| کد خبر: 189868 |

اسلامی در افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی:

◄ نیازمند تحول فکری و کارکردی در حوزه ریلی هستیم

وزیر راه و شهرسازی در مراسم هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی صنایع تجهیزات و خدمات عنوان کرد: در سال‌های پس از انقلاب به عناوین مختلف از توسعه ریلی غفلت شد اما دو دولت اخیر توسعه حمل‌ونقل ریلی و نرخ بهره‌برداری رو به رشد است و اطمینان دارم سرعت حرکت توسعه زیرساخت‌ها را حفظ کنیم.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی در مراسم  افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی صنایع تجهیزات و خدمات عنوان کرد: در سال‌های پس از انقلاب به عناوین مختلف از توسعه ریلی غفلت شد اما در دو دولت اخیر توسعه حمل‌ونقل ریلی و نرخ بهره‌برداری رو به رشد است و اطمینان دارم سرعت حرکت توسعه زیرساخت‌ها را حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محمد اسلامی با تأکید بر این‌که بهره‌مندی مردم، تقویت ترانزیت و اتصال ریلی به مراکز بار در برنامه توسعه ریلی استان‌ها دیده شده و محقق خواهد شد، عنوان کرد: گسترش ترانزیت ریلی مورد تائید و تأکید مقامات کشوری و مجلس است.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه متنوع‌سازی سرفصل‌های منابع از برنامه‌هاست، تصریح کرد: دوران محرومیت و رکود صنایع ریلی طولانی بود که باید با گسترش صنایع داخلی با دید حمایت از تولید داخلی و رقابت در بازارهای خارجی توسعه ریلی را به دست بیاوریم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه اخیر با سازمان برنامه‌وبودجه گفت: استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه می‌تواند راهکار خوبی برای دستیابی به منابع مالی باشد از همین‌رو راه‌آهن نیازمند تحول در فرهنگ‌ سازمانی و رفتاری است تا قابلیت ریلی را افزایش دهیم و مردم را بیش‌تر به استفاده از ریل تشویق کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخصیص دو هزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه، برای راه اندازی شرکت‌های تولید واگن، اظهار داشت: قرار است از محل این اعتبار، ۹ شرکت سازنده واگن با ۱۶ شرکت بهره بردار مرتبط شده تا از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه به توسعه ساخت واگن منجر شود.

اسلامی با تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین اعتبار صنایع ریلی، یادآور شد: منابع بازار سرمایه علاوه بر این‌که سهل الوصول‌تر از تسهیلات بانکی است، از این تسهیلات ارزان‌تر هم خواهد بود.

وی درباره قطارهای پرسرعت، خاطرنشان کرد: باید وارد حوزه قطارهای پرسرعت شویم و اگر قطار پرسرعت بالای ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت احداث می‌شود، این تفکر حاکم شود که سایر قطارها با همان سرعت قبلی باشند؛ چرا که اگر قصد داریم به پروژه جهانی چین به عنوان «یک راه، یک حرکت» با سرمایه‌گذاری ۲۶۴ هزار میلیارد دلاری بپیوندیم و قصد حضور در این کمربند جهانی را داشته باشیم، باید زیرساخت‌های ما نیز آمادگی ورود به این پروژه را داشته باشد و قطارها با سرعت بالاتری تردد کنند.

وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، تصریح کرد: اجرای این ماده قانونی باید به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری با بازدهی بالا در بخش ریلی استقبال کند؛ در غیر این صورت شرکت‌های ریلی خصوصی مجبور هستند برای آن‌که درآمد و هزینه‌های آن‌ها به نقطه سر به سر برسد، از کیفیت خدمات خود به مردم بکاهند که این اشتباه است؛ بلکه باید به سمتی برویم که مردم میان کیفیت خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌های ریلی، شرکت مورد نظر خود را انتخاب کنند.

اسلامی با بیان این‌که اساسنامه شرکت‌های حمل و نقل ریلی تصویب شده و به زودی از آن رونمایی می‌شود، اظهار داشت: با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری پس از راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای، سهم ریل در حمل و نقل حومه‌ای ارتقاء خواهد یافت و با این اقدام، با ترافیک آزاردهنده و آلایندگی‌های زیست محیطی و صوتی کلان شهرها، مقابله خواهیم کرد.

وی افزود: به این منظور باید شبکه حمل و نقل مویرگی بامحوریت حمل و نقل ریلی در حاشیه کلان شهرها ایجاد شود؛ به خصوص اینکه مردم نیز چنین سیستم‌هایی را دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند. پس باید مدل مالی مناسبی برای قطارهای حومه‌ای تعریف شود تا بدون استفاده از یارانه‌های دولتی، تأمین مالی شوند.

وزیر راه و شهرسازی، به موضوع تولید ریل در داخل اشاره کرد و گفت: تولید ریل ملی از سوی شرکت‌های فولادی آغاز شده؛ هر چند مطالعات ساخت ریل در داخل ۱۰ تا ۱۵ سال طول کشید؛ اما شرکت‌های فولادی ما از شرکت راه آهن و شرکت ساخت سفارش تولید گرفتند.

وی تأکید کرد: می‌توانیم با استفاده از  سرمایه بخش خصوصی مزیت رقابتی را افزایش دهیم و قیمت‌گذاری و پرداخت یارانه را کاهش دهیم تا از طرفی کیفیت و قابلیت عملکرد راه‌آهن مورد انتخاب مردم باشد که لازمه این کار این است که این موضوع پایه‌گذاری شود.

وزیر راه و شهرسازی از تأسیس اساسنامه شرکت حمل‌ونقل حومه‌ای خبر داد و افزود: این شرکت باید با کمک شهرداری‌ها سهم حمل‌ونقل شهری به‌خصوص در کلان‌شهرها به دست آورد.

او اضافه کرد: با تأسیس این شرکت و توسعه ریل شهری رونق تولید در صنایع ریلی را به دنبال خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.