| کد خبر: 187571 |

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؛

◄ هزینه ۷ هزار میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه

بیش از ۷ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده و طرح نجات دریاچه ارومیه ۸۰ درصد پیشرفت داشته است .

تین نیوز

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از ۷ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده و طرح نجات دریاچه ارومیه ۸۰ درصد پیشرفت داشته است .

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، یازدهمین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نیرو، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان برگزار شد.

معاون اول رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به اقدامات خوب انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: بهبود وضعیت این دریاچه کار مهم و تعیین‌کننده‌ای بود و با وجود همه محدودیت‌ها این روند نباید با کندی مواجه شود.

اسحاق جهانگیری از دبیرخانه کارگروه و سازمان برنامه و بودجه خواست راهکار‌هایی برای تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت استمرار طرح‌های احیای دریاچه ارومیه تدوین و تدابیری بیندیشند تا اجرای این طرح‌ها در سال ۹۸ نیز تداوم داشته باشد.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۷ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده، گفت: طرح نجات دریاچه ارومیه حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته و بهبود وضعیت این دریاچه موجب امید و نشاط مردم این منطقه شده است.

استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست گزارشی از وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و اقداماتی که سازمان‌ها و دستگاه‌های استانی در راستای احیای این دریاچه انجام داده‌اند، ارائه کرد.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۸۰ سانتی‌متر است، افزود: حجم آب دریاچه نیز ۴.۶ میلیارد مترمکعب است که نسبت به مهر ماه سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.

وی  افزود: البته این بهبود نسبی به معنی احیای دریاچه ارومیه نیست و برای رسیدن به حجم میانگین ۱۴ میلیارد مترمکعب، پروژه‌های احیا باید با قدرت ادامه یابد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش نزولات آسمانی و تاثیر آن بر بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته نیز کم‌وبیش شاهد چنین بارش‌هایی بوده‌ایم، اما این بارش‌ها به دلیل اینکه تبدیل به روان‌آب نمی‌شد به پیکره دریاچه راه پیدا نمی‌کرد.

وی افزود: با اقدامات انجام یافته در جهت لای‌روبی بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آب حاصل از نزولات جوی به دریاچه ارومیه منتقل شده و موجب بهبودی وضعیت این دریاچه شده است.

پورمحمدی بر تسریع در اجرای پروژه‌های انتقال آب رودخانه زاب و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تبریز و ارومیه تأکید کرد و گفت: با پیشرفت این پروژه‌ها و ادامه بارش‌ها، امیدواری برای احیای کامل دریاچه ارومیه افزایش می‌یابد.

تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز گزارشی از برنامه عملیاتی طرح نجات این دریاچه در سال ۹۸ ارائه کرد و با اشاره به اینکه وضعیت دریاچه ارومیه در حال حاضر به تراز مطلوبی رسیده، گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و اقدامات صورت گرفته، خوشبختانه روند دریاچه به سمت احیا ادامه دارد.

وی، تامین آب از منابع جدید برای دریاچه ارومیه، تسهیل ورود روان‌آب‌های حوضه به دریاچه و صرفه‌جویی در مصارف آب در حوضه آبریز دریاچه را از جمله برنامه‌های پیش رو برای نجات این دریاچه برشمرد و افزود: در سال ۹۸ مدیریت برداشت از منابع آب توسط وزارت نیرو و کاهش مصرف از سوی وزارت جهاد کشاورزی در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه دنبال خواهد شد.

در این جلسه مقرر شد سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه ستاد احیای دریاچه ارومیه راهکار‌هایی را برای تامین منابع مالی جهت استمرار طرح‌های احیای این دریاچه تدوین کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.