| کد خبر: 187281 |

◄ اولین نیروگاه ۴۲ مگاواتی مپنا با توربین ایرانی به بهره‌برداری رسید

نخستین نیروگاه 42 مگاواتی ساخت مپنا در قالب نیروگاه‌های تولید پراکنده کاملاً ایرانی در حومه شهر زاهدان به بهره‌برداری رسید.

تین نیوز

مدیر عامل مپنا با بیان این‌که ایران در احداث نیروگاه به خودکفایی کامل رسیده است گفت: نخستین نیروگاه 42 مگاواتی ساخت مپنا در قالب نیروگاه‌های تولید پراکنده کاملاً ایرانی در حومه شهر زاهدان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش تین‌نیوز، عباس علی آبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نخستین نیروگاه 42 مگاواتی به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر استفاده از گاز طبیعی قابلیت مصرف سوخت مایع را نیز دارد.

وی افزود: این نیروگاه گازی به آسانی قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی را دارد. طراحی توربین پیشرفته mgt40 حاصل تلاش متخصصان ایرانی و شرکت مپنا بوده و قابلیت هر دو کاربرد تولید برق و رانش مکانیکی را داراست؛ این توریبن به دلیل ضریب اطمینان بالای 99 درصد علاوه بر استفاده نیروگاهی در صنایع نفت و گاز نیز محصول پرکاربردی خواهد بود.

مدیر عامل مپنا ادامه داد: علاوه بر توربین، ژنراتور نیروگاه با ظرفیت 45 مگاوات و سامانه پیشرفته برق و کنترل آن به صورت کامل توسط ایرانی ها و مپنا به اجرا در آمده است.

علی آبادی با اشاره به این که راندمان توربین mgt40 بالای 32 درصد است گفت: برای اینکه ایران به خودکفایی در ساخت نیروگاه برسد مراحلی طی شده است؛ ایران در ساخت نیروگاه مقیاس کوچک، متوسط و بزرگ توان این را دارد که تجهیزات را طراحی و احداث کند.

وی ادامه داد: شاید در دنیا برخی تجهیزات نیروگاهی احداث کنند اما شرایط تحریمی باعث شده که تجهیزات مورداستفاده اعم از ترمیم توربین و ژنراتور و بویلر و سیستم کنترل را بیاموزیم و اجرا کنیم.

مدیر عامل گره مپنا گفت: در دنیا کشورهایی هستند که برخی تجهیزات نیروگاهی را می‌سازند ولی گروه مپنا الان مدعی آن است که در تمام مقیاس‌ها در ساخت نیروگاه به خودکفایی رسیده است.

علی‌آبادی تصریح کرد: این پیشرفت ناشی از شرایط تحریم بوده و اگر شاید این شرایط نبود، به این توفیق دست نمی‌یافتیم. اکنون  در تولید مواد اولیه تا طراحی ماشین نیروگاه و ساخت تجهیزات از سیستم‌های کنترل تا سیم و کابل از توربین تا تجهیزات دیگر به مدد استعدادهای درخشان و جوانان و مهندسان متخصصان دانشمندان و دانشگاه به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: تمامی صنعت ما تمام دانشگاه همه محققان در این رویداد شریک هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    تبریک