| کد خبر: 189904 |

◄ هدفمندسازی یارانه‌ها به افزایش ایمنی حمل‌ونقل می‌انجامد

دبیرانجمن ریلی در پنل تخصصی هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ریلی تاکید کرد که با هدفمندسازی یارانه‌ها می‌توان امنیت بخش حمل و نقل کشور را افزایش داد.

تین نیوز

دبیرانجمن ریلی در پنل تخصصی «نقش حمل و نقل ریلی در کاهش سوانح جاده‌ای» هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ریلی تاکید کرد که با هدفمندسازی یارانه‌ها می‌توان امنیت بخش حمل و نقل کشور را افزایش داد.

به گزارش تین‌ نیوز مهرداد تقی‌زاده با اشاره به به ترسیم نقشه ایمنی راه‌ها در دو سال گذشته، گفت: در حالی که یارانه‌های سوخت در بخش جاده‌ای از توان رقابت حمل و نقل ریلی کاسته است، می‌توان با هدفمندسازی یارانه‌های بخش حمل و نقل توسعه و ایمنی را در این بخش افزایش داد.

افزایش آمار تلفات جاده ای محتمل است

محمد اشرفی عضو انجمن ریلی نیز در این پنل تخصصی گزارش آماری درباره تلفات سوانح جاده‌ای داد و گفت: طی سال‌های ۸۴ تا ۸۵، آمار تلفات جاده‌ای به  ۲۷ هزار نفر رسید که بعد از انجام برخی امور در حوزه راه و اینمی روند نزولی آمار سوانح جاده‌ای آغاز شد و در سال۹۵به ۱۶ هزار و اندی کاهش یافت. اما متاسفانه سال 97 آمار تلفات جاده‌ای به 17 هزار افزایش یافت.

وی پیش‌بینی کرد که در صورت عدم سیاست‌گذاری مناسب آمار تلفات جاده‌ای در سال ۱۴۰۶  به ۲۰ هزار نفر خواهد رسید.

اشرفی در توضیح علل چنین پیش‌بینی گفت:  آمار نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر به‌واسطه سوبسید سوخت کشور ما خودرو محورتر شده است. از سوی دیگر میزان بار جاده‌ای بخش‌های صنعتی و معدنی افزایش یافته و این روند رو به رشد هم‌چنان ادامه دارد. کمبود کیفیت حمل و نقل عمومی نیز در سیر مسافران به سمت استفاده از خودروهای شخصی نیز موثر بوده است و پیش‌بینی می شود که  آمار خودرو شخصی در سال ۱۴۰۶، ۵۴ هزار خورو می‌رسد و این گونه احتمال افزایش تلفات جاده‌ای به شدت افزایش خواهد یافت.

این کار شناس حمل و نقل با ارائه گزارش آماری از تاثیر قیمت و سوبسید سوخت بر تلفات جاده‌ای گفت: طبق آمار در کشورهای که سوبسیدی به سوخت تعلق نمی‌گیرد یا کم‌تر تعلق می‌گیرد آمار تلفات جاده‌ای کاهش یافته است و در صورت حذف یارانه سوخت می‌توان انتظار داشت که تلفات جاده‌ای کشور به ۹ هزار نفر تقلیل پیدا کند. این در حالی است که طبق برنامه توسعه آمار تلفات باید به ۵ هزار نفر برسد. اما با توجه به شرایط و سیاست‌گذاری‌ها و در حالی که کشورهای دیگر در حال به صفر رساندن آمار تلفات جاده ای خود هستند در ایران در خوشبینانه ترین حالت این آمار به 9 هزار نفر کاهش خواهد یافت.

اشرفی با تاکید بر این که هم‌زمان با کاهش سوبسید به سوخت جاده‌ای، باید حمایت و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش اقبال به استفاده از حمل و نقل عمومی، نیر صورت بگیرد، گفت: تحقیقات اخیر بیانگر این است که  پیمایش خودروها با آمار تلفات ارتباط دارند و هر چقدر پیمایش پایین‌تر باشد، آمار تلفات جاده‌ای نیز کاهش می یابد.

وی در ادامه با اشاره به این که وضعیت حمل و نقل عمومی مورد قبول مصرف‌کنندگان نیست، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها اگر تناسب بین تقاضای مسافران و حمل و نقل عمومی برقرار نشود، خودرو محوری در کشور افزایش پیدا کرده و بر همین اساس باز هم افزایش تلفات جاده‌ای محتمل خواهد بود.

حمل و نقل ریلی ایمن ترین مُد حمل و نقلی است

معاون فنی عملیاتی اورژانس کشورنیز در این پنل بر ایمن بودن حمل و نقل ریلی نسبت به سایر شقوق حمل و نقل  اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری ۵۵ حادثه اتوبوسی داشتیم که منجر به مصدوم شدن ۶۰۲ نفر و فوت ۶۴ نفر شدند، در حالی که آمار سوانح ریلی بسیار پایین است و به همین دلیل استفاده از این مُد حمل و نقل می‌تواند بر کاهش تلفات جاده‌ای کشور نقش بسزایی داشته باشد. در هفته ۱۰ تا ۱۷ خرداد ۲۵۱ حادثه ویژه ترافیکی داشتیم که بیش از دو کشته یل ۵ مصدوم داشت

حسن نوری با اشاره به اهمیت پیشگیری پیش از وقوع حوادث عنوان کرد: آموزش و ایمنی وسایط نقلیه نقش اصلی در کاهش تلفات جاده‌ای بازی می‌کنند و براساس و آمار و مستندات باید خودورسازان را مجاب به تولید خودروی با کیفیت کرد.

وی پیش‌بینی کرد که در صورت کاهش سوبسید سوخت می‌توان انتظار داشت که مسافران حمل و نقل جاده‌ای به سمت ریل بیایند و در عین حال یارانه سوخت در راستای توسعه و گسترش ناوگان ریلی صرف شود.

معاون فنی عملیانی اورژانش کشور ادامه داد: فرهنگ‌سازی، افزایش کمیت و کیفیت در حمل و نقل ریلی و ارائه بسته‌های متنوع در این مُد حمل و نقل می‌تواند باعث افزایش مسافران آن شود.در کنار توسعه ریلی و عمومی باید آموزش‌های لازم برای حمل و نقل عمومی ایمن به همگان داده شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.