| کد خبر: 189222 |

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد :

عملیات اجرایی آزادراه منجیل-رودبار آغاز شد

با توجه به اهمیت این آزادراه در کریدور شمال- جنوب و نقش موثر آن در حذف گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین- رشت با اتمام تجهیز کارگاه و رفع مشکلات معارضان عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.

تین نیوز

 معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی آزادراه منجیل- رودبار خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت این آزادراه در کریدور شمال- جنوب و نقش موثر آن در حذف گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین- رشت با اتمام تجهیز کارگاه و رفع مشکلات معارضان عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، خیراله خادمی در بازدید از  آزادراه منجیل- رودبار با تاکید بر اهمیت این آزادراه در حذف گلوگاه‌ ترافیکی آزادراه قزوین- رشت گفت: کریدور شمال- جنوب به طول ۱۳۴۰ کیلومتر از انزلی تا بندر امام‌خمینی امتداد می‌یابد که از بندر انزلی تا تهران به طول ۳۷۰ کیلومتر شبکه آزادراهی موجود است و حلقه مفقوده این مسیر بخش منجیل- رودبار در آزادراه قزوین- رشت است.

وی افزود: با احداث و تکمیل بخش‌های باقیمانده در کریدور شمال- جنوب به ویژه حد فاصل منجیل تا رودبار بهره‌برداری از ظرفیت کامل بندر امام در شمال خلیج فارس فراهم می‌شود.

خادمی  با اشاره به انعقاد قرارداد اجرای ۸.۲ کیلومتر باقی مانده از آزادراه قزوین- رشت در سال گذشته افزود: ۲۸۵ میلیارد تومان رقم اولیه قرارداد است و با توجه به تعدیل و مدت زمان دو ساله‌ی اجرا هزینه تمام شده این پرژه ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صعب‌العبور بودن منطقه‌ی آزادراه توضیح داد: کوهستانی بودن مسیرهای منتهی به شمال کشور نیازمند عملیات پیچیده راهسازی است و حفاری تونل‌ و پل‌های متعدد است که همین موضوعات و اعتبار مورد نیاز  روند اجرای این آزادراه را با تاخیر رو‌به‌رو کرد.

وی آزادراه قزوین- رشت را یکی از چهار دهلیز اصلی عبور از رشته کوه‌های البرز معرفی کرد و اظهار داشت: این آزادراه ۱۳۸ کیلومتر طول دارد که ۱۲۷ کیلومتر آن به  بهره‌برداری رسیده است و بخش‌های باقیمانده این محور با حدفاصل منجیل تا رودبار به طول ۱۱.۳ کیلومتر یکی از مهمترین گلوگاه‌های ترافیکی در این آزادراه محسوب می‌شود که ۳.۲ کیلومتر آن در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسیده و ۸.۲ کیلومتر آن در قالب دو قطعه اجرایی به طول ۳.۳ و ۴.۹ کیلومتر در حال اجرا است.

خادمی در طراحی این آزادراه از بین نرفتن کسب و کار مردم رودبار را یکی از فاکتورهای مهم معرفی و اعلام کرد: یکی از دغدغه‌های مردم رودبار به عنوان قطب تولید زیتون در کشور در خصوص احداث این آزادراه از بین رفتن رونق کسب و کار بود. و به همین دلیل این آزادراه طوری طراحی شد تا  مسیر رفت از داخل باند آزادراه و مسیر برگشت از مسیر فعلی شهر رودبار عبور کند تا گلوگاه ترافیکی رفع شود و آسیبی به کسب و کار هموطنان در رودبار وارد نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی آزادراه قزوین- رشت را یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی شمال کشور دانست و گفت: به دلیل اتصال آزادراه به جاده موجود، ظرفیت کل آزادراه با داشتن یک منطقه با گنجایش راه اصلی چند خطه، کاهش می‌یابد و با در نظر گرفتن افزایش ترافیک عبوری از این آزادراه، این گلوگاه مشکل ساز خواهد شد و روان شدن کامل ترافیک آزادراه تنها با احداث بخش دوم منجیل- رودبار میسر می‌شود.

بزرگراه ساوه- بویین‌زهرا- قزوین؛ کوتاه‌ترین مسیر اتصال مرکز و شمال کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر از بزرگراه ساوه- بویین زهرا- قزوین نیز بازدید کرد و در این خصوص گفت: این محور به طول ۱۴۰ کیلومتر، استان‌های مرکزی و قزوین را به هم متصل می‌کند و ارتباط ترافیکی شمال و شمال غرب را با منطقه مرکزی و جنوب کشور برقرار می‌کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر باند دوم محور قزوین- بویین زهرا به طول ۶۰ کیلومتر  به بهره‌برداری رسیده و باند دوم ساوه- بویین زهرا نیز به طول ۸۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در دو قطعه در حال اجرا است که تاکنون ۴۵ کیلومتر از مسیر در استان مرکزی و ۲۸ کیلومتر در مسیر استان قزوین به بهره‌برداری رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملیات باقی‌مانده در این محدوده بیان داشت: عملیات اجرایی۷ کیلومتر  در محدوده گردنه هجیب باقی مانده است که تاکنون در ۴ کیلومتر آن یک لایه آسفالت اجرا شده و مابقی در مراحل عملیات خاکی است.

خادمی این بزرگراه را کوتاه‌ترین مسیر اتصال مرکز و شمال کشور معرفی کرد و افزود: بزرگراه ساوه- بویین‌زهرا- قزوین کمربندی استان تهران و البرز تلقی می‌شود که زمان سفر را ۱۵ دقیقه کاهش داده و موجب اشتغالزایی مسقتیم برای ۵۰۰ نفر و غیرمستقیم برای ۱۲۰۰ نفر شده است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.