| کد خبر: 189588 |

حمل یک سوم بار ریلی کشور توسط بخش‌خصوصی

حدود یک سوم بار ریلی کشور توسط شرکت‌های دارنده لکوموتیو بخش‌خصوصی با تعداد ۱۱۰ دستگاه‌کشنده حمل می‌شود.

تین نیوز

 حدود یک سوم بار ریلی کشور توسط شرکت‌های دارنده لکوموتیو بخش‌خصوصی با تعداد ۱۱۰ دستگاه‌کشنده حمل می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، مجتبی لطفی، رئیس کارگروه لکوموتیو انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و مدیرعامل شرکت تجهیزات ناوگان ریلی البرز نیرو با اعلام این مطلب گفت: این شرکت‌ها عموما در استان‌های اصفهان، یزد و هرمزگان بوده و معمولا بارهای معدنی و صنایع فولاد را حمل می‌کنند. بارهای معدنی بارهای حجیم و سنگینی هستند که اگر بخش ریلی نتواند آنها را حمل کند با مشکل در جاده‌ها مواجه خواهیم بود.

وی افزود: حمل‌ونقل ریلی نقش موثری در این بخش دارد و لکوموتیوهای بخش‌خصوصی توانسته‌اند در یک پروسه ۱۰ساله یک سوم حمل بار کشور را بر عهده بگیرند که بسیار قابل‌توجه است. البته سرمایه‌گذاری در این بخش و خرید لکوموتیو و تدارک آن بسیار مشکل بوده و به لحاظ تحریم‌ها، صنایع داخلی فعال در ساخت تجهیزات لکوموتیو دارای مشکلاتی هستند، زیرا عمدتا پروژه‌ها به‌صورت مشارکت با شرکت‌های خارجی صورت می‌گرفته است.

رئیس کارگروه لکوموتیو انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در پاسخ به سوالی راجع به تعداد شرکت‌های دارنده لکوموتیو بخش‌خصوصی گفت: ۵ شرکت اصلی مالک لکوموتیو در کشور با ۱۱۰ دستگاه لکوموتیو، در مالکیت بخش‌خصوصی هستند و از این تعداد، ۴۱ دستگاه آن در اختیار شرکت البرز نیرو بوده که بزرگ‌ترین آنها است.

وی افزود: در سال‌های اخیر تحت تاثیر فشار تحریم‌ها، صنعت نگهداری لکوموتیو و تجهیزات آن در کشور رشد خوبی داشته و شرکت‌های زیادی در این زمینه فعال هستند.

برای مثال شرکت البرز نیرو با بیش از ۵۵ شرکت ایرانی در زمینه تامین، ساخت و ارائه خدمات فنی کار می‌کنند. هر لکوموتیوی که به ناوگان اضافه می‌شود باعث ایجاد اشتغال قابل‌توجهی شده به‌گونه‌ای‌که به ازای هر لکوموتیو در بخش تعمیر و نگهداری برای ۲ تا ۳ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

مدیر عامل شرکت البرز نیرو گفت: از آنجا که تمامی کارخانه‌های نگهداری و تعمیر لکوموتیو در اختیار شرکت راه آهن هستند و سایر شرکت‌ها باید آنها را برای بهره‌برداری اجاره کنند؛ در شرکت البرز نیرو، اولین کارخانه تعمیر و نگهداری با مالکیت و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی برای ظرفیت سرویس کامل ۱۰۰ دستگاه لکوموتیو در استان اصفهان درحال احداث بوده و امیدواریم به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: البرز نیرو حدود ۱۰ درصد بار کشور را حمل می‌کند علاوه بر اینکه در بخش نیرو و تربیت نیروی راهبر انسانی نیز سرمایه‌گذاری کرده‌ایم به‌گونه‌ای‌که بیشترین نیروی لکوموتیوران بخش‌خصوصی کشور با تعداد ۸۵ نفر در اختیار این شرکت بوده و ۳۰ نفر دیگر هم در حال شروع دوره آموزشی خود هستند.

رئیس کارگروه لکوموتیو انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی درباره برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های خصوصی در حوزه لکوموتیو گفت: تغییرات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، هزینه تعمیر و نگهداری لکوموتیو را را افزایش داده و این امر باعث کندی برنامه‌های توسعه‌ای شده است.

