| کد خبر: 187301 |

◄ بیش از 80 درصد سوانح هوایی دنیا در فرودگاه‌ها اتفاق می‌افتد

نرخ سوانح نشان می‌دهد که امروزه بالای 80 درصد سوانح در فرودگاه و شعاع 10 مایلی آن اتفاق افتاده از همین رو زمانی که احتمال وقوع یک حادثه جدی و یا سانحه بر روی سطوح پروازی وجود داشته باشد و یا به وقوع بپیوندد باید تیم ایمنی باند RST فورا باید در فرودگاه تشکیل جلسه بدهد.

تین نیوز

نائب رئیس شورای عالی ایمنی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: نرخ سوانح نشان می‌دهد که امروزه بالای 80 درصد سوانح در فرودگاه و شعاع 10 مایلی آن اتفاق افتاده از همین‌رو زمانی که احتمال وقوع یک حادثه جدی و یا سانحه بر روی سطوح  پروازی وجود داشته باشد و یا به وقوع بپیوندد باید تیم ایمنی باند  RST فورا باید در فرودگاه تشکیل جلسه بدهد.

امیرحسین رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز در رابطه با از سرگیری این شورا عنوان کرد: شورای عالی ایمنی شرکت  فرودگاه‌ها یک شورای سطح بالاست که فعالیت‌های راهبردی و استراتژیک را عهده‌دار است و ریاست این شورا بر عهده مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است.

وی در ادامه افزود: هدف تشکیل جلسات شورا، تخصیص منابع مورد نیاز و تصمیم‌گیرهای کلان در خصوص ریسک خطرات در حوزه ایمنی است که در محیط‌های عملیاتی ناوبری هوایی و فرودگاه‌ها شناسایی می‌شود و به دلیل اختیارات محدود منابع که در اختیار فرودگاه‌ها وجود دارد طی یک فرآیند نظام‌مند در شورا تشریح و در نهایت تصمیم‌گیری می‌شود.

نائب رئیس شورای عالی ایمنی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان این‌که باید اعضای شورا از تصمیم‌گیران مهم و اصلی شرکت باشند، تصریح کرد: حضور نفرات غیر مرتبط باعث کندی در تصمیم‌گیری مهم و کلان، خواهد شد.

او به اهم وظایف اعضای شورا عالی ایمنی شرکت فرودگاه‌ها اشاره کرد و افزود: نظارت بر کارکرد صحیح سیستم مدیریتی ایمنی و نظارت بر اقدامات اصلاحیه اتخاذ شده و انجام امور در زمان مقرر مهم‌ترین وظیفه این شورا است.

طبق گفته او؛ زمانی که یک خطری در مراکز عملیاتی یا  یک فرودگاه شناسایی می‌شود و در تیم ایمنی باند و گروه‌های ایمنی طرح می‌شود که نیازمند اقدام فوری و اختصاص منابع کلان برای کاهش و یا رفع آن است این شورا باید نسبت به اختصاص منابع مورد نیاز و سپس اقدامات اصلاحی تعیین شده نظارت کند. برای مثال اگر در فرودگاهی یک چاله بر روی سطوح پروازی وجود دارد به راحتی و با بودجه فرودگاهی، مدیر فرودگاه مربوطه می‌تواند نسبت به رفع این خطر اقدام کند، اما اگر فرض کنید که یک کانالی در مجاورت انتهای یک باند وجود داشته باشد و احتمال ورود یک پرواز در زمان از دست دادن طول باند به هنگام نشت و برخاست به میزان قابل‌توجهی محتمل و شدت عواقب مالی و جانی آن نیز بالا باشد مدیر فرودگاه با منابع. محدود در اختیار نمی‌تواند به راحتی به آن منابع اختصاص دهد و آن را مرتفع کند از همین رو برای این خطر جدی در شورای عالی ایمنی تصمیم‌گیری می‌شود.

نائب رئیس شورای عالی ایمنی فرودگاه‌ها با اظهار به این‌که در استراتژی‌های ١٥ساله تبیین شده ایکائو در حوزه ایمنی هدف اصلی ارتقا ایمنی باند است، گفت: ما امروز در دنیا شاهد این هستیم که هواپیمایی در آسمان دیگر به هم برخورد نمی‌کند از همین رو دغدغه ایکائو امروزه ایمنی بر روی زمین است.

وی می‌گوید: نرخ سوانح نشان می‌دهد که امروزه بالای 80 درصد سوانح در فرودگاه و شعاع 10 مایلی آن اتفاق افتاده از همین رو زمانی که احتمال وقوع یک حادثه جدی و یا سانحه بر روی سطوح  پروازی وجود داشته باشد و یا به وقوع بپیوندد باید تیم ایمنی باند  RST فورا در فرودگاه تشکیل جلسه بدهد. طبق اسناد ایکائو مدیر یک فرودگاه مسئول مستقیم ایمنی عملیات است.

وی با بیان این‌که اگر سیستم مدیریت ایمنی به صورت کامل در فرودگاه‌ها، ایرلاین‌ها، شرکت‌های هندلینگ، مراکز آموزشی و ... استقرار یابد خود این سیستم به صورت اتوماتیک خطرات را شناسایی می‌کند و اقدامات اصلاحی در خصوص آن صورت می‌گیرد و ریسک خطرات کاهش پیدا می‌کند.

وی  به این موضوع اشاره کرد که علی‌رغم اهمیت این شورا و ایمنی در صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی جلسات این شورا چندین ماه بود که تشکیل نمی‌شد؛ اما بعد از تغییر مدیریت ارشد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با این اقدام و تشکیل مجدد شورای عالی ایمنی و تأکید مدیرعامل و رئیس این شورا بر استقرار سیستم مدیریت ایمنی به‌عنوان یک اولویت و الزام ملی و بین‌المللی در شرکت فرودگاه‌ها و حوزه‌های مربوطه امید است در آینده نزدیک شاهد اقدامات خوب و مؤثری در خصوص مقوله مهم ایمنی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.