| کد خبر: 189621 |

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران:

تعیین حریم و بستر بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان تهران

بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر رودخانه در استان تهران وجود دارد که از این مقدار ۱۳۸۰ کیلومتر تاکنون تعیین حریم و بستر شده است.

تین نیوز

بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر رودخانه در استان تهران وجود دارد که از این مقدار ۱۳۸۰ کیلومتر تاکنون تعیین حریم و بستر شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سید حسن رضوی با اشاره به اینکه تهران شهر رودخانه هاست افزود: تا کنون بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان تهران نقشه برداری شده، ۱۶۰۰ کیلو متر آن مطالعات نهایی و ۱۵۱۰ کیلومتر نیز در پنل فنی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه شهر تهران ۲۷۰ کیلومتر رودخانه دارد گفت: دربند، گلاب دره، ​ دارآباد، ​ درکه و فرحزاد از جمله رودخانه‌های شهرتهران است که ارزش افزوده بالای ایجاد شده در تهران تعیین حریم بستر این مناطق را سخت‌تر کرده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران این شهر را یکی از غافلگیر کننده‌ترین شهر‌های کشور دانست و ادامه داد: با توجه به رودخانه‌های متعدد موجود در تهران، با بارش‌های شدید و کوتاه مدت در دامنه‌های البرز، شمال و جنوب تهران غافلگیر خواهیم شد.

رضوی با اشاره به اینکه راه آب‌های تهران به جنوب شهر منتقل می‌شود افزود: به دلیل شرایط رودخانه‌های شهر تهران، ​ سیلاب‌هایی با حجم بالا به سمت جنوب تهران روانه می‌شود که ما باید این سیلاب‌ها را مدیریت کنیم که این موضوع بر ضرورت مهندسی رودخانه‌های تهران تاکید می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح مهندسی رودخانه‌های تهران افزود: نتایج این مهندسی باید در طرح کادستر اداره ثبت و احوال کشور ثبت شود تا کسی نتواند با سندسازی در قالب بنچاق‌های قدیم کارسازی کرده و به حریم رودخانه تجاوزکند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه برای حفاظت از حریم و بستر رودخانه‌های تهران ۱۸ گروه فعالیت می‌کنند ادامه داد: تاکنون ۵۰۰ حکم قضایی در خصوص تجاوز به حریم رودخانه‌ها صادر شده است.

رضوی با اشاره به آزاد سازی بیش از ۹۰ هکتار از اراضی بستر رودخانه‌های تهران در سال ۹۷ و ۲ ماه اول سال ۹۸ گفت: پایش رودخانه‌های تهران برای مواقع ضروری باید انجام شود به همین دلیل در زمان بارش‌های شدید گروه‌های محافظت در رودخانه کن، جاجرود و حبله رود مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: به منظور مقابله به موقع با سیل فعالیت‌های گسترده‌ای درخصوص لایه روبی، بهسازی، ​اصلاح ظرفیت آب گذری رودخانه‌ها و بررسی سازه‌های تقاطعی از جمله پل‌ها انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: بیشترین مشکلات رودخانه‌های تهران در مواقع اضطراری در شمال و جنوب تهران مربوط به پلهاست، زیرا این سازه‌ها براساس اصول فنی آب گذری طراحی نشده اند.

رضوی با بیان اینکه نبود همکاری شهرداری برای رفع مشکل پل‌ها سبب ایجاد خسارت در زمان سیلاب خواهد شد گفت: با توجه به وجود ۸۰ سازه مشکل ساز در تهران، شرکت آب منطقه‌ای به شهرداری تهران با ارسال نامه‌ای شرایط فعلی را گوشزد کرده است که نتیجه این نامه نگاری، تشکیل کارگروه مشترک دو ارگان و اصلاح سازه‌های مشکل دار بوده است.

وی افزود: در ۲ ماه گذشته از سال ۹۸، بیش از ۱۵ کیلومتر از رودخانه‌های حوضه آبریز تهران، ۲۰ کیلومتر از حبله رود، ۲۰ کیلومتر از رودخانه جنوب شرق، ۲۰ کیلومتر از غرب و ۲۵ کیلومتر از جنوب غرب لایه روبی شده است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.