| کد خبر: 187590 |

عضو کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن :

◄ فرهنگ‌سازی، پایه و اساس حفظ ایمنی در راه آهن است

برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی باید از ظرفیت‌های عملی دانشگاه‌ها به نحو مناسبی استفاده شود.

تین نیوز

عضوکمیسیون عالی سوانح راه‌آهن با بیان اینکه فرهنگ‌سازی پایه و اساس حفظ شاخصه‌های ایمنی در صنعت حمل و نقل ریلی است گفت: برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی باید از ظرفیت‌های عملی دانشگاه‌ها به نحو مناسبی استفاده شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، «جهانبخش حمزه مرند» افزود: پایه و اساس حفظ ایمنی در راه‌آهن فرهنگ‌سازی است چرا که تکنولوژی و ابزار روز به تنهایی قادر نیست تا این هدف را محقق سازد.

وی با بیان اینکه برگزاری همایش ایمنی در راه‌آهن، گام مؤثری در تقویت ایمنی در راه‌آهن است، افزود: برگزاری این همایش نشان می‌دهد که ایمنی در راه‌آهن در کانون توجه جدی قرار گرفته است.

حمزه مرند اظهارداشت: ارائه اطلاعات لازم در مورد شاخص‌های ایمنی به همکاران یکی از راه‌های کاهش سوانح و حوادث در حوزه ریلی است، اما استفاده عملی از این اطلاعات و ارائه سخت‌افزارها و نرم‌افزارها از دیگر روش‌هایی است که باید در این بخش عملیاتی شود.

ضرورت همکاری عملی دانشگاه و راه‌آهن

این کارشناس ریلی با بیان اینکه ورود برخی از تکنولوژی‌های روز دنیا به راه‌آهن نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی است که به دلیل تحریم‌ها و ارجحیت برخی از برنامه‌ها نمی‌توان آن‌ها را به‌فوریت به کار گرفت، افزود: می‌توان از همکاری دانشگاه‌ها برای این امر بهره گرفت و با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی، از تکنولوژی‌های روز دنیا برای توسعه راه‌آهن بهره‌برداری کرد.

وی گفت: در حال حاضر همکاری دانشگاه با راه‌آهن به لحاظ علمی و تئوریک برقرار شده است، اما باید دانشگاهیان مشخص کنند که چگونه می‌خواهند تئوری‌های خود را در راه‌آهن پیاده کنند.

عضو کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن، فرهنگ‌سازی در خانواده راه‌آهن را پایه ایمنی دانست و گفت: علیرغم آموزش‌هایی که در بدو ورود نیروهای جوان به راه‌آهن به آن‌ها ارائه می‌شود، آن‌ها از تجربه نیروهای باسابقه استفاده نمی‌کنند و حتی در برخی از موارد مقررات را جدی نمی‌گیرند.

وی افزود: از طرفی نیروهای باسابقه در حوزه ریلی نیز اعتماد به نفس زیادی دارند و این امر در برخی از موارد موجب می‌شود که مقررات ایمنی را جدی نگیرند و تست‌ها و اندازه‌گیری‌ها لازم را در خطوط انجام ندهند.

این پیشکسوت حمل و نقل ریلی، پویش، پژوهش و به‌روزرسانی اطلاعات و آموزش کارکنان ریلی را از جمله عوامل متعادل‌کننده این شرایط دانست و اظهار داشت: اگرچه وجود تکنولوژی در این زمینه اهمیت زیادی دارد، اما در برخی از موارد تنها استفاده از برخی از وسایل ساده می‌تواند درزمینهٔ ارتقای ایمنی بسیار مؤثر واقع شود.

رسانه‌های جمعی ، پیشرو در اطلاع‌رسانی به مردم

عضو کمیسیون عالی سوانح راه آهن با تأکید بر اینکه علاوه بر آموزش کارکنان راه‌آهن، ارایه آموزش‌های عمومی به مردمی که در حاشیه خطوط زندگی و رفت‌وآمد می‌کنند از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: استفاده از رسانه‌ها و سایر وسایل ارتباط‌ جمعی به ‌ویژه رادیو و تلویزیون که تعداد بیشتری از مردم و در همه سطوح مخاطب آن هستند می‌تواند درزمینهٔ توسعه این فرهنگ، بسیار مؤثر واقع شود.

وی افزود: بسیاری از مردم از چگونگی رعایت موارد ایمنی اطلاعی ندارند و حتی بسیاری از آن‌ها از محل احداث گذرگاه‌های ایمن بی‌خبرند و یا به‌ غلط تصور می‌کنند که در صورت مواجه‌ شدن با قطار، لوکوموتیوران با گرفتن ترمز مانند اتومبیل می‌تواند قطار را متوقف کند، این در حالی است که به خاطر ویژگی‌های خاص این وسیله و افزایش سرعت سیر در بسیاری از موارد حتی اگر قطار ترمز نیز بگیرد، ممکن است برخورداتفاق بیفتد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.