| کد خبر: 188264 |

طرح جامع حمل‌ونقل عمومی اراک نباید معطل مترو بماند

استاندار مرکزی تاکید کرد : طرح جامع حمل و نقل عمومی کلانشهر اراک نباید معطل موضوعاتی نظیر احداث مترو و تراموا باقی بماند و سرنوشت شهر را نباید به اموری که شاید تا ۱۰ ساله آینده نیز اجرایی ‌نمی‌شود ، گره زد.

تین نیوز

استاندار مرکزی تاکید کرد: طرح جامع حمل و نقل عمومی کلانشهر اراک نباید معطل موضوعاتی نظیر احداث مترو و تراموا باقی بماند و سرنوشت شهر را نباید به اموری که شاید تا ۱۰ ساله آینده نیز اجرایی ‌نمی‌شود، گره زد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرآنلاین، سیدعلی آقازاده در اولین نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال جاری به این موضوع اشاره کرد و بیان داشت : با بهره گیری از شیوه های کم هزینه و کوتاه مدت ، بایست مدیریت و روان سازی ترافیکی در کلانشهر اراک انجام شود و این مسئله مورد توجه همه دستگاه های اجرایی مربوطه قرار گیرد.

وی با اشاره به مصوبه هیات دولت در سال ۸۶ در خصوص احداث مسیر مترو در اراک ، با بیان اینکه ساخت هر یک کیلومتر مسیر مترو همراه با تجهیزات و واگن های مسافری به پنج میلیون دلار سرمایه مالی نیاز دارد ، ادامه داد : در حال حاضر از طلا گشتن پشیمان شده‌ایم ؛ اجرای ۵۰ کیلومتر طرح متروی شهری در اراک ، قطعا نیازمند ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار خواهد بود که در شرایط اقتصادی کنونی ، تامین آن در توان شهرداری و دولت نیست و بخش خصوصی نیز در این زمینه سرمایه گذاری نخواهد کرد.

استاندار متذکر شد : کلانشهرهایی مانند مشهد ، اصفهان ، شیراز، اهواز و قم نیز پروژه را آغاز کرده اند ، اما درگیر مباحث فنی ، کمبود اعتبارات و حتی موضوعات سیاسی شده‌ و روند اجرای این طرح بسیار زمان بر شده است.

آقازاده با تاکید به اینکه با توجه به همه این مباحث ، از امروز تا ۱۰ سال آینده بحث اجرای طرح احداث مترو ، تراموا و مونوریل از طرح جامع حمل و نقل اراک حذف می‌شود ، اضافه کرد : تا پایان سال جاری فرصت باقی است که تغییرات مدنظر در قالب یک طرح آماده و باید به جای آن اقدامات دیگری در حوزه حمل و نقل عمومی پیگیری و اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه هرساله وضعیت آلودگی هوای شهر اراک حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بهبود می‌یابد ، ادامه داد : عمر ناوگان تاکسی اراک در حال حاضر بیش از ۱۵ سال است که می‌توان حداقل عمر آن را به ۵ سال رساند و ۲۰۰ اتوبوس فعلی را به ۵۰۰ دستگاه اتوبوس پاک افزایش داد که قطعا بهبود عبور و مرور و ناوگان حمل و نقل عمومی را به همراه خواهد داشت.

استاندار مرکزی همچنین در خصوص انتقال واحدهای صنفی آلاینده به شهرک خودرو اراک تصریح کرد : با تصمیم شورای تامین استان دستگاه‌ قضایی آماده همکاری و صدور هر نوع حکمی جهت انتقال این واحدها به شهرک خودرو است و اگر همزمان با اتمام احداث تقاطع غیر هم سطح شریعتی و در زمان بهره‌برداری از این پروژه ، این واحدها نیز منتقل شوند قطعا بسیار مطلوب خواهد بود تا این خیابان ساماندهی کاملی داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.