| کد خبر: 187705 |

حناچی با دبیرکل متروپلیس دیدار کرد

پیروز حناچی شهردار تهران در دفتر خود میزبان اکتاوی دلاوارگا دبیرکل متروپلیس (انجمن کلان‌شهرهای مهم جهان) بود.

تین نیوز

شهردار تهران در دیدار با «اکتاوی دلاوارگا» دبیرکل متروپلیس بر تمایل شهرداری تهران به تبادل تجربیات در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری تأکید کرد.

به گزارش مهر، پیروز حناچی شهردار تهران در دفتر خود میزبان اکتاوی دلاوارگا دبیرکل متروپلیس (انجمن کلان‌شهرهای مهم جهان) بود.

دلاوارگا در این دیدار تهران را دوست قدیمی متروپلیس خواند و ضمن اشاره به این‌که این دومین سفرش به تهران است، مراتب احترام سران متروپلیس را به شهردار تهران ابلاغ کرد.

دبیرکل متروپلیس گفت: متروپلیس سازمانی است که ١٣٨ تا از کلان‌شهرهای جهان عضو آن هستند و سابقه زیادی دارد. متروپلیس در دوره نخست یک سازمان فنی بود، در مرحله دوم حیات خودش تبدیل به یک نهاد سیاسی شد و الان یک وضعیت بینابین این دو حالت دارد.

او چالش‌هایی را که شهرها با آن‌ها روبه‌رو هستند متعدد دانست و ادامه داد: در سال ١٩٨۵ وقتی متروپلیس تأسیس شد، ٣٠٠ شهر بیش از ١ میلیون نفر وجود داشت اما الان در سال ٢٠١٩ این رقم به تعداد ۵٠٠ شهر با بیش از ١ میلیون جمعیت رسیده است. از سوی دیگر شهری با ١ میلیون جمعیت یک شهر متوسط به حساب می‌آید. مرزهای شهرها دیگر ایستا نیستند؛ شاید شهروندان دیگر لزوماً برایشان اهمیت نداشته باشد که در مرکز یا حومه شهرها ساکن باشند.

دلاوارگا گفت: ما در متروپلیس بر روی بحث حکمروایی شهری تمرکز داریم، و از طرف دیگر بحث‌های عملی را نیز پیش می‌بریم؛ تجربیات عمرانی را در اختیار یکدیگر می‌گذاریم و بررسی می‌کنیم که آیا می‌توانیم با هم همکاری‌هایی داشته باشیم. در دو سطح کارمان را انجام می‌دهیم؛ در سطح سیاسی که تعامل‌هایی با هیأت‌مدیره‌ها داریم. شهرهای مختلف از مونترال و برلین گرفته تا کوانگجو و بسیاری شهرهای آفریقایی از اعضای ما هستند. ما در جلسات متروپلیس به افزایش مشارکت‌های شهروندی فکر می‌کنیم و این موضوع یکی از دغدغه‌های ما است.

دبیرکل متروپلیس افزود: کمک می‌کنیم تا به پاسخ این سوال برسیم که چطور می‌توان آلایندگی را در شهرها کاهش داد. از طرف دیگر دوره‌های آموزشی مختلف را نیز برگزار می‌کنیم. دیجیتالیزه کردن مدیریت شهری نیز یکی دیگر از اهداف ما در متروپلیس است. با نهادهای مختلف همکاری‌های بسیار داریم. یکی از مأموریت‌هایمان این است که به پاسخ این پرسش برسیم که چگونه می‌توان فضاهای عمومی بهتری در شهرهای مختلف داشت. فکر می‌کنم شهرهای ایران هم می‌توانند از دستاوردهای مطالعات و تلاش‌های ما استفاده کنند. متروپلیس ابزار مهمی است در اختیار شما. می‌توانید تعاملاتتان را در سطح بین‌المللی از طریق متروپلیس پیش ببرید. بعضی شهرداران از ما می‌پرسند متروپلیس چه ارزش افزوده‌ای برای ما دارد و آیا وقت ما را هدر نمی‌دهد؟ پاسخ ما این است که اگر فقط به متروپلیس به عنوان مجموعه‌ای جلسات نگاه کنند، بله وقتشان هدر می‌رود، اما اگر از آن به عنوان یک ابزار کارآمد استفاده کنند، حتماً منافع بسیاری در آن می‌یابند.

