| کد خبر: 187049 |

شیوه‌های قیمت‌سازی در بازار خودرو

گزارش‌های جدید از نقش مخرب فعالیت‌های دلالی در بازار سوداگرانه خودرو توسط سایت‌هایی با آگهی رایگان حکایت دارد.

تین نیوز

گزارش‌های جدید از نقش مخرب فعالیت‌های دلالی در بازار سوداگرانه خودرو توسط سایت‌هایی با آگهی رایگان حکایت دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت خودرو چند روزی است که دستخوش سونامی شده و قیمت‌های عجیب و غریب در منابع مختلف از بازار این محصول گزارش می‌شود.

در ساعات گذشته، برخی گزارش ها، از تلاش گروهی دلالان در برخی از شبکه‌های مجازی در روز‌های اخیر برای نرخ سازی غیر واقعی در بازار خبر داده اند.

به عنوان مثال خبرنگاری تجربه عینی خود را از همراهی ۲۰ روزه با یکی از گروه‌های قیمت ساز در تلگرام منتشر کرده است. او به چهار ترفند در این زمینه اشاره کرده است:

نرمال سازی قیمت: اعضای این گروه‌ها سعی می‌کنند در نقش خریدار و فروشنده اقدام به درج آگهی در سایت‌های آگهی رایگان کنند.

حذف آگهی‌های واقعی (ارزان)‌تر به دو طریق: نخست، مراجعه به سرعت و به شکل گروهی به سراغ شخص آگهی‌دهنده تا متقاعد شود که خودروی خود را به اصطلاح «مفت» می‌فروشد. در حالت دوم و در صورتی که فرد صاحب آگهی ارزان تر، آگهی خود را تغییر ندهد، اعضای گروه آن را در سایت مرجع (از قبیل دیوار، با ما و شیپور) ریپورت (گزارش) می‌کنند.

تغییر قیمت سایت‌های مرجع: پس از انجام اقدامات ایذایی در سایت‌های رایگان آگهی، یکی از اقدامات مکمل این گروه، تماس‌های مکرر با سایت‌های مرجع قیمت خودرو از جمله «ایران‌جیب» است تا در بخش «تماس با ما»‌ی این سایت اعلام کنند که این محصول را همین امروز با قیمت خاصی خریده یا فروخته‌اند.

تحت تاثیر قراردادن نمایندگی‌های خودرو: با توجه به این که نمایندگی‌ها، کار واسطه گری خودرو را نیز انجام می‌دهند، اعضای گروه، از نمایندگی‌ها قیمت روز خودرو را می‌پرسند تا ببینند آیا اقدامات آن‌ها در بازار تاثیر گذار بوده است یا خیر؟ اما از سوی دیگر، به تعداد زیاد با یک نمایندگی بزرگ تماس می‌گیرند و می‌گویند که خودروی خاص را با قیمت (قیمت بالایی که در گروه تلگرامی توافق شده است) برای فروش دادند.

مصوبه جدید وزارت صنعت

به دنبال افزایش فاصله قیمت بازار و نمایندگی خودرو، کمیته خودروی وزارت صنعت مصوب کرد سهم فروش فوری خودروساز‌ها ۱۰ درصد افزایش یابد. این افزایش فروش که خود نوعی سوداگری و سودجویی از وضعیت بازار است، در حالی است که، هنوز خبری از تحویل به‌موقع خودرو‌های خریداری‌شده به مشتریان در سال ۹۷ نشده است. گفته می‌شود تعهدات دو شرکت ایران خودرو و سایپا در سال ۹۷ و یک ماه امسال، ۷۸۰ هزار دستگاه خودروست. از سوی دیگر، یک مقام مسئول در وزارت صنعت با اشاره به کسری قطعه اظهار کرد: هم اکنون ۶۵ هزار دستگاه خودروی ناقص در ایران خودرو و ۴۰ هزار خودروی ناقص در انبار سایپا قرار دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.