| کد خبر: 188020 |

مقصر گرانی میلگرد کیست؟

رئیس هیات مدیره دانا انرژی گفت: میلگرد و ورق و محصولاتی که تولید آن به آهن بستگی دارد از بهمن سال ۹۷ تا اردیبهشت‌ ماه ۹۰ درصد رشد نرخ داشته‌است. برخی عنوان می‌کنند دلیل این افزایش نرخ و تورم ناشی از عملکرد شرکت‌های فولادی است.

تین نیوز

رئیس هیات مدیره دانا انرژی گفت: میلگرد و ورق و محصولاتی که تولید آن به آهن بستگی دارد از بهمن سال ۹۷ تا اردیبهشت‌ ماه ۹۰ درصد رشد نرخ داشته‌است. برخی عنوان می‌کنند دلیل این افزایش نرخ و تورم ناشی از عملکرد شرکت‌های فولادی است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از گسترش نیوز، بهمن‌ماه ۹۷ یک ورق را ۴ هزار و پانصد تومان بود. همان ورق را امروز در اردیبهشت ماه ۹۸ باید  ۷ هزار و ۶۰۰ تومان بخریم. این افزایش قیمت 90 در میلگرد و سایر محصولات این‌چنینی به مراتب وجود دارد. موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود مسکن و بسیاری از صنایع وابسته به عنوان متغیر وابسته به آهن با افزایش قیمت روبروست. سود حاصل از آن به جیب  چه کسانی می‌رود؟ راهکار حل این مشکل چیست؟

حسن رادپی، رئیس هیات مدیره دانا انرژی، در گفت‌وگو با گسترش‌‌نیوز اظهار کرد: امروز یک دلار برابر است با ۱۵ هزار تومان. فروش میلگرد به عنوان محصولی که پایه‌ای آهنی دارد برگرفته از نرخ دلار است. به شکل کلی فولاد نرخ خود را با دلار متوازن می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که مواد اولیه تولید میلگرد معادن آهن ایران است، پس چگونه نرخ نهایی آن با دلار محاسبه می‌شود، گفت: یک کیلو آن در معادن ایران ۱۲۰ تومان است. زمانی که محصول نهایی همچون شمش فولاد و یا میلگرد صادر شود با توجه به پایه بودن دلار به عنوان ارز مبادلاتی، این فروش ارزش افزوده چندین برابری برای صادر‌کننده به ارمغان خواهد آورد. از طرفی هم کشور‌های همسایه خواهان شمش فولاد، میلگرد و آهن ایران هستند چرا که برایشان مقرون به صرفه است.

رئیس هیات مدیره دانا انرژیدر پاسخ به این پرسش که مگر نه اینکه صادرات با شرایط و ممنوعیت‌‌های خاصی روبه‌روست پس چگونه به خارج صادر می‌شود، گفت: همان‌گونه که آمریکا نمی‌تواند جلوی صدور نفت را بگیرد، ایران نیز نمی‌‌تواند جلوی صدور میلگرد را بگیرد. دولت کاری نمی‌تواند انجام دهند چون پول به جهتی برای سرمایه‌گذاری می‌رود که سود بیشتری داشته باشد و فروشنده نیز به دنبال راهی می‌رود که سود بیشتری به‌دست آورد.

وی افزود: صادرات همچنان ادامه می‌یابد. برای به‌دست آوردن سود همواره راهی پیدا می‌شود از جمله کارت‌های جعلی در بازار وجود دارد که از طریق آن میلگرد و محصولات این‌ چنینی به خارج از مرز‌‌ها فروخته می‌شود.

رادپی گفت: برای حل این مشکل باید جذابیت صادراتی محصولی همچون میلگرد برای تولید‌کنندگان از بین برود و این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش دلار در مقابل ریال متعادل شود. این موضوع خود بسته به مباحث مهم اقتصادی و سیاسی است.

وی در ادامه افزود: برخی از فرصت به‌دست آمده تورم و افزایش نرخ دلار در مقابل ریال استفاده می‌کنند و بخش بسیاری از محصولات خود را صادر می‌کنند.

رئیس هیات مدیره دانا انرژی بیان کرد: برخی شرکت‌های فولادی هستند که میزان تولید آنها با عرضه در بورس مغایرت دارد. اگر محصولات در بازار داخلی عرضه می‌شود چرا با هزار مشکل مواجه هستیم؟ چرا حجم کمی از محصولات در بورس ارائه شده است؟ در حالی که ما به کمبود شدید عرضه آهن و محصولات فولادی همچون میلگرد مواجه هستیم؟

وی افزود: میلگرد و ورق و محصولاتی که تولید آن به آهن بستگی دارد از بهمن سال ۹۷ تا اردیبهشت‌ ماه ۹۰ درصد رشد نرخ داشته‌است. برخی عنوان می‌کنند دلیل این افزایش نرخ و تورم ناشی از عملکرد شرکت‌های فولادی است. این موضوع را نمی‌توان به ضرس قاطع گفت، اما برای مدیریت این موضوع اگر شرکت فولادی بخشی از تولیدات خود را وارد بازار داخلی کنند التهاب بازار میلگرد از بین می‌رود و مشکلات ناشی از فعالیت‌های عمرانی همچون مسکن نیز در ارتباط با تامین مواد آهنی و میلگردی از بین می‌رود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.