| کد خبر: 189480 |

◄ کیمیای زمین در تهران

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن، عامل زمین است که در تهران این روزها در حکم کیمیا است.

تین نیوز

یک کارشناس مسکن در تشریح عوامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی مسکن در کشور، گفت: قیمت نهایی هر واحد مسکونی در کشور به عوامل بسیار متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین آن ارزش زمینی است که ساختمان در آن ساخته می‌شود و پس از آن، قیمت مصالح ساختمانی است که طی سال گذشته و امسال تحت تاثیر نرخ دلار در بازار افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، احمد عباسی با اشاره به ضرورت آنالیز عوامل تاثیرگذاری بر نرخ نهایی مسکن، اظهار کرد: فعالان بازار مسکن بر این عقیده هستند که کاهش در قیمت خانه‌های کلنگی می‌تواند تاثیر مثبتی در کاهش قیمت تمام شده واحدهای آپارتمانی داشته باشد، اما باید به خاطر داشت که عمر ساختمان نیز در تعیین قیمت واحد مسکونی بی‌تاثیر نیست.

وی با اشاره به تنش در بازار ارز و سودجویی برخی از این آشفته بازار، افزود: با وجود ثبات در نرخ ارز اما، هم‌چنان شاهد ادامه سوداگری در این حوزه هستیم و فعالیت آن‌ها در این بازار موجب شده تا قیمت خرید یا اجاره خانه بدون ضابطه افزایش پیدا کند. متاسفانه این مهم موجب شده تا متقاضیان خرید مسکن از تصمیم خود برای خرید واحد مسکونی صرف نظر کنند و نبود نقدینگی در حوزه مسکن، این بازار را دچار رکود کرده است.

عباسی با تاکید بر این نکته که رشد قیمت زمین که این روزها حکم کیمیا در تهران را دارد، تاکید کرد که یکی دیگر از عوامل اثر بخش بر نرخ تمام شده مسکن است، تصریح کرد: در ماه‌های اخیر هزینه‌های ساخت مسکن ناشی از جهش قیمت زمین و رشد شدید قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی تحت تاثیر نوسانات اقتصادی ناشی از شوک‌های ارزی تغییر کرد و با افزایش شدید همراه شده که بنا به گفته برخی از سرمایه‌گذاران دارای حباب است.

به اعتقاد وی، آخرین بررسی‌های رسمی از هزینه ساخت هر مترمربع بنای مسکونی در پایتخت در  نیمه دوم سال 97 بیانگر   این واقعیت است که تحت تاثیر جهش قیمت مصالح ساختمانی و هم‌چنین سایر هزینه‌های مربوط به ساخت مسکن، از جمله هزینه تامین زمین، اخذ جواز ساختمانی و دیگر عوامل به مرز 3 میلیون تومان رسیده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.