| کد خبر: 189836 |

کارشناس مسائل اقتصادی:

برای حفظ ارزش پول ملی باید «پایه پولی» کشور را تقویت کنیم

یک کارشناس مسائل اقتصادی افزایش صادرات و جلوگیری از چاپ بی‌پشتوانه اسکناس را دو عامل اصلی برای حفظ ارزش پول ملی دانست.

تین نیوز

یک کارشناس مسائل اقتصادی افزایش صادرات و جلوگیری از چاپ بی پشتوانه اسکناس را دو عامل اصلی برای حفظ ارزش پول ملی دانست.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا،  علی حیات نیا با اشاره به تاکید اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حفظ ارزش پول ملی، گفت: ارزش پول ملی متأثر از قدرت اقتصادی کشور هم در عرصه بین المللی و هم در داخل است و هرچه تعاملات اقتصادی کشور گسترده تر باشد، ارزش پول ملی نیز بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه تقویت پایه پولی کشور تأثیر بسزایی در ارتقا ارزش پول ملی دارد، عنوان کرد: پایه پولی کشور بر مبنای ذخایر بانک مرکزی شامل ذخایر ارزی و همچنین طلا و جواهرات است که در بخش ذخایر ازی دلار و یورو بیشترین سهم را دارد.

حیات نیا خاطرنشان کرد: مهمترین کار برای حفظ ارزش پولی این است که پایه پولی کشور را تقویت کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی رونق صادرات با هدف افزایش ذخایر ارزی را یکی از راهکارهای تقویت پایه پولی و حفظ ارزش پول ملی اعلام کرد و ادامه داد: برای رونق صادرات باید تولید داخل کشور را ارتقا دهیم.

وی تاکید کرد: به علاوه باید بازارهای هدف صادرات را نیز گسترش دهیم تا بتوانیم کالاهای تولید داخل را در کشورهای مختلف به فروش برسانیم و ارز حاصل از این صادرات را به کشور برگردانیم.

حیات نیا معتقد است، شفاف کردن سیاست های ارزی، جلوگیری از خروج ارز از کشور، ساماندهی ارز حاصل از صادرات و… هم می تواند به تقویت ذخایر ارزی بانک مرکزی و حفظ ارزش پول ملی کمک کند.

وی اضافه کرد: همچنین نباید اجازه داده شود ذخایر ارزی کشور برای واردات کالاهای غیرضروری که نیاز اساسی مردم نیست، به هدر برود.

وی در ادامه با بیان اینکه چاپ پول و اسکناس بدون پشتوانه نیز به تضعیف پایه پولی و ارزش پول ملی دامن می زند، تاکید کرد: دولت نباید به هیچ عنوان کسری بودجه را با خلق پول بدون پشتوانه جبران کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی از تأثیر تعاملات بین المللی بر تقویت ارزش پول ملی هم یاد کرد و گفت: نباید فراموش کنیم سیاست های اقتصادی و سیاسی یک کشور با هم در پیوند است.

حیات نیا افزود: باید تعاملات اقتصادی را با کشورهایی که امکان تعامل با آنها برای ما وجود دارد، گسترش دهیم.

حیات نیا کشورهای همسایه و آسیای مرکزی را از جمله مهمترین کشورهایی دانست که می توانیم تعاملات اقتصادی مناسبی با آنها داشته باشیم و یادآور شد: به نظر می رسد برقراری تعاملات اقتصادی با کشورهای اتحادیه اروپا کمی برای ما سخت تر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.