| کد خبر: 188018 |

نصب اسکله در بندرترکمن به کجا رسید؟

هفته گذشته بود که محیط زیست مازندران طی نامه‌ای با نصب اسکله پانتونی در بندرترکمن مخالفت کرد. مسئولان محیط زیست مازندران علت این مخالفت را ارائه نکردن طرح از سوی سازمان بنادر گلستان اعلام کردند.

تین نیوز

هفته گذشته بود که محیط زیست مازندران طی نامه‌ای با نصب اسکله پانتونی در بندرترکمن مخالفت کرد. مسئولان محیط زیست مازندران علت این مخالفت را ارائه نکردن طرح از سوی سازمان بنادر گلستان اعلام کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پخش شدن خبر ممانعت نصب اسکله سبک شناور در ساحل بندر ترکمن واکنش هایی را بین مردم به دنبال داشت. مدیر بنادر و دریانوردی گلستان و مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در برنامه رادیویی گلستان به موضوعات مطرح شده در این خصوص پاسخ دادند.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان در این باره می‌گوید: در گلستان تنها دو سه پست اسکله چوبی داریم که تقریبا ناایمن هستند و استاندار وقت در سفر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور به استان از وی خواستند که این اسکله‌های چوبی ناایمن را جمع‌آوری کنند و در همین راستا مقرر شد که یک پست اسکله پانتونی فلزی برای گلستان جهت استفاده در شهرهای بندر گز و بندرترکمن خریداری شود. این اسکله خریداری و از جنوب کشور به گلستان منتقل شد.

الله‌یار اسعدی با اشاره به اینکه ساماندهی سواحل و جزایر کشور بر عهده سازمان بنادر است، بیان کرد: با توجه به اینکه مدیریت محیط زیستی میانکاله و جزیره آشوراده در اختیار استان مازندران قرار دارد، مکاتباتی را برای نصب این اسکله داشتیم. با وجود اینکه برای نصب و راه‌اندازی این اسکله مشاور و پیمانکار گرفتیم ولی محیط زیست مازندران اعلام کرد که به لحاظ موضوعات زیست محیطی امکان احداث اسکله در بندر ترکمن و بندرگز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از نصب این اسکله ایمن‌سازی است، تصریح کرد: این اسکله یک اسکله مدرن است و یک ماه گذشته مشابه آن در تالاب انزلی که ملاحظات زیست محیطی آنجا نیز دارای اهمیت است، نصب و راه‌اندازی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این باره می‌گوید: حساسیت زیستگاهی و زیست بومی مجموعه ذخیره‌گاه زیست کره میانکاله بر کسی پوشیده نیست. طبق قانون تالاب‌ها، برای هر اقدامی که در این محدوده انجام شود باید مطالعات لازم انجام و مجوزات مورد نیاز اخذ شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی بیان کرد:‌ 27 اسفند ماه سال گذشته نامه‌ای را از سازمان بنادر و دریانوردی گلستان درخصوص نصب یک اسکله پانتومی موقت برای سرویس‌دهی به گردشگران نوروزی داشتیم و ما هم با آن موافقت کردیم مشروط بر اینکه پس از پایان فصل گردشگری در 25 فروردین ماه جمع‌آوری شود.

وی ادامه داد: بعد از این مدت اتفاقی نیفتاد و اسکله نصب نشد، بعد از آن مجددا درخواست نصب اسکله مطرح شد، تحقق این امر مستلزم این بود که طرح و برنامه‌ای ارائه کنند ولی تنها یک مکاتبه صورت گرفت، با توجه به اینکه هم‌اکنون یک اسکله در محل وجود دارد، با نصب هر گونه اسکله جدید با وجود تمام محاسنی که دارد، به این صورت موافق نیستیم مگر اینکه طرحی ارائه و همه موارد در آن قید شود و بعد درخصوص آن تصمیم می‌گیریم.

ابراهیمی به مرتبط کردن این موضوع به مازندرانی و گلستانی بودن در برخی از شبکه‌های مجازی واکنش نشان داد و گفت: گلستان هم استان بنده است و هر اتفاقی که در گلستان و مازندران رخ دهد برای من محیط زیستی هیچ فرقی ندارد. هر خدماتی که نیاز باشد حتما با گلستانی‌ها همکاری می‌کنیم همانگونه که تاکنون همکاری داشتیم، اعتقاد داریم در محیط زیست عملکرد ما نقطه‌ای اما اثرات آن حتما فرا نقطه‌ای است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درخصوص ایجاد جاده دسترسی به اسکله در بندرترکمن،‌ گفت: به ما اعلام کردند که این جاده برای پشتیبانی از طرح گردشگری آشوراده است در حالی که این موضوع در طرح نیامده بود.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان در بخش دیگر سخنان خود گفت:‌ به‌دلیل اینکه از اواخر اسفند ماه استان گلستان درگیر سیل شد و با توجه به اهمیت امدادرسانی به سیل زدگان، تمامی امکانات در این موضوع متمرکز شد و نصب اسکله موقت در ایام نوروز انجام نگرفت.

اسعدی بیان کرد:‌ در حال حاضر قصد داریم برای تابستان این اسکله موقت را نصب کنیم تا گردشگرانی که به این منطقه می‌آیند از آن استفاده کنند. ما برای نصب اسکله دائم مشاور گرفتیم و قطعا با نگاه زیست محیطی این مسئله را دنبال می‌کنیم ولی این اسکله موقت تنها برای دو سه ماه تابستان نصب خواهد شد. ما برای نصب این اسکله جایی را تخریب نخواهیم کرد و ساخت و سازی نخواهیم داشت، ما نیز متولی جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در سواحل هستیم و این یک اسکله موقت پانتومی شناور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران هم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه اجرای هر اقدامی در این منطقه نیازمند داشتن طرح است، گفت:‌ دلیل این امر این است که در سال‌های آینده با تغییرات احتمالی مدیریتی، کسی ادعا نکند اقدامات اضافه‌ای انجام دهد.

ابراهیمی یادآور شد: ‌اگر طرح هر چه زودتر ارائه شود ما نیز پیش از تابستان بررسی‌های مور نیاز را انجام می‌دهیم و اثرات این اقدام را بر محیط زیست آن منطقه می‌سنجیم.  

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان بعد از صحبت‌های ابراهیمی خاطرنشان کرد:‌ اسکله‌ای که می‌خواهیم نصب کنیم یک اسکله موقت پانتومی به طول 48 و عرض دو متر است. ما فقط به دنبال ارائه خدمات بهتر به مردمی که در بندر ترکمن حاضر می‌شوند، هستیم.

اسعدی بیان کرد:‌ با توجه به اینکه زمان زیادی به تابستان نمانده، از محیط زیست مازندران می‌خواهیم با توجه به موقتی بودن اسکله اجازه نصب آن را بدهند و تعهد می‌کنیم که بعد از تابستان جمع‌آوری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در بخش پایانی بعد از صحبت‌های اسعدی اعلام آمادگی کرد در صورت ارائه سند الزام‌آور همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.