| کد خبر: 187742 |

۱۳۰مغازه درآتش سوخت/احتمال خسارت دهها میلیاردی به بازاریان تبریزی

به دلیل اینکه سرای آتش گرفته بازار تبریز، سرای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی بود، ترکیدن قوطی اسپری‌های موجود در این مغازه‌ها بر اثر آتش و گرما، علاوه بر آنکه صدای انفجارهای خفیفی تولید می‌کرد، فضا را برای فعالیت آتش نشانان و افراد حاضر در محل بسیار مشکل کرده بود.

تین نیوز

 آتش سوزی گسترده در سرای «دو دری» تبریز در بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان باعث وارد شدن خسارات جزئی و کلی به ۱۳۰ مغازه شد.

به گزارش مهر،  فقط چند ساعتی از اذان مغرب دومین روز ماه رمضان سپری می‌شد و بازاریان تبریزی بعد از افطار در حال رفتن به بازار و مغازه‌های خودشان بودند که صدای مهیبی از سرای «دو دری» که به «ایکی قاپیلی» معروف است، شنیده شد.

بعداز این صدای مهیب دود گسترده‌ای آسمان تبریز را فرا گرفت و آتش از یک مغازه در سرای «دو دری» به دیگر مغازه‌های بازار تبریز گسترش پیدا کرد.

به دلیل اینکه سرای آتش گرفته بازار تبریز، سرای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی بود، ترکیدن قوطی اسپری‌های موجود در این مغازه‌ها بر اثر آتش و گرما، علاوه بر آنکه صدای انفجارهای خفیفی تولید می‌کرد، فضا را برای فعالیت آتش نشانان و افراد حاضر در محل بسیار مشکل کرده بود.

بازار تبریز که حدود یک دهه پیش به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان به ثبت جهانی رسیده در میان شعله‌های حریق درحال سوختن بود و بالاخره بعداز ۵ ساعت حریق با تلاش گسترده آتش نشانان اطفا شد.

این در حالی بود که شماری از مردم و بازاریان با اطلاع از وقوع این رویداد روانه بازار تبریز شده‌اند و در نتیجه، ازدحام در خیابان اطراف شکل گرفته بود و این موضوع کار را برای امدادگران دشوار و عملیات خاموش کردن آتش را طولانی کرد.

سرای دو دری بازار تبریز بعد از ۱۰ سال دوباره سوخت

حضور به موقع نیروهای آتش نشانی و امدادی در کمتر از پنج ساعت این آتش را مهار و مانع از خسارت بیشتر و گسترش آتش به سراهای مجاور در بازار بزرگ تبریز شد.

سرای دو دری بازار تبریز بعد از ۱۰ سال دوباره سوخت. ۱۰ سال پیش در ۱۳ آبان ۱۳۸۸ آتش‌سوزی گسترده دیگری در این سرا به وقوع پیوسته بود که راسته ایکی قاپیلی (دو دری) که مرکز فروش انواع پوشاک و لوازم آرایشی بود را به تلی از خاکستر تبدیل کرده بود. علت این آتش سوزی در سال ۸۸ انفجار «والورنفتی» بود.

اکنون که آتش در این بازار کنترل و خاموش شده است، عوامل آتش نشانی در حال بررسی دلایل این آتش سوزی هستند و عملیات لکه گیری آغاز شده است.

۱۹ آتش نشان تبریزی مصدوم شدند

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تلفات جانی این حادثه آتش سوزی گفت: آتش‌سوزی بازار تبریز خسارت جانی نداشت ولی ۱۹ آتش نشان تبریزی مصدوم شدند.

فرزاد رحمانی سپس افزود: این آتش نشانان پرتلاش در عملیات اطفای حریق دچار مصدومیت شده و تحت اقدامات درمانی قرار گرفتند.

وی گفت: همچنین در این حادثه ۱۰ نفر دیگر نیز از شهروندان مصدوم شدند که به صورت سرپایی مداوا شدند.

حضور عوامل پایگاه جهانی برای بررسی وضعیت بازار تبریز

مدیرکل و معاونین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و عوامل پایگاه جهانی بازار تبریز به منظور بررسی مجدد و تکمیلی وضعیت، از ساعات ابتدایی صبح امروز در محل بازار تاریخی تبریز حضور دارند.

