| کد خبر: 187814 |

درخواست یک فعال حمل‌ونقل مسافری

◄ برای سخت و زیان آور نبودن شغل رانندگی بین‌شهری دلیل بیاورید

رانندگان اتوبوس بین شهری، برخلاف اغلب مشاغل هم تراز خود، ساعت کار و ساعت استراحت مشخصی ندارند.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای در نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آنان درخواست کرد دلایل قانع کننده‌ای برای این‌که شغل رانندگی بین‌شهری در دسته مشاغل سخت و زیان‌آور قرار نمی‌گیرد، ارایه کنند.

به گزارش تین‌نیوز، حسین فرجی راننده خود مالک، این نامه را در کانال تلگرامی خود و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و طی آن نوشت: رانندگان اتوبوس بین شهری، برخلاف اغلب مشاغل هم تراز خود، به دلیل عدم انسجام عملی و برنامه‌ریزی‌های مسئولان، ساعت کار و ساعت استراحت مشخصی ندارند که این موضوع شامل تعطیلات عید نوروز و سایر تعطیلی‌های مناسبتی سال می‌شود، چون جابه‌جایی مسافران در این ایام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی از طرف جمعی از رانندگان اتوبوس بین‌شهری ادامه داد: شرایط بیمه و بازنشستگی رانندگان اتوبوس بین‌شهری، یک علامت سؤال بزرگ برای رانندگان عزیزی است که به صورت شبانه‌روزی در تلاش برای حفاظت از جان مردم در جاده‌های کشور هستند اما هیچ سازمان و ارگانی به‌خصوص سازمان تامین اجتماعی هیچ دلیل قانع کننده‌ای در مورد این‌که چرا سختی کار شامل رانندگان نمی‌شود ارائه نداده است.

این راننده خود مالک در این نامه تاکید کرد: یک راننده بین‌شهری که شرایطی متوسط در معیشت دارد (دستمزد حداکثر ٧٠ هزار تومان در شبانه روز) اگر سهواً گرفتار حادثه شود باید تاوان میلیاردی بپردازد که در اکثر موارد پیش آمده، میله‌های زندان سرانجام آنان بوده است، موردی ویژه که شرکت‌های بیمه باید نگاه متفاوتی به آن داشته باشند.

 وی در بخش دیگری از این نامه افزود: سختی‌ها و دشواری‌های ناشی از شرایط جوی و محیطی برای رانندگان که در سرمای استخوان‌سوز و گرمای طاقت‌فرسا  وظیفه حفاظت از جان ٤٠ مسافر را در برف و بوران دارند، بر هیچ کسی پوشیده نیست.

به گفته او، یک راننده اتوبوس بیشتر اوقات را باید باشغلش زندگی کند تا با خانواده دوستان و اقوام،  استراحت یا مرخصی ندارد زیرا اگر مرخصی بگیرد حقوق دریافت نمی‌کند و با نرفتن به طور مرتب با خودرو، مالک اتوبوس راننده دیگری را جایگزین راننده قبلی می‌کند.

این راننده در ادامه نامه خود یادآوری کرد: مشکل بعدی نبود مزد ثابت طبق قانون کار است که شأن و منزلت راننده را زیر سوال می‌برد به خصوص رانندگان نسل جدید که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

فرجی با بیان این‌که مشکل دیگر این است که حق بیمه را خود راننده باید پرداخت کند و بیمه هم  برای راننده اجباری است، گفت: انتظار رانندگان به عنوان یک شهروند احقاق حق و پاسخ به بی‌عدالتی است که گرفتار آن هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    احسنت و درود به شرف آقای فرجی و امثالهم ... براستی مسئولی که تنها هشت ساعت آنهم با امکانات ویژه کار میکند توانایی درک مشکلات رانندگان را دارد ؟؟؟