| کد خبر: 189468 |

◄ مهمترین اولویت‌ راهداری، استفاده بهینه از امکانات موجود

استفاده بهینه و حداکثری از امکانات موجود در جهت ایجاد سطح سرویس مناسب به کاربران جاده‌ای، از مهمترین اولویت کاری در حوزه راهداری محسوب می‌شود.

تین نیوز

استفاده بهینه و حداکثری از امکانات موجود در جهت ایجاد سطح سرویس مناسب به کاربران جاده‌ای، از مهمترین اولویت کاری در حوزه راهداری محسوب می‌شود.

به گزارش تین نیوز از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، حیدر مطاعی معاون راهداری این سازمان در همایش سراسری مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور با بیان این مطلب افزود: به‌کارگیری اقدامات پیشگیرانه زودبازده و کم‌هزینه، لکه‌گیری و درزگیری رویه آسفالتی راه‌های پرترافیک با رعایت اصول فنی و دوره تضمین حداقل 2 سال، پرکردن چاله‌ها و لکه‌گیری موضعی مقاطع در راه‌های کم‌ترافیک در حوزه نگهداری راه‌ها باید مورد توجه مدیران کل و معاونان راهداری قرار گیرد.

مطاعی با تأکید بر این‌که در هیچ راهی نباید چاله وجود داشته باشد، افزود: درخصوص پیشگیری همواره بهتر و کم‌هزینه‌تر از درمان است، از این جهت انجام فرآیندهای جاری راهداری از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که این امر می‌تواند در مواقع بروز بحران و حوادث غیرمترقبه از شدت بحران کاسته و از بروز مشکلات عدیده و خسارات سنگین جلوگیری کند.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: ساماندهی علایم و تجهیزات ایمنی راه‌ها، حفظ و حراست حریم راه‌ها، کنترل و مدیریت دسترسی راه‌ها و جلوگیری به موقع از شکل‌گیری فعالیت‌های غیرمجاز در حریم راه‌ها، همچنین انجام فرآیندهای نگهداری از پل‌ها و ابنیه فنی از اموری است که باید به جدیت از سوی معاونان راهداری استان‌ها پیگیری شود که موارد یادشده مستلزم برقراری مرتب گشت‌های راهداری و بازدید از راه، ابنیه فنی، تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری است. 

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین گفت: ضروری است درخصوص موارد یادشده، گزارشی به صورت ماهیانه به معاونت راهداری سازمان جهت بررسی مشکلات موجود، برآورد اعتبارات مورد نیاز و تعیین اولویت‌های حوزه راهداری ارایه شود.

مطاعی افزود: همواره عامل خرابی بیش از 90 درصد خرابی پل‌ها، مسایل هیدرولوژی و خالی شدن خروجی پل‌ها و اطراف پی است که بازدید مرتب از پل‌ها و ابنیه فنی با اولویت‌ پل‌های بزرگ، تنظیم بستر و درواسیون به منظور ایجاد جریان یکنواخت سرعت آب و جلوگیری از جریان آشفته در مقاطع پل‌ها و هم‌چنین پر کردن مقاطع خروجی پل‌ها و اطراف آن با مصالح درشت در صورت نیاز به بازسازی آن‌ها باید اجرایی شود.

وی هم‌چنین ساماندهی علایم و تجهیزات ایمنی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: شستشوی مرتب علایم و تابلوها، تعمیر و نگهداری گاردریل و ضربه‌گیرهای جاده‌ای، احیای خط‌کشی، آشکارسازی نقاط پرتصادف، ساماندهی پرتگاه‌ها و برطرف کردن اختلاف سطح ایجاد شده به دلیل بارندگی‌ها از جمله رئوس فعالیت‌های حوزه ساماندهی علایم و تجهیزات است که با حضور مستمر گشت‌های راهداری و شناسایی مشکلات موجود، باید در کم‌ترین زمان ممکن صورت گیرد. 

