| کد خبر: 188070 |

◄ تقدیر استانداری و محیط زیست از بنادر و دریانوردی هرمزگان

ترانسفورماتورهای حاوی پسماندهای ویژه به خارج از کشور منتقل شد.

تین نیوز

 در راستای انجام طرح های مدیریت اصولی پسماندهای ویژه و انتقال ترانسفورماتورهای آلاینده صنعتی به خارج از ایران، اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از سوی معاون عمرانی استانداری و مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان با دریافت دو لوح جداگانه مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، این تقدیر به پاس اقدامات صورت گرفته از سوی مجموعه بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برای انتقال ترانسفرماتورهای( دستگاه مبدل برق) حاوی روغن بسیار سمی آسکارل (روغن نسوز و خنک کننده) به خارج از ایران و یکی از کشورهای اروپایی انجام گرفت که پس از طی شدن یک فرآیند زمانبر توسط یک شرکت صلاحیت دار عملیاتی شد.

به دلیل نبود مراکز مناسب خدمات دهنده در داخل ایران، تحویل و نابود کردن این ماده آلاینده یکی از چالش های مهم سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می شود که برای نخستین بار در استان، انجام طرح های مدیریت اصولی پسماندهای ویژه توسط اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به همین منظور انجام شده است.

روغن آسکارل مورد استفاده در ترانسفورماتورها از سال ۱۹۷۸ در جهان ممنوع شد و تمامی کشورهای دنیا ملزم به نابود کردن این پسماندهای صنعتی هستند.

«پلی کلرینه بی فنیل (PCBs) » ترکیب های شیمیائی هستند که در گذشته به عنوان یک ماده افزودنی به روغن‌های صنعتی مورد استفاده قرار می گرفت تا خواص و عملکرد روان کننده ها بهبود یابد. اما این دسته از مواد، ترکیبات مقاوم و زیست تخریب ناپذیری هستند که می توانند آثار زیان باری بر سلامت انسان و محیط زیست داشته باشند.

این ترکیبات به راحتی در چربی حل شده و در بدن موجودات تجمع می یابند و در دوره های کوتاه مدت سبب آسیب به کبد و در بلند مدت باعث ایجاد تغییرات در خون و ابتلا به انواع سرطان می شوند.

لازم به ذکر است؛ در متن لوح های تقدیر به امضای "رضا مدرس" معاون عمرانی استانداری هرمزگان و "حبیب مسیحی تازیانی" مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خطاب به "اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان چنین آمده است: « عرصه توسعه بالندگی و سعادت نسل های آینده، مرهون تلاش و زحمات بی دریغ و مجدانه افرادی است که خود را امانت دار سرمایه های مادی، طبیعی و معنوی این سرزمین می دانند و با گام های ارزنده ای که در راستای حفاظت محیط زیست برداشته اند، این ودیعه را سالم و پاک به نسل های بعدی تحویل می دهند.

به پاس انجام فعالیت های قابل توجه در خصوص انتقال پسماندهای حاوی و آلوده به بی فنیل های پلی کلره جهت امحاء به خارج از کشور و به نشانه ارج نهادن به تلاش ارزشمندتان، این تقدیر نامه به شما تقدیم می گردد. امید است در صیانت و ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست کشور همواره موفق باشید.»

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.