| کد خبر: 189905 |

یک مقام مسئول:

◄ تعیین قیمت بلیت قطارهای 5 ستاره براساس عرضه و تقاضا

حمل و نقل ریلی یک ششم حمل و نقل جاده‌ای مصرف سوخت دارد که در عین اینکه امکان انتقال بارهای حجیم از طریق ریلی وجود دارد سبب کاهش آسیب به زیرساخت‌های جاده‌ای نیز می‌شود.

تین نیوز

عضو انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی، گفت: حمل و نقل ریلی یک ششم حمل و نقل جاده ای مصرف سوخت دارد که در عین اینکه امکان انتقال بارهای حجیم از طریق ریلی وجود دارد سبب کاهش آسیب به زیرساخت های جاده ای نیز می شود.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، فرهنگ طلوعی که مسئولیت شرکت حمل و نقل ریلی را نیز بر عهده دارد در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، اظهار کرد:  در سال گذشته نزدیک به 93 درصد ظرفیت قطارهای مسافری 5 ستاره این شرکت اشغال شده بود که رقم کاملاً مناسب و بهره ور محسوب می شود.

 وی در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که تعیین قیمت بلیت قطارهای 5 ستاره بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده و در چارچوب قیمت گذاری نرخ بلیت قرار ندارند، ابراز داشت: با توجه به اهمیت ، استفاده از این قانون و بازگشت اصل و سود سرمایه فعالان بخش خصوصی در بخش حمل و نقل ریلی می تواند در افزایش سرمایه گذاری ها درحوزه ریلی مؤثر باشد.

به گفته طلوعی، بر اساس ماده12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در توسعه صنعت ریلی اصل و سود سرمایه فعالان اقتصادی که در حوزه ریلی سرمایه گذاری می کنند از محل صرفه جویی سوخت بازگشت داده می شود که به کاهش تصادفات جاده ای و نیز کاهش مصرف سوخت در جاده ها کمک شایان توجهی خواهد کرد و لذا بر این اساس، میزان انتقال بار و مسافر از جاده به ریل افزایش یافته و به عنوان مشوق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش ریلی عمل می کند.

عضو انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی در بخش دیگری از سخنان خود با پرداختن به این مهم که  حمل و نقل ریلی یک ششم میزان حمل و نقل جاده ای مصرف سوخت را در چرخه حمل و نقل به خود تخصیص داده است، افزود: در عین این که امکان انتقال بارهای حجیم از طریق ریلی وجود دارد واین مد حمل و نقلی  سبب کاهش آسیب به زیرساخت های جاده ای خواهد شد.

وی به این نکته نیز اشاره داشت که، هر رام قطار باری در هر بار بارگیری معادل 150 کامیون کالا قادر است حمل کند، تصریح کرد: اگر این روند افزایش یابد کاهش سریع تصادفات جاده ای از یک سو و همچنین صرفه جویی بسیار زیاد در منابع انرژی کشور رقم خواهد خورد.

مدیرعامل یک شرکت حمل و نقل ریلی در اشاره به این مزلب که متأسفانه شهرهای کشور در سال های اخیر به سمت خودرو محور بودن در حرکت بوده اند، تصریح کرد: در حالی که در دنیا سرمایه گذاری به سمت شهرسازی ریل پایه حرکت کرده است، در دنیا و بخصوص در کشورهای پیشرفته بار در فواصل بالای هزار کیلومتر از طریق قطار انجام می شود واین در حالی است که  در ایران به دلیل ارزان بودن سوخت این موضوع رعایت نشده و عمده بار کشور از طریق جاده حمل و نقل می شود که سبب اتلاف میزان زیادی از سوخت در این مسیر شده است.

به خاطرنشان کرد: در پی امضای تفاهم نامه شرکت راه آهن و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با هدف اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مبنی بر بازگشت اصل و سود سرمایه گذار در بخش ریلی، قرار است500 واگن باری به این شرکت ریلی افزوده شود که در حال حاضر 100 واگن از محل محاسبه صرفه جویی سوخت در هر کیلومتر و یارانه تخصیص داده شده به این موضوع به این شرکت حمل و نقل ریلی اضافه شده است. اما تعداد باقیمانده واگن ها که 400 واگن باری است تا پایان سال 99 با همکاری تولیدکنندگان تولید کنندگان داخلی ساخته شده  و به این شرکت ریلی افزوده خواهد شد.

طلوعی با بیان این مهم که  قطارهای 5 ستاره در چارچوب قیمت گذاری نیستند و 22درصد افزایش قیمت بلیت قطار که اخیراً برای سایر مسیرهای ریلی مسافری اعمال شده مشمول قطارهای 5 ستاره نخواهد شد، یادآور شد: در حال حاضر 60 واگن مسافری 5  ستاره فدک در اختیار این شرکت قراردارد که  اکثر آن ها در مسیر تهران – مشهد تردد دارند.

عضو انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی در پایان به این نکته نیز پرداخت که، قیمت بلیت این قطارها تنها بر اساس عرضه و تقاضا نرخ گذاری می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.