با تدبیر و مدیریت هزینه‌ها، می‌توان با وجود کمبود اعتبارات اقدامات اجرایی مناسبی انجام داد

مهم‌ترین چالش و مشکل پیش‌روی حوزه راه‌های فرعی و روستایی، هزینه‌های سنگین پروژه‌های مربوطه در برابر اعتبارات اندک است که در این راستا با اتخاذ تدبیر و مدیریت مطلوب هزینه،‌ می‌توان به دستاوردهایی اجرایی مناسبی دست یافت.

رضا اکبری معاون راه فرعی و روستایی این سازمان در ادامه همایش مدیران با اشاره به این مطلب افزود: توجه جدی به هزینه‌ها در انتخاب نوع روکش‌های آسفالتی ضروری است، نگاه اجمالی و مقایسه برآوردها،‌ حاکی از افزایش قیمت‌ها دو برابر نسبت به سال گذشته بوده و با توجه به محدودیت‌های جدی منابع اعتباری و حجم خسارت‌ه ای وارده در سال‌جاری ناشی از سیل، لزوم اتخاذ رویکرد اقتصادی در جهت نگهداری از رویه راه‌ها کاملاً محسوس است. 

وی خاطرنشان کرد: در صورت انجام به موقع روش‌های کم‌هزینه‌تر، از گسترش خرابی در روسازی جلوگیری می‌شود که در این راستا به کارگیری نیروهای فنی ماهر، ماشین‌آلات و مصالح مناسب و نظارت دقیق بر حسن اجرا نیز بیش از گذشته مورد تأکید است.

وی اظهار داشت: با توجه به ابلاغ وزیر راه و شهرسازی مبنی بر واگذاری اجرای طرح‌های راه‌های فرعی و روستایی و نگهداری و بهره‌برداری از آن‌ها به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مشکل معاونت راه فرعی و روستایی در ستاد مرکزی بازدید پخش دفتر نگهداری راه‌های فرعی و روستایی و دفتر ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی، در ادارات کل استان‌ها، معاونان فنی و نظارت باید راهبری امور را به عهده داشته و بعد از ابلاغ شورای اداری، پیگیری جهت تقویت چارت سازمانی استان‌ها و افزودن اداره طرح و مطالعات مسیر، انجام خواهد شد. 

در این راستا شاخص‌های عملکردی براساس تکمیل و آسفالت راه‌های روستایی بالای 50 خانوار در سطح استان، تکمیل و آسفالت راه‌های روستایی بالای و نهایتاً  خانوار و در طول راه‌های فرعی و روستایی آسفالت شده به نسبت طول کل مورد نیاز است.

معاون راه فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم‌چنین با اشاره به فرآیندهای بهسازی سبک و سنگین، نگهداری جاری و پیشگیرانه از جمله فرآیندهای اصلی حوزه نگهداری رویه راه‌ها، گفت: در ا ین خصوص سامانه مستندسازی رویه راه‌ها (PMS) به عنوان مرجع بررسی وضعیت رویه باید مورد توجه قرار گیرد و در خصوص اولویت‌های روکش آسفالت به اولویت‌های ده‌گانه که به استان‌ها ابلاغ شده است توجه شده و این‌که در این محورها، به هیچ‌‌وجه نباید با دوام کم‌تر از 2 سال، عملیات اجرایی صورت گیرد.

اکبری افزود: در حوزه راه‌های فرعی و روستایی، روکش آسفالت و ایمن‌سازی راه‌های اصلی و فرعی غیرشریانی و اجرای طرح توسعه و تکمیل راه‌های روستایی شامل توسعه و تکمیل و روکش آسفالت راه‌های روستایی و اجرای طرح‌های استانی در دستور کار قرار گرفته است که در این راستا با نهضت احداث و بهسازی راه‌های فرعی و روستایی با به‌کارگیری کلیه امکانات و ماشین‌آلات در اختیار و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای محلی و استانی و ملی مرتبط و تعیین تکلیف قراردادها و پروژه‌های روستایی نیمه‌تمام اقدام می‌شود. 

