| کد خبر: 187414 |

یک کارشناس:

◄ دلیل دور خوردن کریدورهای ترانزیتی ایران چیست؟

ما به‌جای آنکه با چنگ و دندان از مزیت منطقه‌ای خود حفاظت کنیم به 11 میلیون تن بار ترانزیت در سال راضی شده‌ایم.

تین نیوز

اسفند ماه سال گذشته بود که مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران از نظر ترانزیتی قابل دور زدن نیست، گفت: سال گذشته ۱۱ میلیون تن کالای به صورت ترانزیت از کشور ما عبور کرد.

به گزارش تین‌نیوز، امین ترفع در آن زمان و در نشست خبری هفتمین اجلاس شورای  هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال-تهران خاطرنشان کرد: بنده این را همواره عنوان کرده‌ام که کشور ما به واسطه موقعیتی که دارد قابل دور زدن نیست و در هر زمانی مزیت خودش را خواهد داشت این در حالی است کشورهای همسایه نیز تلاش می‌کنند از مزیت ترانزیتی بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید:

این اظهارات ترفع در حالی بیان شد که یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است: برخلاف اظهارات خوش‌بینانه مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل ‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، هر کریدوری که توسط متولی آن حمایت نشود قابل دور زدن است.

سعید قصابیان با بیان این مطلب در بخش نظرات کاربران تین‌نیوز، افزود: همسایگان و رقبا در این بازار به ما رحم نمی‌کنند و هر چقدر بتوانند سنگ جلوی ما می‌اندازند تا مسیرهای ترانزیتی را از آن خود کنند.

وی با تاکید بر این‌که رقبای ما دائما تلاش می‌کنند هزینه عبور ترانزیت از ایران گران شود، گفت: متاسفانه در همه زمینه‌ها کوتاهی کرده‌ایم و میدان را به رقبا باخته‌ایم.

او تاکید کرد: هنوز تکلیف‌مان با خودمان روشن نیست که بالاخره با یک بودجه محدود راه آهن رشت-آستارا اولویت دارد یا شلمچه-خرمشهر یا چابهار-زاهدان؟

این کارشناس حمل‌ونقل اظهار کرد: بار چین به اروپا از شمال دریای خزر عبور می‌کند در حالی‌که می‌توانست از ایران عبور کند.

به گزارش تین‌نیوز، او افزود: افغانستان بار خود را به جای عبور از ایران از ترکمنستان به اروپا فرستاد، ترکیه هم عملاً در عبور بار ترانزیتی ایران به اروپا مانع تراشی می‌کند وافغانستان برای کامیون‌های ایرانی در مرز مشکل می‌تراشد.

قصابیان خاطرنشان کرد: کشورهای اکو و آسیای میانه نیز از ارسال بار به خلیج فارس ابا دارند تا از پا گرفتن این کریدور مهم جلو گیری کنند که همه اینها فضای رقابتی شدید در حوزه ترانزیت را نشان می‌دهد و ما به‌جای آنکه با چنگ و دندان از مزیت منطقه‌ای خود حفاظت کنیم به 11 میلیون تن بار ترانزیت در سال راضی شده‌ایم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حامد 0 0

    ترکیه هرگز راه اهن دور دریاچه وان رانمی سازد وایران ضرر میکند.