| کد خبر: 189679 |

یک مقام مسئول اعلام کرد؛

تولید کاغذ داخلی توجیه اقتصادی ندارد/مصرف ۳۳۵ هزار تن کاغذ در سال

مدیرکل دفتر امور طرح‌ها و تامین مالی وزارت صنعت گفت: قیمت تمام شده کاغذ داخلی، به طور معمول از کاغذ وارداتی یارانه‌ای بالاتر بوده و در این شرایط، امکان رقابت از تولیدکننده داخلی سلب می‌شود.

تین نیوز

مدیرکل دفتر امور طرح‌ها و تامین مالی وزارت صنعت گفت: قیمت تمام شده کاغذ داخلی، به طور معمول از کاغذ وارداتی یارانه‌ای بالاتر بوده و در این شرایط، امکان رقابت از تولیدکننده داخلی سلب می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، علیرضا هادی اظهار داشت: در حال حاضر مصرف سالانه کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه در کشور در حدود ۳۳۵ هزار تن است که توسط واحدهای فعال موجود می‌توان تا حدود ۵۰ درصد نیاز کاغذ کشور را تأمین کرد.

مدیرکل دفتر امور طرح‌ها و تأمین مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال ۹۷ و همزمان با افزایش برخی هزینه‌های تولید، نحوه قیمت گذاری کاغذ و شرایط غیررقابتی کاغذ وارداتی یارانه‌ای با کاغذ تولید داخل، حجم تولید داخل کاهش محسوسی داشته و شاهد افت تولید بوده ایم.

هادی توضیح داد: در تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه، ۳ واحد تولیدی با ظرفیت اسمی بالغ بر ۱۷۵ هزار تن در کشور فعال هستند و ۵ طرح دیگر با ظرفیت ۳۳۸ هزار تن، طی چند سال آینده می‌توانند، وارد فاز تولید شوند.

وی اضافه کرد: یکی از این طرح‌ها در استان خوزستان و با هدف استفاده از باگاس نیشکر، با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تنی در حال احداث است.

مدیرکل دفتر امور طرح‌ها و تأمین مالی گفت: با این شرایط، توجیه اقتصادی تولید کاغذ در کشور با چالش جدی رو به رو است و ما نمی‌توانیم اصراری بر روی سرمایه گذاری در این صنعت، به سرمایه‌گذاران داشته باشیم.

هادی خاطرنشان کرد: تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم از روش‌های مرسوم دیگر در تولید کاغذ است که در همین راستا و با عنایت به هزینه‌های پایین تولید در این روش، حدود ۱۴۵ طرح صنعتی مجوز گرفته اند که ۱۵ مورد از این طرح‌ها با ظرفیت بالغ بر ۱۱۵ هزار تن دارای ۶۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.