ارزیابی مستمر و ممیزی خدمات و فعالیت‌های ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در همایش سراسری مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور بر ارزیابی مستمر و ممیزی کلیه خدمات و فعالیت‌های ادارات کل استانی و تلاش در جهت رفع مشکلات موجود تأکید کرد.

مهران قربانی معاون حمل و نقل این سازمان با بیان این که فرهنگ حاکم بر وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر مبتنی بر پاسخگویی و ارایه خدمات مطلوب به کاربران و خدمات‌گیرندگان است، افزود: در راستای ارتقای پاسخگویی و خدمات‌رسانی، باید با به‌کارگیری کارشناسان مجرب و توانمند از تمام خدمات و سرویس‌های بخش حمل و نقل جاده‌ای و راهداری ممیزی صورت گیرد و با شناسایی مشکلات و نقاط ضعف، تلاش‌های لازم در جهت بهبود و رفع این کاستی‌ها و مشکلات انجام شود. 

وی یکی از اولویت‌های مهم در بخش حمل و نقل جاده‌ای را تأمین ناوگان مورد نیاز برای حمل کالاهای اساسی از بنادر به مقاصد مورد نظر اعلام کرد و افزود: رفع مشکلات مربوط به سوخت ناوگان فعال در حمل و نقل برون شهری، توزیع لاستیک و سایر لوازم مورد نیاز رانندگان و نظارت بر اجرای صحیح بخشنامه‌های ابلاغی در استان‌ها از جمله اقداماتی است که از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در دست اقدام است. 

قربانی با تأکید بر ادامه روند رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل و نقل کالا و مسافر، اظهار داشت: جلسات کمیسیون‌های ماده 11 و 12 رسیدگی به تخلفات شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقل کالا و مسافر باید به طور مستمر در استان‌ها برگزار و نتایج رسیدگی‌ها به دفتر حقوقی این سازمان اعلام شود و با شرکت‌های متخلف برخورد قانونی صورت گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باتوجه به تأکید وزیر راه و شهرسازی بر تغییر فرآیندهای حمل و نقل مسافربری، استان‌هایی که طرح‌ها و ایده‌های جدیدی در به کارگیری از روش‌های نوین خدمات‌رسانی در پایانه‌های مسافربری دارند، به سایر استان‌ها نیز انتقال دهند و با هماهنگی صنوف حمل و نقل مسافربری و رعایت ضوابط و مقررات، خدمات و تسهیلات در این بخش ارتقا یابد. 

نوسازی ناوگان و لجستیک در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت متمرکز می‌شود

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، از تمرکز امور مربوط به نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و لجستیک در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت خبر داد.

 داریوش امانی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، اظهار داشت: حمل و نقل و لجستیک دو موضوع اصلی و مورد تأکید از سوی وزیر راه و شهرسازی است و اجرای وظایف مربوط به این دو بخش در ستاد سوخت و با همکاری مدیران استانی انجام می‌شود.

وی درخصوص ارتقای جایگاه سازمانی این ستاد افزود: پیرو مکاتبات صورت گرفته از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور با معاونت حقوقی رئیس جمهور، بر لزوم ایجاد این ستاد و شرح وظایف تعیین شده، رأی مثبت دادند. از این رو اعضای کارگروه به ریاست وزیر راه و شهرسازی، در راستای نظارت بر قانون توسعه حمل و نقل عمومی، شاخص‌هایی که در بخش حمل و نقل پیش‌بینی شده است رصد نموده و به هیأت دولت، گزارش می‌دهند.

امانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلاتی در زمینه اسقاط خودرو از قبل به وجود آمده است که مدیران استان‌ها باید آنها را رصد کرده و حل و فصل کنند و بر فعالیت مراکز اسقاط نظارت داشته باشند. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.