال ۹۷ حدود ۳۷۵۰ تومان تصویب شده بود که تفاوت هر دلار ۳۷۵۰ تومانی با ارز ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری بیش از ۴۵۰ تومان است به همین جهت دولت سود کلانی از مابه‌التفاوت نرخ ارز مصوب در بودجه سال ۹۷ با نرخ ارز جهانگیری برده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمی‌توان گفت که کاهش کنونی قیمت دلار در بازار تنها به دلیل تشکیل بازار متشکل ارزی است به‌طوری که بازار متشکل ارزی آنقدر نمی‌تواند تاثیر جدی داشته باشد که باعث سقوط قیمت دلار در بازار شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: معتقدم توهمات و ترسی که برای مردم و حتی برخی مسوولان کشوری ایجاد شده بود که آمریکا قصد جنگ دارد، در حال حاضر با عقب‌نشینی آمریکا از مواضع خود، تغییر دلار در معاملات ارزی برخی کشورها و صفر نشدن صادرات نفت ایران پس از گذشت چند ماه از اعلام تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا از بین رفته و این موضوع باعث کاهش شدید قیمت دلار در بازار شده است و پیش‌بینی می‌کنم کاهش قیمت دلار در بازار تداوم خواهد داشت.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    روزنامه کیهان کاملا درست می گه. قیمت ارز به صورت دستکاری شده توسط بانک مرکزی در بازار آزاد تعیین می شود