| کد خبر: 189754 |

◄ ترانزیت جاده‌ای در یک نگاه ده ساله

قرار گرفتن ایران در چهار راه ترانزیت شرق و غرب همیشه یک مزیت به شمار آمده و بعد ازشکل‌گیری کشورهای تازه استقلال یافته این اهمیت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

تین نیوز

نگاهی اجمالی به ترانزیت جاده‌ای در ده سال اخیر بیانگر پیشی گرفتن حمل و نقل جاده‌ای در مقایسه با سایر شقوق است. قرار گرفتن ایران در چهار راه ترانزیت شرق و غرب همیشه یک مزیت به شمار آمده و بعد ازشکل‌گیری کشورهای تازه استقلال یافته این اهمیت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز براساس گزارش اخیر اندیشکده لجستیک و زنجیره تامین، ترانزیت کالا در  جاده‌ای  در برخی موارد رشد و بعضاً کاهش را نشان می‌دهد. طبق آمار در سال 86 حمل کالا در مرزهای زمینی شاخص 4.46 درصد را نشان می‌دهد و به تدریج این عدد در سال‌های پیش‌رو تا سال 96 با اُفت و خیزهایی همراه می‌شود.

این آمار در سال87 در بخش جاده با حدود بیست درصد رشد به 4.67 درصد رسیده و در سال 88 این عدد 5.75 می‌رسد.

طبق این گزارش، ترانزیت کالا در بخش جاده‌ای در سال 89 به 8.16 درصد می‌رسد و با رشد بالایی که از خود نشان می‌دهد بیانگر این مهم است که خوشبختانه بخش جاده‌ای در حمل کالا و در بخش ترانزیت با موفقیت همراه بوده است.

حمل بار در بخش جاده‌ای خوشبختانه در سال 1390 نیز صعود یک پله‌ای به شاخص 9.24 درصد رشد پیدا می‌کند و باز هم از بخش‌های دیگر حمل کالا در مدت مشابه پیشی می‌گیرد. این شاخص در سال 91 نیز نزدیک به دو پله جهش داشته و رقمی 10.75 درصدی را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش که اندیشکده لجستیک و زنجیره تامین مطرح شده است، در سال 92 رقم ترانزیت کالا با استفاده از مد حمل و نقلی جاده‌ای به عدد 11.59 درصد می‌رسد و بار دیگر نقطه روشنی از خود در حمل بار و کالا در تاریخ حمل بار و کالای ترانزیت از خود به جای می‌گذارد. در سال 93 این عدد به 12.34 درصد ارتقا پیدا می‌کند که نسبت به دیگر مدهای حمل و نقل بار در بخش ترانزیت رشد قابل توجهی را از خود نشان می‌دهد.

در سال 94 است که ترانزیت بار توسط بخش جاده‌ای با اُفت همراه می‌شود و با نزول دو پله‌ای به رقم 10.92 درصد می‌رسد. این روند در سال 95 نیز ادامه دار است و شاخص  حمل جاده‌ای به 7.81 درصد می‌رسد و این عدد در سال 96 با کمی صعود به 9.28 درصد افزایش پیدا می‌کند.

اما در یک نگاه اجمالی به این نتیجه می‌رسیم که در سه سال منهتی به سال 96، بررسی‌ها نشان از افزایش مشکلات فعالان حوزه حمل و نقل کالا که حاکی از وضعیت نامطلوب کامیونداران و زمان انتظار طولانی آن‌ها در مبادی ورودی از جمله بنادر و مرزهای کشور برای دریافت بار، وجود بیش از 65 هزار کامیون فرسوده در کشور، بیکاری تعداد بسیاری از کامیون‌داران به علت نبود بار برای ترانزیت و حتی بار داخلی است که موجب کاهش آمار حمل و نقل جاده‌ای می‌شود. اما با وجود تمامی مشکلات، این حوزه جاده‌ای است که در مقایسه با دیگر مدهای حمل و نقلی کماکان پیشتاز در جابه‌جایی بار و کالا است.

ترانزیت جاده‌ای به دلیل دارا بودن مزایایی از قبیل سرعت در جابه‌جایی، قابیلت دسترسی بهتر، تنوع بیش‌تر وسایل حمل و نقل، هزینه سرمایه‌گذاری اولیه کمتر و مزایای دیگر، همواره بیش از سایر مدهای حمل‌ و نقلی مورد توجه صاحبان بار و کالا بوده و هست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.