| کد خبر: 189459 |

◄ مانع بزرگ سوختگیری هواپیماهای ایران در فرودگاه‌های خارجی

صبح امروز در خبری اعلام شد که سازمان هواپیمایی کشوری موضوع عدم سوخت‌رسانی به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در برخی فرودگاه‌های بین‌المللی به دبیرکل و رئیس شورای ایکائو منعکس کرده است .

تین نیوز

صبح امروز در خبری اعلام شد که سازمان هواپیمایی کشوری موضوع عدم سوخت‌رسانی به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در برخی فرودگاه‌های بین‌المللی به دبیرکل و رئیس شورای ایکائو منعکس کرده است.

بیش‌تر بخوانید: 

ایکائو، سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی زیرمجموعه و نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است که مأموریت آن «هماهنگ‌سازی استانداردهای بین‌المللی پروازی و مدیریت خطوط هوایی در سطح جهان» عنوان شده است.

مرتضی دهقان، معاون امور هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری که امروز درباره موضوع سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های خارجی صحبت کرده، می‌گوید: «متاسفانه تحریم‌های آمریکا علیه هواپیمایی کشوری بر خلاف همه مقررات بین‌المللی و شعارهای بشردوستانه آمریکا و هم‌پیمانانش است» چرا که به گفته وی «نوک حمله این تحریم‌ها مردمی هستند که از حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند و هدف از این اقدامات قطع ارتباط مردم ایران با سایر کشورها و ملت‌هاست.»

نامه تازه سازمان هواپیمایی کشوری به «ایکائو» یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که پرواز شماره ۷۲۱ هواپیمایی ایران ایر به مقصد فرانکفورت با تاخیر هشت ساعته ایران را به مقصد آلمان ترک کرد، در شهر آنکارا در ترکیه برای سوخت‌گیری مجبور به توقف ۴ ساعته شد. به گفته یکی از مسافران این پرواز، پس از ساعت‌ها مذاکره و درحالی که مسافران داخل هواپیما بدحال شده بودند با انتقال دو تانکر سوخت از خارج فرودگاه، سوخت هواپیما تامین شد.

سازمان هواپیمایی ایران سال گذشته نیز در بیانیه‌ای رسمی خطاب به ایکائو خواسته بود تا علیه تحریم‌های آمریکا و تأثیر آن بر صنعت هواپیمایی غیر نظامی ایران موضعی قاطع اتخاذ کند و از کشورهای عضو بخواهد تا به مفاد این پیمان و گسترش حمل و نقل هوایی بین‌المللی با هدف «ارتقاء مودت و درک مشترک بین مردم جهان» پایبند باشند.

در حال حاضر علاوه بر پروازهای اروپایی ایرلاین‌های ایرانی، سابقه کارشکنی در سوخت‌گیری هواپیماها در فرودگاه بیروت و استانبول نیز وجود دارد. 19 آبان ماه سال گذشته بود که اعلام شد لبنان سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های این کشور را متوقف کرده است.

اقدام لبنان، بلافاصله پس از آن صورت گرفت که ترکیه نیز از سوخت‌گیری هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های خود ممانعت به عمل آورد. حتی به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی «زمانی که در فرودگاه استانبول، ایرلاین‌های ایرانی این پیشنهاد را ارائه کردند که سوخت مورد نیازشان را به شکل نقدی خریداری کنند، شرکت ترکیه‌ای از این موضوع خودداری کرده است.»

این در حالی است که تنها بخشی از ناوگان ایران توان آن را دارد که بدون سوخت‌گیری میان ایران و ترکیه پرواز کند و مابقی هواپیماها مجبور خواهند بود که قبل از رسیدن به تهران در شهرهایی مانند تبریز یا ارومیه فرود آمده و سوخت‌گیری کنند.

بر پایه آمار رسمی، هر هفته ۲۰۰ پرواز میان ایران و ترکیه در جریان است و سالانه ۲.۵ میلیون مسافر ایرانی برای سفر وارد شهرهای مختلف ترکیه می‌شوند.

اما این مشکل با وجود گذشت یک سال از نامه ابتدایی باقی مانده و این سوال را ایجاد می‌کند که اصولاً اقدامات سازمان هواپیمایی برای پیگیری این مشکل از طریق «ایکائو» تا چه حد راهگشا خواهد بود؟

علیرضا بحیرایی کارشناس حقوقی  در امور صنایع هوایی کشور در این باره به خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز، عنوان کرد: به طور کلی هیچ فرودگاه خارجی به ایرلاین‌های ایرانی سوخت‌دهی نمی‌کند.

وی در ادامه در خصوص نتیجه‌بخش بودن شکایت ایران به ایکائو در این باره توضیح داد: یکی از موضوعات مهم بحث FATF و کنوانسیون‌های مرتبط با تحریم هاست؛ اگر سیستم بانکی اصلاح نشود شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اجازه ندارند دلار را بین بانکی جابه‌جا کنند این در حالی است که در بسیاری از فرودگاه‌های خارجی برای تأمین سوخت پول نقد جابه‌جا می‌شود.

این کارشناس رسمی دادگستری در امور صنایع هوایی کشور با بیان اینکه حتی مسئولان فرودگاه عراق که ما از نظر سیاسی با این کشور رابطه بسیار خوبی داریم با مسافران و ایرلاین‌های ما برخورد نامناسبی دارند، گفت: در فرودگاه نجف هم باید با پول نقد شرکت‌های هواپیمایی ایرانی سوخت‌گیری کنند.

بحیرایی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ یک از فرودگاه‌های خارجی در هیچ جایی دنیایی مجاز نیستند که از ایران پول نقد بگیرند و سوخت بدهند، ابراز کرد: ایکائو یک سازمان بین‌المللی است که شرح وظیفه آن توسعه پایدار و کمک به حمل‌ونقل هوایی است؛ ایکائو نمی‌تواند در راستای اینکه شرکت خارجی در فرودگاه‌ها به ما سوخت نمی‌دهد کاری انجام بدهد و یا به این مسئله ورود پیدا کند.

 این کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین مشکل ایرلاین‌های ایرانی در بحث سوخت‌گیری در فرودگاه ترکیه است، بیان کرد: خوشبختانه ایرلاین‌های ایرانی می‌توانند در پرواز برگشت در اولین فرودگاه ایران یعنی ارومیه و تبریز سوخت‌گیری کنند اما این اتفاق هم مشکلات خاص خودش را به همراه دارد.

او با اشاره به اینکه حتی فرودگاه بیروت نیز به ایرلاین‌های ایرانی امکان سوخت‌گیری ندارند، گفت: دفاتر نمایندگی ایرلاین‌های ایرانی باید در هر فرودگاهی پس از چند بار سوخت‌گیری به شرکت مربوطه سوخت‌رسان چک بدهد اما به دلیل اینکه ایرلاین‌های ایرانی نمی‌توانند حساب داشته باشند عملاً امکان سوخت‌گیری وجود ندارد و حتی امکان پرداخت پول نقد هم برای سوخت‌گیری وجود ندارد.

او گفت: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و زاگرس تنها ایرلاین‌هایی هستند که از این امر مستثنا هستند و می‌توانند حساب بانکی داشته باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.