| کد خبر: 189567 |

آلودگی هوا با خودروهای فرسوده در زنجان

آلودگی هوا با خودروهای فرسوده در زنجان کمتر از آلودگی حاصل از سرب و روی نیست .

تین نیوز

 عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان گفت: خودروهای فرسوده از شهرهای بزرگ جمع شده و در شهر های کوچک همچون زنجان پخش‌اند که ایجاد آلودگی های آن کمتر از سرب و روی نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، آزاده توکلی شامگاه یکشنبه در جلسه بررسی تاثیرات دانشگاه‌ها در رفع مشکلات زیست محیطی که در دانشگاه زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه ما یک کشور در حال توسعه هستیم و در حال طی مسیر کشورهایی که از پنجاه سال قبل این مسیرها را پیموده‌اند، اظهار داشت: ما از گذشته و تاریخ باید درس نمی‌گیریم و سیستم‌های مدیریتی که آنها کنار گذاشته‌اند و فرضا سدسازی را متوقف کرده‌اند را بدون بررسی تجربه می‌کنیم، کار دانشگاه بیدارسازی است.

وی خاطر نشان کرد: چرا کسانی که سرمایه گذاری می‌کنند و صنعتی را ایجاد می‌کنند آمار، ارقام و اطلاعات را در اختیار گروه‌های بی‌طرف دانشگاهی قرار نمی‌دهند، دانشگاه تمام جوانب را در اشتغال‌زایی، اقتصادی و محیط زیست مورد بررسی قرار می‌دهد زیرا اگر مشکل زیست محیطی موجود باشد می‌توان حل کرد چون در دنیا هیچ معظل زیست محیطی نیست که راه کار نداشته باشد، اگر صنعتی خسارتی بیشتر از سود ایجاد کند این صنعت مناسبی نخواهد بود.

    توکلی با اعلام اینکه آلودگی خودروهای فرسوده در استان کمتر از سرب و روی نیست، تصریح کرد: در شهرهای بزرگ دولت ادعا بر جمع کردن خودروهای فرسوده دارد اما باید گفت واقعیت این است که خودروهای فرسوده جمع نشده‌اند این‌ها در شهرهای کوچک همچون زنجان پخش شده‌اند و کمتر در مورد آن ها  صحبت می‌شود.

به گفته وی در اکثر شهرهای بزرگ قانون مصوب وجود دارد که خودروهای حمل و نقل عمومی باید از بنزینی استفاده کنند که مقدار گوگرد پایین‌تری دارد، و در بسیاری از شهرهای بزرگ اتوبوس‌ها از تکنولوژی حمل و‌ نقل بالاتری برخوردارند و مجهز به استفاده از سوخت CNG هستند اما در استان این امر بسیار محدود است.

وی افزود: بخش اتوبوسرانی استان از دادن آمار و ارقام معاینه فنی خودروها خودداری کردند و مشخص نیست چه زمان معاینه فنی صورت گرفته است هر چند خود این سازمان‌ها نیز از تکنولوژی پایین ناراضی هستند و توجه جدی به یک اقدام کم‌تر اتفاق افتاده است.

مدیرگروه علوم محیط زیست دانشگاه زنجان نیز در این جلسه با بیان این که گروه علوم محیط زیست می خواهد تمام مباحث را مورد بررسی قرار دهد، خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین مباحث مکان یابی و دفع پسماند است و امروزه می‌توان با فناوری‌های موجود و دانش کافی از طریق سنجش از راه دور مکان‌یابی را انجام داد.

یونس خسروی با اشاره به این که پسماند شهری زنجان نیز در جایگاه مناسبی مکان یابی نشده است، افزود: در دفع پسماند شهری زنجان فاصله رعایت نشده است و در فاصله کمتر از ده کیلومتری مکان‌های انتقال آب وجود دارد بدون توجه به اینکه آیا این پسماند انباشته، این آب‌ها را آلوده ساخته است یا خیر.

به گفته وی در ارتباط با جابه‌جایی پسماند چندین هزار تنی سرب و روی به مکان جدید هیچ نظر و درخواستی از اساتید و گروه علوم محیط زیست دانشگاه زنجان نشده است با این که این امر می‌توانست در قالب پایان نامه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و نتایج اعلام شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.