| کد خبر: 189655 |

مردم در بازسازی منازل آسیب دیده از سیل جدیت داشته باشند

۹۰ درصد اعتبارات کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی برای بازسازی منازل آسیب دیده از سیل اخیر برای چهار استان گلستان، مازندران و لرستان و خوزستان تامین شده است.

تین نیوز

 معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: مردم باید در بازسازی منازل آسیب دیده از سیل جدیت داشته و مطالبه گر باشند تا روند بازسازی سرعت مناسب به خود بگیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، عزیزالله مهدیان با اشاره به بازدید های میدانی از مناطق سیل زده خوزستان افزود: به نظر می رسد ساکنان مناطق سیل زده خوزستان هنوز پای کار نیامده اند و عزم جدی برای مشارکت در بازسازی مناطق آسیب دیده شکل نگرفته و این نقص بزرگی است و این می تواند برنامه زمان بندی برای پایان دوره بازسازی مناطق سیل زده را به تعویق بیندازد.

وی به حضور ستادهای معین در مناطق سیل زده خوزستان که بسیاری از امور مرتبط به بازسازی از جمله آواربرداری، تهیه نقشه و صدور پروانه را به صورت رایگان انجام می دهند افزود: امکانات خوبی از ستادهای معین به مناطق سیل زده خوزستان گسیل شده و طبیعی است اگر کسانی نخواهند از این امکانات که مخصوص دوران بازسازی است استفاده کنند بعدها با مشکل رو به رو می شوند چون امتیازات دوران بازسازی محدود است و پس از پایان ماموریت ستادهای استان های معین، این منطقه را ترک و دسترسی سهل الوصول به امکانات امکان پذیر نیست.

معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در ادامه با بیان اینکه در تامین مصالح ساختمانی همچون سیمان مشکلی وجود ندارد افزود: ۹۰ درصد اعتبارات کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی برای بازسازی منازل آسیب دیده از سیل اخیر برای چهار استان گلستان، مازندران و لرستان و خوزستان تامین شده است.

مهدیان به ضرورت هماهنگی های بین بخشی در استان خوزستان و همراهی مدیریت کلان استان برای سرعت بخشیدن به روند بازسازی مناطق سیل زده اشاره کرد و افزود: به طور قطع این همراهی و هماهنگی به سرعت کار بازسازی و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند و به نظر می رسد مدیریت کلان استان، با مردم همراهی می کند ودر کنار مردم ایستاده است تا وضعیت مناطق سیل زده به حالت عادی بازگردد.

وی گفت: چنانچه همراهی و مشارکت مردم و دولت برای بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده شکل گیرد شاهد یک بازسازی مطلوب در خوزستان خواهیم بود.

معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در ادامه پیش بینی کرد پس از ماه مبارک رمضان بازسازی مناطق سیل زده وارد مرحله جدی شود و مردم نیز با همه توان برای مشارکت در بازسازی منازل خود وارد عمل شوند.

مسعود انصاریان مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنااظهار داشت: تاکنون ۱۵ هزار و ۶۲۶و احد مسکونی شهری و روستایی ناشی از بروز سیلاب فروردین ماه امسال توسط کارشناسان معین استان های کرمان، فارس، البرز، هرمزگان و تهران ارزیابی شده است که از این تعداد هشت هزار و ۴۵۰ واحد تعمیری و یک هزار و ۵۴۲ واحد نیز تخریبی است که باید از نو ساخته شوند.

وی گفت: عملیات بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده پس از تشکیل پرونده، تحویل مدارک و عقد قرارداد به بانکها برای دریافت تسهیلات معرفی می شوند.

انصاریان افزود: تاکنون از مجموع واحدهای مسکونی ارزیابی شده، یک هزارو ۵۴۲و احد تخریبی روستایی، هشت هزار و ۴۵۰و احد تعمیری روستایی، ۸۴و احد تخریبی شهری و یک هزار و ۱۱۲ واحد تعمیری شهری هستند.

انصاریان با بیان اینکه به هر خانوار خسارت دیده، ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض معیشتی و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود پنج درصد تعلق می گیرد افزود: برای بازسازی واحد مسکونی روستایی ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می شود که این مبلغ در مناطق شهری ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض خواهد بود.

به گفته وی واحدهای تجاری روستایی خوزستان که بر اثر سیلاب آسیب دیده اند نیز ۴۵۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت بانکی دریافت می کنند.

بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان سیل اخیر در کشور، ۱۱ هزار و ۸۴۶و احد مسکونی شهری، ۵۶ هزار و ۵۰۰و احد روستایی به کلی تخریب شدند و ۱۰۱ هزار واحد مسکونی روستایی و شهری آسیب دیدند که با مرمت شوند.

طبق برنامه تعمیرات منازل آسیب دیده تا پایان تیرماه امسال و واحدهای احداثی نیز تا پایان آذر ماه ۱۳۹۸ به اتمام می رسد.

دولت پرداخت ۸۳ هزار میلیارد ریال برای کمک به بازسازی منازل آسیب دیده ناشی از سیل را تصویب کرده و بانکها موطف هستند این کمک ها و تسهیلات را که به صورت بلاعوض و وام ارزان قیمت هستند پرداخت کنند.

در جریان سیل مهیب فروردین ماه امسال و طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز، زندگی حدود ۴۰۰ هزار نفر در مناطق شمالی، مرکزی غربی خوزستان تحت تاثیر مستقیم این سیلاب قرار گرفتند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.