در ادامه این دیدار پیروز حناچی شهردار تهران ضمن مرور تعاملاتی که پایتخت ایران تابه‌حال با متروپلیس یا انجمن کلان‌شهر های مهم جهان داشته است، گفت: مسائل و مشکلات کلان‌شهرها اغلب بسیار به هم شبیه هستند اما راه‌حل‌ها مثل هم نیستند. موضوعاتی مثل آلودگی، ترافیک و توسعه حمل‌ونقل عمومی از موضوعات مهم تمام شهرهای بزرگ جهان هستند و طبیعتاً ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. ما در سال گذشته تلاش زیادی برای کاهش آلودگی هوای تهران داشتیم؛ طرح ال‌ای‌زد را در تهران تعقیب کردیم و ٢ خط مترو را نیز به بهره‌برداری رساندیم.

حناچی افزود: در حوزه قلمروی عمومی نیز تلاش‌های زیادی در تهران داشته‌ایم و قطعاً در برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران، یکی از موضوعات مهم برای ما همین موضوع قلمروی عمومی خواهد بود. اوج بحث قلمروی عمومی را می‌توان در تپه‌های عباس‌آباد تهران مشاهده کرد؛ جایی که پل طبیعت در آن واقع است و همواره مورد استقبال بسیاری از مردم قرار می‌گیرد؛ این پل همچنین موفق به اخذ جایزه آقاخان و بسیاری از جوایز بین‌المللی دیگر شده است. این مسیر، هم در فضاهای تاریخی شهر و هم در فضاهای جدید، توسعه پیدا خواهد کرد.

حناچی اضافه کرد: فکر می‌کنم یکی از مشکلاتی که ما و باقی کلان‌شهرها با آن مواجه‌اند، یافتن منابع مالی پایدار برای مدیریت شهر است. ایجاد توازن بین درآمدها و هزینه‌ها و تعریف منابع جدید برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهر از اهداف ما است.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: می‌دانید که یکی از تهدیدات ما در تهران زلزله است؛ تهران در طول تاریخ زلزله‌های شدیدی را تجربه کرده است. استفاده از تجربیات در حوزه‌های تاب‌آوری و بیمه با هدف تأثیرگذاری بر روی زلزله از اهداف اصلی ما به شمار می‌رود؛ بیمه‌های اجباری با هدف مقاوم‌سازی در مقابل زلزله و ایجاد منابع از این محل برای افزایش کیفیت زندگی در شهر. در زلزله ١٩٩٩ در استانبول، بخش عمده‌ای از ساختمان‌های تخریب‌شده، ساختمان‌های بلندمرتبه بتنی بودند؛ ترک‌ها هم بعد از آن زلزله بیمه‌های اجباری را شروع کردند.

شهردار تهران در ادامه موضوع پسماند و بازیافت پسماند و آب را از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری تهران دانست و گفت: اگر تجربیاتی در این زمینه وجود داشته باشد، مشتاقانه از آن استفاده می‌کنیم.

او گفت: ما در دوره جدید مدیریت شهری سیاست‌های جدیدی را نیز آغاز کردیم. در دوره من توجه به پیاده روی، دوچرخه و دیگر مودهای عمومی حمل‌ونقل و کاهش استفاده از وسایط نقلیه شخصی، همواره موضوعات مهمی بوده‌اند. من سه‌شنبه ها به شکل نمادین با دوچرخه سر کار می‌آیم و شرکت‌های بخش خصوصی نیز به شکل اپ‌هایی بر روی موبایل سرویس دوچرخه‌سواری به شهروندان را ارائه می‌دهند. در حال حاضر سرویس‌های زیادی را بر روی موبایل توسط بخش خصوصی ارائه می‌دهیم که توسعه این سرویس‌ها نیز از اهداف و موضوعات اصلی ما محسوب می‌شود. این‌گونه تجربیات در همه جای دنیا وجود دارد و ما علاقمندیم در تمام این محورها انتقال تجربیات داشته باشیم؛ خصوصاً تجربیاتی که ما را به شرایط پایدار و محیط‌زیست پاک‌تر نزدیکتر و همچنین فضای زندگی در شهر را زیست‌پذیرتر کنند.

حناچی گفت: ما در تهران روزانه ٩ هزار تن زباله را حمل می‌کنیم که مقدار کمی از این زباله‌ها بازیافت می‌شود. با کمک مردم و آموزش و اپ‌های موبایلی، تلاش داریم تا تفکیک از مبدأ را تقویت کنیم. برای این که حجم زیادی از این زباله را حمل نکنیم، ایستگاه‌های بازیافت در نقاط مختلف پایتخت در حال شکل‌گیری است و یک سایت هم برای بازیافت مصالح ساختمانی با ظرفیت ۴۵ هزار تن در روز افتتاح کرده‌ایم. رسیدگی به جایی که در جنوب تهران سالیان سال در آن زباله دفن می‌کردیم و بازگرداندن آن به چرخه طبیعت، به نظرم یکی از جدی‌ترین وظایف ما در آینده نزدیک است؛ چیزی بزرگ‌تر از تجربه ریو. در این زمینه نیز اگر امکان همکاری موجود باشد، از آن استقبال می‌کنیم.