بررسی بازار تبریز نشان می‌دهد که دالان سقط فروشان سرای ایکی قاپیلی خسارت‌های معماری نسبت به آتش سوزی ۱۰ سال گذشته کمتر بوده و در حد ۵۰ تا ۶۰ درصد است ولی در دالان میانی دو طاق فروریخته است و صدمات مالی ۱۰۰ درصد بوده و در سرای ایکی قاپیلی بیش از ۱۰۰ مغازه به طور کامل سوخته است.

خسارت آتش سوزی به ۱۳۰ مغازه در بازار تبریز

فرماندار تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، از وارد شدن خسارت به ۱۳۰ مغازه در بازار تبریز بر اثر آتش سوزی شامگاه چهارشنبه خبر داد.

بهروز مهدوی سپس افزود: این آتش سوزی تلفات جانی نداشت ولی تقریباً ۱۳۰ باب مغازه دچار خسارت‌های کلی و جزئی شدند.

وی در خصوص آخرین وضعیت بازار تبریز گفت: آتش نشانان در حال لکه گیری هستند، هم اکنون وضعیت کاملاً در کنترل است و نیروی انتظامی و عوامل امدادی در محل حضور دارند.

مغازه‌های آسیب دیده بیمه هستند

فرماندار تبریز سپس گفت: مغازه‌های آسیب دیده بیمه هستند و بازاریان آرامش خود را حفظ کنند.

مهدوی ادامه داد: شرکت بیمه در محل آتش سوزی حاضر شده است و به برآورد خسارات‌های موجود می پردازند و لازم نیست بازاریان به دفاتر بیمه مراجعه کنند.

وی افزود: علت آتش سوزی هنوز مشخص نیست و آتش نشانی به نتیجه مشخصی درباره علت اصلی آتش سوزی نرسیده است.

با اینکه مسئولان امر مجموع خسارت‌های احتمالی مالی را اعلام نمی‌کنند ولی با توجه به مشاهدات خبرنگار مهر احتمال خسارت ده‌ها میلیاردی به بازاریان تبریزی وجود دارد.

حجم بالای آتش در کمتر از پنج ساعت مهار شد

شهردار تبریز نیز ضمن تقدیر از فداکاری و اقدام به موقع و سریع نیروهای امدادی به خصوص آتش نشانی، گفت: با تلاش آتش نشانان که از دقایق نخستین آتش سوزی در محل حاضر بودند، این حریق که حجم زیادی داشت در عرض پنج ساعت مهار شد و عملیات لکه گیری نیز ادامه داشت.

ایرج شهین باهر افزود: شامگاه چهارشنبه بار دیگر جهاد و از خودگذشتگی غیور مردانی نمایانگر شد که با شعله‌های سوزان و سرکش و بی رحم آتش در بازار بزرگ تبریز پنجه افکندند و در این راه جان شیرین خود را به خطر انداختند.

وی ادامه داد: کار طاقت فرسا و جهادی آتش نشانان زمانی معنا می‌یابد که بدانیم در کمتر از پنج ساعت آتش سوزی مهیب بازار تبریز مهار شد و کارکنان آتش نشانی اجازه فوران و وارد شدن خسارات بیشتر به این اثر مهم تاریخی و اصناف و کسبه ساکن در آن را ندادند.

حال مصدومان آتش سوزی بازار تبریز خوب است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز در جمع خبرنگاران حاضر در بازار تبریز گفت: حال مأموران آتش نشانی مصدوم شده در جریان حادثه آتش سوزی شب گذشته بازار تبریز خوب است.

محمد قلیزاده افزود: در حادثه آتش سوزی شب گذشته ۱۹ نفر از مأموران این سازمان دچار مصدومیت شده و ۱۷ نفر از آنان سرپایی درمان شدند.

وی ادامه داد: دو نفر از مأموران نیز برای درمان به بیمارستان منتقل شده بودند که پس از درمان از بیمارستان ترخیص شدند.

ولی در این بین آنچه که باعث تأسف است نبود سیستم ایمنی در بازار تبریز که به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان مطرح بوده، است. متأسفانه سیستم ایمنی و اطفای حریق در تمام بازار تبریز وجود ندارد و علاوه بر آن راسته‌ها و دالان‌های بازار بدون نگهبان است.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.