| کد خبر: 188878 |

◄ ضرورت‌ افزایش تا­ب‌­آوری زیرساخت‌­های حمل‌ونقل در برابر حوادث طبیعی

لازم است اثر تغییرات اقلیمی در همه­ مدهای حمل‌ونقل مورد توجه جدی قرار گیرد.

تین نیوز

بر خلاف برخی دیدگاه‌­ها که با تاکید بر قرارگیری کشور ایران در منطقه‌­ای گرم و خشک، خطر سیلاب را برای کشور جدی تلقی نمی­‌کنند، آمارها و نتایج پژوهش­‌های سرآمد نشان می‌­دهد احتمال وقوع سیلاب در مناطق خشک و پر بارش جهان بیشتر است.

نتایج این پژوهش­‌ها لزوم تغییر نگرش در یکی از مفروضات مهم مهندسی در خصوص پدیده سیلاب را نشان می­‌دهد. بنابراین لازم است به این نکته توجه شود هر چند در کشور خشکسالی­‌های پی در پی اتفاق افتاده است، این مسئله نباید احتمال وقوع سیلاب­‌های متناوب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 نتایج پژوهش دیگری نشان می‌­دهد که همبستگی مثبت بین پدیده گرمایش جهانی و خطر سیلاب وجود دارد. در واقع با افزایش چهار درجه سانتی­گرادی دمای کره زمین، کشورهایی که بیش از 70 درصد از جمعیت جهان و تولید ناخالص جهانی را تشکیل می‌­دهند، بیش از 500 درصد افزایش خطر سیلاب را تجربه خواهند نمود.

همچنین تغییرات در خطر سیلاب به طور غیر یکنواخت توزیع شده است، به طوری که کشورهای آسیایی، ایالات متحده آمریکا و قاره اروپا بیشتر در معرض خطر سیلاب قرار می­‌گیرند. همانطور که در شکل ملاحظه می‌­شود آسیب‌­های ناشی از وقوع سیلاب در صورت افزایش چهار درجه سانتی­گرادی دمای کره زمین برای ایران بیش از 400 درصد خواهد بود که از نظر ریسک سیلاب، ایران با کشوری مانند ایالات متحده آمریکا هم ­ریسک تلقی می‌­شود.    

با توجه به مطالب ذکر شده لازم است اثر تغییرات اقلیمی در همه­ مدهای حمل‌ونقل مورد توجه جدی قرار گیرد. همچنین در طراحی، ساخت، نگهداری و بهره­‌برداری زیرساخت­‌های حمل‌و‌نقل باید نقش تغییرات اقلیمی پررنگ شود. به طوری که تاب­‌آوری زیرساخت‌­های کشور متناسب با تغییرات اقلیمی پیش‌­رو در قالب برنامه­‌های مدون افزایش یابد. تدوین یا به­‌روزرسانی ضوابط و مقررات فنی مخصوصاً در رابطه با مسائل هیدرولوژی، هیدرولیک و سیلاب نیز باید مبتنی بر تغییرات اقلیمی انجام گیرد.

مراجع:

- Alfieri, L., Bisselink, B., Dottori, F., Naumann, G., de Roo, A., Salamon, P., & Feyen, L. (2017). Global projections of river flood risk in a warmer world. Earth's Future, 5(2), 171-182.

 - Donat, Markus G., Andrew L. Lowry, Lisa V. Alexander, Paul A. O’Gorman, and Nicola Maher. "More extreme precipitation in the world’s dry and wet regions." Nature Climate Change 6, no. 5 (2016): 508.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.