در کنار برج میلاد رصدخانه‌ای داریم که بسیاری از اطلاعات پالایش‌شده تهران را به نمایش می‌گذارد؛ در این رصدخانه روی نقشه تهران، اطلاعات بسیاری از شهر در دسترس است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش در این دیدار گفت: در ایران بخشی از زباله را به کمپوست تبدیل می‌کنیم اما کیفیت این کمپوست آن‌طور که باید نیست. یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های ما در تهران استخراج انرژی از پسماند است. موضوع دیگری که تعقیب می‌کنیم، تبدیل فضاهای صنعتی رهاشده به فضاهای زنده‌ای است که می‌توانند در خدمت شهروندان باشند و به آن‌ها سرویس دهند؛ ما چندین تجربه خوب در این مورد در تهران داشتیم؛ یک کشتارگاه قدیمی تهران در دهه ٧٠ شمسی به یک مکان فرهنگی تبدیل شد؛ چند کارخانه کوچک نوشیدنی تبدیل به مکان‌های فرهنگی شدند؛ الان نیز به زودی تبدیل یک کارخانه سیمان را دستورکار داریم؛ کارخانه سیمانی که تهران را با آن ساختیم. اگر همکارانم به دنبال انتقال تجربیاتی در همین موضوع باشند، من بدون شک استقبال می‌کنم.

اکتاوی دلاوارگا دبیرکل متروپلیس نیز ضمن تأیید این واقعیت که تمام شهرهای بزرگ با چالش‌های یکسان و شبیه به یکدیگر روبرو هستند، گفت: متروپلیس ادعا نمی‌کند که همیشه راه‌حل‌های نهایی را دارد، اما فضایی را فراهم می‌کند که در آن راه‌حل‌ها پیدا خواهند شد. ما می‌توانیم در موضوعات مدیریت زباله و پسماندها تجربیات خوبی در اختیار شما بگذاریم.

او افزود: سال گذشته کارگاه‌هایی برگزار کردیم تا بتوانیم روش‌هایی برای برقراری منابع مالی پایدار پیدا کنیم چرا که این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی ما است. در مورد مشارکت مدیران و مدیران ارشد و کارشناسان نیز باید بگویم یکی از اولویت‌های ما تعامل و همکاری است؛ متروپلیس در نظر دارد تا در دوره‌های مختلف این تعامل را شتاب ببخشد و تقویت کند.

دلاوارگا مشارکت شهروندان در موضوع پسماند را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: ممکن است شما اقدامات بسیاری درمورد پسماند داشته باشید اما تا وقتی برای شهروندان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نشود، تأثیر چندانی نخواهید دید.

دبیرکل انجمن کلان‌شهر های مهم جهان ضمن ابراز خرسندی از استقبال شهردار تهران از برگزاری دوره‌های آموزشی، گفت: معمولاً پسماند را یک هزینه می‌دانند اما در حقیقت پسماند ارزش بسیاری دارد چرا که حتی می‌توان آن را فروخت؛ آمستردام، یکی از اعضای متروپلیس، مدتی است که پسماندهای تفکیک شده‌اش را به انگلستان می‌فروشد. دیگر باید زباله را منبعی برای درآمد دید. در برخی شهرها نیز پسماند را به حمل‌ونقل عمومی ارتباط داده‌اند، به این شکل که اگر مثلاً تعدادی بطری پلاستیکی را تحویل دهید، بلیت رایگان تحویل می‌گیرید.

اکتاوی دلاوارگا از این‌که حناچی بر ضرورت تبادل تجربیات تأکید داشت، ابراز خوشحالی کرد و گفت: برای ما این جلسه اهمیت بسیاری داشت چون با اولویت‌های شما آشنا شدیم.

در پایان، حناچی اظهار امیدواری کرد که فرصت انتقال تجربیات بین طرف‌های مختلف به بهترین شکل ممکن فراهم شود و ضمن اشاره به تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما این است که در شرایط تحریم مدیریت شهری را پیش ببریم، چون برخلاف آن‌چه بعضاً گفته می‌شود، این تحریم‌ها مستقیماً زندگی مردم ایران را هدف قرار گرفته‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.