| کد خبر: 188421 |

هفت شرکت‌‌ هواپیمایی خارجی چقدر ارز دولتی گرفتند؟

هفت شرکت هواپیمایی ترکیه، امارات، قطر، اتریش، آئروفلوت روسیه، لوفت‌هانزا و کی‌ال‌ام، از فروردین ۹۷ تاکنون ارز دولتی از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند.

تین نیوز

هفت شرکت هواپیمایی ترکیه، امارات، قطر، اتریش، آئروفلوت روسیه، لوفت‌هانزا و کی‌ال‌ام، از فروردین ۹۷ تاکنون ارز دولتی از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، انتخاب قیمت ارز به صورت ترجیحی و دلار ۴۲۰۰ تومانی، تصمیمی بود که دولت پس از‌ نوسان ارزی در سال ۹۶ آن را اجرا کرد.

‌پس از تعیین قیمت ارز‌ها با نرخ‌های دولتی، ‌از فروردین تا تیرماه ۹۷ ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان دولتی برای همه وارد کننده‌ها اختصاص یافت، بعد از تیرماه ۹۷ واردات به چهار گروه دسته‌بندی شد که واردات کالای گروه چهارم ممنوع شد.

پس از آن تعیین تکلیف شد که گروه سوم وارد کننده هم ارز را با نرخ آزاد دریافت کند، گروه دوم ارز ‌‌نیمایی (رقمی بین ارز دولتی و ارز آزاد) دریافت کرد و گروه اول هم که بیش از ۳۰ کالای اساسی است، ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کند.

حال در گزارشی که بانک مرکزی ‌از ارائه ارز دولتی به نهادهای عمومی، دستگاه‌های دولتی و شرکت‌ها‌ از اول فروردین ۹۷ منتشر کرده است که در این بین نام چند شرکت هواپیمایی خارجی هم به چشم می‌خورد.

* پرداخت ارز دولتی به شرکتی هواپیمایی ترکیه در ۸ مرحله

طبق گزارش بانک مرکزی، شرکت هواپیمایی ترکیه در یک مرحله ۱۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار لیره جدید ترکیه، در یک مرحله دیگر ۵۵۷ هزار لیره جدید ترکیه‌، در مرحله‌ای دیگر ۱۱۱ میلیون و ۸۵۳ هزار لیر‌ جدید ترکیه، در یک مرحله یک میلیون و ۵۲۰ هزار لیره جدید ترکیه، در یک زمان دیگر ۱۱۶ میلیون لیر جدید ترکیه، در مرحله‌ای دیگر ۲۹ میلیون و ۶۸۰ هزار ۵۵۷ لیر جدید ترکیه و همچنین در یک مرحله ۱۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار لیر جدید ترکیه دریافت کرده است.

همچنین شرکت هواپیمایی ترکیه در یک مرحله فقط‌ ۴ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۷۰۰ یورو دریافت کرده است.

* ‌پرداخت یک‌میلیون و ۱۹۶ هزار و ۶۹۵ یورو ارز دولتی به شرکت هواپیمایی اتریش

بنابراین گزارش، شرکت هواپیمایی اتریش در یک مرحله ۸۲۷ هزار یورو در قالب ارز دولتی و در یک مرحله ۳۶۹ هزار و

۶۹۵ یورو و جمعاً یک‌میلیون و ۱۹۶ هزار و ۶۹۵ یورو دریافت کرده است.

‌* پرداخت ۳ مرحله ارز دولتی به شرکت هواپیمایی روسیه

از فروردین ۹۷ شرکت هواپیمایی آئروفلوت روسیه در یک مرحله ۸۶ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۱۴۲ روبل جدید روسیه، در مرحله‌ای دیگر۴۰ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۸۵۵ روبل جدید روسیه و در یک مرحله ۵۱ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۹۷۰ روبل جدید روسیه دریافت کرده است.

