| کد خبر: 188481 |

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور تشریح کرد؛

◄ دو راهکار پیش روی «صندوق بازنشستگی هما»

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه دو راهکار بیشتر پیش روی صندوق بازنشستگی هما وجود ندارد، عنوان کرد: اول اینکه این صندوق باید به شکلی فعال شود که بتواند با درآمدزایی مشکلات مالی را خودش حل کند یا اینکه به‌صورت مصالحه‌آمیز و در چارچوب قوانین، به یکی از صندوق‌های بزرگ بازنشستگی ملحق شود تا مشکل مالی این صندوق بار سنگینی بر مدیریت ایران‌ایر نشود.

تین نیوز

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه دو راهکار بیشتر پیش روی صندوق بازنشستگی هما وجود ندارد، عنوان کرد: اول اینکه این صندوق باید به شکلی فعال شود که بتواند با درآمدزایی مشکلات مالی را خودش حل کند یا اینکه به‌صورت مصالحه‌آمیز و در چارچوب قوانین، به یکی از صندوق‌های بزرگ بازنشستگی ملحق شود تا مشکل مالی این صندوق بار سنگینی بر مدیریت ایران‌ایر نشود.

بیش‌تر بخوانید:

به گزارش تین نیوز، علیرضا منظری با بیان اینکه جدایی صندوق بازنشستگی هما باید طبق مقررات و قوانینی که وجود دارد، اتفاق بیفتد عنوان می‌کند: ما در کشور دو صندوق بزرگ بازنشستگی داریم که یکی زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کل کشوری و دیگری در زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی فعالیت می‌کند و بیشتر افراد، کارمندان، کارکنان شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور بیمه یکی از این دو صندوق هستند و تنها برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها مانند فولاد، نفت و هما هستند که صندوق بازنشستگی مستقلی را دارند؛ لذا اگر بنا باشد که صندوق بازنشستگی هما از این شرکت جدا شود باید دولت با یکی از این دو صندوق مذاکره کند و بر اساس آن مذاکرات قراردادی فی‌مابین بسته شود تا در نهایت صندوق بازنشستگی هما به یکی از این دو صندوق ملحق شود.

منظری در تکمیل سخنان خود اضافه کرد: « درحال‌حاضر این دو صندوق بازنشستگی کشور نیز وضعیت مناسبی از لحاظ مالی ندارند. طبیعتاً در مذاکرات اگر بخواهند صندوق بازنشستگی هما واگذار شود باید موضوعات مربوط به زیان‌دهی صندوق بازنشستگی هما موردتوجه قرار بگیرد.»

این کارشناس و تحلیلگر صنعت هوایی صندوق بازنشستگی هما را به غده سرطانی تشبیه کرد و افزود: برای حل این مشکل دو راهکار بیشتر وجود ندارد؛ اول اینکه این صندوق باید به شکلی فعال شود که بتواند با درآمدزایی مشکلات مالی را خودش حل کند یا اینکه به‌صورت مصالحه‌آمیز و در چارچوب قوانین، به یکی از صندوق‌های بزرگ بازنشستگی ملحق شود تا مشکل مالی این صندوق بار سنگینی بر مدیریت ایران‌ایر نشود.

نماینده اسبق ایران در  ایکائو تصریح می‌کند: صندوق بازنشستگی هما برای تحقق و برنامه‌هایی که برای آن تعیین شده بود تأسیس شد. من به خاطر دارم قرار بود این صندوق دارای شرکت‌های متعددی باشد و سرمایه‌ای که مربوط به حق بیمه کارکنان و بازنشستگان این صندوق بود را به کار بگیرند و به سوددهی برسند و از محل آن درآمدها بتوانند هزینه‌هایشان را پرداخت کنند.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری توضیح می‌دهد: به اعتقاد من مدیرانی که این صندوق و شرکت‌های تابعه را مدیریت می‌کردند بیشتر به‌جای تفکرات خصوصی، تفکر مدیریت دولتی داشتند؛ این شرکت‌ها اگر به صورت خصوصی اداره و فعال می‌شدند، می‌توانستند در چارچوب فعالیت صنعت هوایی کار کنند تا به درآمدزایی برسند. از سوی دیگر ایران‌ایر باید فعالیت بخش‌هایی را که قرار بود در راستای اصلاح ساختار از این شرکت جدا می‌شدند را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌داد که در این صورت امروز شاهد درآمدزایی صندوق بازنشستگی هما بودیم.

او در خصوص میزان سرمایه این صندوق بیان کرد: یکی از فعالیت‌هایی که این صندوق انجام داد ساختمان‌سازی بود، اما این اقدامات برای درآمدزایی این صندوق کافی نبود. شرکت هواپیمایی چابهار نیز زیرمجموعه صندوق بازنشستگی هما ایجاد شد تا با استفاده از افراد متخصص و با تجربه بتواند برای همه شرکت‌ها هواپیما بخرد و کارش خرید هواپیما و واگذار‌کردن آن به شرکت‌ها باشد؛ اما این اتفاق صورت نگرفت از همین رو طبیعتاً اگر این فعالیت در چارچوب هواپیمایی چابهار انجام می‌گرفت منجر به سوددهی می‌شد.

منظری اظهار می‌کند: صندوق‌هایی که در چارچوب شرکت‌ها ایجاد شدند نتوانستند به اهداف اولیه خود برسند و شاید در این راه یکی از علت‌ها تغییر مدیریت‌ها بود چراکه با هر تغییر مدیریتی یک سلیقه جدیدی روی کار می‌آمد و امکان روند رو به رشد را می‌گرفت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.