یک فعال بخش حملونقل جادهای مطرح کرد:
◄ 2 پیامد جولان دلالان در حملونقل جادهای: افزایش هزینه و سنگینی فرایند کار
دخالت منفی در روابط بین راننده و صاحب کالا یکی از نکات منفی فعالیت دلالان در عرصه حملونقل جادهای کالاست.
یک فعال بخش حملونقل جادهای کالا حضور دلالان در عرصه حملونقل جادهای را موجب سنگین شدن فرایند اصلی و بالا رفتن هزینه زنجیره این فعالیت ذکر کرد.
به گزارش تین نیوز، آرش جلیلی با بیان این مطلب در شبکههای اجتماعی نوشت: بر اساس نگرش بهینهسازی مستمر ژاپنی (گمباکایزن)، فرایند حملونقل، همان عملیات حمل با کامیون است و مابقی کارهای جانبی مانند دلالی، باریابی، تلفن زدن و... از نظر نگرش ژاپنی kaizen بهنام مودا (muda) خوانده میشوند.
وی افزود: موداها کارهای بیمصرفی هستند که ارزش افزوده تولید نکرده و فرایند اصلی را سنگین کرده و هزینه زنجیره را زیاد میکنند بنابراین باید برای بهبود فرایند، حذف شوند.
این فعال حملونقلی در ادامه به آسیبشناسی ضررهای حضور دلالان در بخش حملونقل کالا پرداخت و تاکید کرد: یکی از مضرات حضور دلالان، انجام مناقصه توأم با دروغ است بهطوری که برخی دلالان در ارایه اطلاعات مبدأ و مقصد و نوع بار به راننده دروغ میگویند یا حقیقت را لاپوشانی میکنند.
او اظهار کرد: برای مثال برای مسیر قزوین-الموت در پاسخ به این پرسش راننده که الموت کجاست؟ میگویند 80 کیلومتر بعد از قزوین! حال آنکه مسیر قزوین-الموت چنان کوهستانی است که کرایه آن 80 کیلومتر، معادل کرایه قزوین اصفهان است.
جلیلی دخالت منفی در روابط بین راننده و صاحب کالا را یکی دیگر از نکات منفی فعالیت دلالان در این عرصه دانست و گفت: دلالان چون فاقد ریشه نرمافزاری یا سختافزاری هستند سعی میکنند به زور خود را وارد مبادلات حملونقل کرده و از دو طرف مبلغی دریافت کنند.
وی افزود: بارها مشاهده شده راننده و صاحب کالا مدتهاست با نرخ معینی با هم کار میکنند اما ناگهان دلال به صاحب کالا مراجعه کرده و ادعای تأمین کامیون با کرایه ارزانتر میکند.، سپس با فریب دادن چند راننده دیگر، قیمت طبیعی حمل را میشکند تا خودش چند درصد این وسط بهدست بیاورد.
به گزارش تین نیوز، او خاطرنشان کرد: تضاد با عدالت نیز یکی دیگر از مضرات حضور دلالان در عرصه حملونقل کالاست، دلالان معمولاً ترجیح میدهند عدالت در توزیع بار نباشد، سالنهای اعلام بار از بین بروند تا آب گلآلود شود و از این طریق با مینیمم کردن کرایه به ماکزیمم کمیسیون برسند.
جلیلی بروز پدیده فساد و افساد در جذب بار را نیز از دیگر ضررهای حضور دلالان در این عرصه ذکر کرد و گفت: دلالان معمولاً در رقابت برای جذب بار از انبارداران از هیچ کاری فروگذار نمیکنند از رشوه و... پیشنهاد میدهند تا بار یک کارخانه را جذب کنند و هزینه این رشوه و ... را در قالب کمیسیون از راننده دریافت میکنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.