* لوفت‌هانزا ۱۲ میلیون و ۹۳۹ هزار یورو ارز دولتی گرفته است

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا‌ از فروردین ۹۷ در یک مرحله ۵۴ هزار و ۳۹۲ یورو‌، در یک مرحله یک میلیون و ۹۵۵ هزار یورو، ‌در مرحله‌ای دیگر ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار یورو، در یک مرحله ۴ میلیون و ۱۸۵ هزار یورو و در یک مرحله ۲ میلیون و ۹۷۵ هزار یورو و جمعاً ۱۲ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۳۹۲ یورو ارز دولتی دریافت کرده است.

* شرکت KLM هم ارز دولتی گرفت

شرکت هواپیمایی کی ال ام نیز از فروردین ۹۷ در یک مرحله ۵۶۳ هزار و ۶۶۶ یورو ارز دولتی دریافت کرده است.

* شرکت هواپیمایی قطر هم‌ دو مرحله ارز دولتی گرفته است

بنابراین گزارش شرکت هواپیمایی قطر نیز از فروردین ۹۷ در یک مرحله ۵۱ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۹۵۵ یوان چین‌ و در یک مرحله دیگر یک میلیارد و ۴۳۲ میلیون و ۷۵۵ هزار و‌ ۳۶۲ روبل جدید روسیه دریافت کرده است.

* شرکت هواپیمایی امارات ۳ میلیون درهم ارز دولتی گرفته است

در این بین شرکت هواپیمایی امارات نیز مبلغ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار درهم امارات در یک مرحله و ۶۰۰ هزار درهم امارات در یک مرحله دیگر در قالب ارز دولتی دریافت کرده است.

‌*شرکت‌های خارجی باید درآمد ‌فروش بلیت‌ را با نرخ رسمی‌ بانک مرکزی محاسبه کنند

بنابراین گزارش، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره علت اختصاص ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی خارجی می‌گوید:‌ این روال از زمان حضور شرکت‌های هواپیمایی خارجی که به ایران پرواز دارند و در داخل کشور بلیت‌فروشی می‌کنند وجود داشته و موضوع غیرقانونی نیست، زیرا این شرکت‌ها باید درآمد حاصل از فروش بلیت خود را با نرخ رسمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، محاسبه کرده تا آن را به خارج از کشور منتقل کنند.

به گفته مقصود اسعدی سامانی‌، شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران بلیت‌فروشی کرده و آنها باید درآمد حاصل از فروش خود را با نرخی که بانک مرکزی تعیین می‌کند، محاسبه کنند و پس از تبدیل آن به دلار، یورو و هر ارز دیگری که مورد نظر آنهاست، درآمد مازاد خود را به مقاصد مورد نظر حواله کنند، اتفاقی که پس از کسر هزینه‌ها برای این شرکت‌های هواپیمایی و تأیید سازمان هواپیمایی کشوری نهایی می‌شود.

وی می‌گوید: ‌درآمد ریالی شرکت‌های هواپیمایی خارجی با رقم مورد نظر و رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی به یورو، دلار یا سایر ارزهای مورد نظر به این شرکت‌های هواپیمایی تبدیل می‌شود، پس از این اتفاق درآمدهای حاصله از سوی شرکت‌های هواپیمایی خارجی از طریق بانک مرکزی به مقاصد مورد نظر حواله می‌شود، در مقطع زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به عنوان نرخ رسمی اعلام کرد مبنای محاسبه این رقم بود، زیرا نرخ ارز دیگری در کشور وجود نداشت و محاسبات باید بر این اساس انجام می‌شد، بنابراین در آن مقطع زمانی درآمدهای شرکت‌های هواپیمایی خارجی بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی تسعیر و به مقاصد مورد نظر شرکت‌های هواپیمایی حواله شد.

اسعدی سامانی گفته است: پس از تغییر سیاست‌های ارزی دولت از مردادماه سال ۱۳۹۷ و اعلام نرخ نیمایی، مبنای محاسبه‌‌ درآمدها ارز نیمایی اعلام شد و بر همین اساس محاسبات صورت گرفت و در نهایت با تأیید بانک مرکزی و سازمان هواپیمایی کشوری حواله‌ها انجام شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.