| کد خبر: 188251 |

درآمد ارزی کفاف تامین کالاهای اساسی را نمی دهد

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید کل درآمد ارزی کشور از صدور نفت به ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است از این جهت تامین کالاهای اساسی با مشکل مواجه می شود.

تین نیوز

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید کل درآمد ارزی کشور از صدور نفت به ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است از این جهت تامین کالاهای اساسی با مشکل مواجه می شود.

هادی قوامی عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به قانون بودجه سال 98 برای اختصاص 14 میلیارد دلار ارز دولتی به کالاهای اساسی، گفت: دولت در این زمینه گزارشی داده، در قانون پیش بینی شده است بخشی از درآمد فروش نفت و میعانات گازی برای تامین کالاهای اساسی قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: طبق پیش بینی قانون روزانه یک میلیون 500 هزار بشکه نفت و میعانات گازی به فروش می رسد و پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی و وزارت نفت، دولت 21 میلیارد و 600 میلیون دلار کسب درآمد خواهد داشت.

نماینده مردم اسفراین در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: با توجه به تحریم های آمریکا و کاهش صادرات نفت به واسطه معافیت های آمریکا، صادرات نفت و در واقع درآمد ارزی کشور به حدود 10 میلیارد دلار رسید، بنابراین باید برای این میزان درآمد برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرده بود، اظهار داشت:  3.5 میلیارد دلار برای دارو 12 میلیارد و 600 میلیون دلار برای کالای اساسی اختصاص یافت در کل سال 97 بالغ بر 15 میلیارد و 565 میلیون دلار برای چهار سر فصل ارز 4 هزار و  200 تومان در نظر گرفته شد.

قوامی با بیان اینکه ارز دولتی برای کالاهای اساسی، نهاده های کشاورزی و دامی، دارویی و سلامت و نیازهای وزارت علوم و تحقیقات در نظر گرفته می شود، بیان داشت:  کالاهای اساسی شامل بنزین، انواع دانه های روغنی، روغن، گوشت قرمز، حبوبات، تخم مرغ، چای خشک خارجی، کره، لاستیک، مواد اولیه لاستیک، کاغذ و مواد اولیه کاغذ، ماشین آلات و تجهیزات خاص تولیدی می شود.

این نماینده مجلس گفت: در گروه نهاده های کشاورزی و دامی به ذرت دامی ، جو، کنجوله سویا، بذر، کود شیمایی، داروی دامی، سموم دفع آفات نباتی و در گروه سوم دارو، شیرخشک،غذای کودک، مواد اولیه دارو و لوازم و قطعات مصرفی با دوام پزشکی ارز دولتی دریافت می کنند و  گروه 4 هم نیازهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تامین می شود.

کاهش میزان صادرات نفت تا 300 هزار بشکه در روز

وی تاکید کرد: براساس فروش نفت در سال جاری پیش بینی می شود حدود 10 میلیارد دلار درآمد ارزی نخواهیم داشت، طبیعتا تامین این نیازها خیلی سخت می شود. در حکم بند ز تبصره 7 قانون بودجه سال 98 دولت مکلف شده است تا 14 میلیارد دلار از منابع حاصل از صدور نفت را برای تامین کالاهای اساسی اختصاص دهد و گفته شده است در مواردی که  ارز نیمایی داده می شود درآمد حاصل از مابه التفاوت ارز نیمایی و دولتی را به تولید و کمک به معیشت قشر آسیب پذیر جامعه اختصاص دهد.

حذف ارز دولتی برخی کالاها

قوامی بیان داشت:  تلاش شده کالاهایی از جمله  گوشت، چای خشک خارجی، کره و مواد اولیه کاغذ با ارز نیمایی تامین بشود با این کار حدود 2.1 میلیارد دلار از سرجمع 14 میلیارد دلار خارج می شود، نیاز نیست برای این کالا ارز 4 و 200 اختصاص دهیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه قانون بودجه در بخش تامین ارز کالاهای اساسی نیاز به اصلاح ندارد، گفت: باید تغییراتی اعمال شود به نحوی که مابه التفاوت نرخ ارز نیمایی با دولتی از طریق کالا برگ از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دست مردم برسد، همچنین طبق تبصره 18 قانون بودجه که دولت باید 998 هزار شغل ایجاد کند از محل مابه التفاوت ارزی به یارانه تولید تامین شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.