امروز تمرکز بیشتر شرکت‌ها بر حفظ ناوگان، راه‌اندازی و بازسازی لکوموتیوها است. اگر شرایط اقتصادی بهبود یابد، توسعه لکوموتیوها که به نوعی گلوگاه حمل بار ریلی است، تسریع خواهد شد.

وی افزود: ۷۰ درصد لکوموتیوهای کشور هنوز دولتی هستند و ما باید با لکوموتیوهای دولتی رقابت کنیم که از یکسری یارانه‌های پنهان و آشکار استفاده می‌کنند مثلا از دولت بابت نگهداری در قالب طرح‌های عمرانی پول می‌گیرند، همچنین دارای کارخانه تعمیرات هستند و سرمایه‌گذاری‌های مختلفی برای آنها انجام شده است. به همین علت موضوع توسعه لکوموتیوها با مشکل مواجه است.

لطفی در پاسخ به سوالی درباره دلیل عدم واگذاری لکوموتیوهای دولتی گفت: با وجود اینکه در برنامه‌های پنج ساله پیش‌بینی شده بود که لکوموتیوهای دولتی به بخش‌خصوصی واگذار شود، شرکت راه‌آهن نتوانست لکوموتیوی را به بخش‌خصوصی واگذار کند و بیشتر فعالیت‌های بخش‌خصوصی در زمینه تعمیرات، نگهداری و بازسازی لکوموتیو است.

مثلا یکی از فعالیت‌های شرکت البرز نیرو بازسازی و مدرن‌سازی لکوموتیو است و در این مورد چند قرارداد نیز از طریق مناقصه با شرکت راه‌آهن دارد. از جمله بازسازی و مدرن‌سازی ۲۸ دستگاه لکوموتیو و قرارداد تعمیر و نگهداری ۴۵ دستگاه لکوموتیوهای GE (جنرال‌الکتریک) راه آهن در شهرستان بافق.

وی افزود: به دلیل اینکه لکوموتیو یک دستگاه استراتژیک برای شرکت راه‌آهن است همیشه این نگرانی بوده که اگر لکوموتیوهای خود را واگذار کند و این لکوموتیوها به هر دلیلی نتواند کار کند، حمل‌ونقل کشور صدمه می‌خورد.

کشور بیش از ۲۰ سال است که تحریم است و بخشی که بیشترین صدمه را از تحریم می‌بیند بخش لکوموتیو است. دسترسی ما به منابع لازم محدود شده و در نگهداری نیز مشکلاتی داریم که با کمک صنایع داخلی سعی می‌کنیم نیازهای این بخش را مرتفع کنیم.

رئیس کارگروه لکوموتیو انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی درباره تامین قطعات مورد نیاز از منابع داخلی گفت: در لکوموتیوهایی که سابقه بیشتری در کشور دارند درصد تامین قطعات داخلی خیلی بیشتر بوده مثلا لکوموتیوهای GM (جنرال موتورز) و GE (جنرال الکتریک) بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد قطعات در داخل کشور تامین می‌شود، ولی درباره لکوموتیوهای جدیدتر، وابستگی بیشتری به قطعات خارجی دارند و جدای این، صنایع داخلی نیز برای تولید قطعات، مشکلات خاص خود را دارند.

وی با اشاره به موانع و مشکلات شرکت‌های دارنده لکوموتیو گفت: جدا از بحث تحریم‌ها، مهم‌ترین مشکل در تامین سرمایه است. هزینه خرید یک لکوموتیو از ۵/  ۱ تا ۴ میلیون یورو بسته به مدل و نوع عملکرد آن متغیر است که هزینه بسیار بالایی است و برای تامین آن باید به سیستم بانکی و راه‌های تامین سرمایه مراجعه کرد.

لطفی افزود: سال گذشته در شرکت البرز نیرو برای اولین بار در حوزه لکوموتیو در سال ۹۷ از بازار سرمایه مبلغ ۱۰۵ میلیاردتومان برای خرید ۱۲ دستگاه لکوموتیو تامین سرمایه کردیم.

به علت طولانی شدن مراحل تامین با گرانی نرخ ارز مواجه شدیم و ارزش این پول کاهش یافت و هنوز نتوانسته‌ایم این طرح را اجرا کنیم. تنها۲ دستگاه از لکوموتیوها تامین شده و برای ۱۰ دستگاه دیگر آن به علت تغییر نرخ ارز با مشکل مواجه شدیم.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.