| کد خبر: 186998 |

حرف های بی پرده آخوندی از دولت پنهان، فساد و دلیل استعفا: یک ریال درآمد حرام نداشتم

متأسفانه در ایران امکان رقابت وجود ندارد. برای نمونه یک شرکت خصوصی چگونه می‌تواند با سپاه رقابت کند؟ این رقابت فیل و فنجان است!

تین نیوز

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی شامگاه گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز در نشستی با عنوان «نگرانی برای فردای ایران» به تجزیه وتحلیل شرایط کشور در 40 سال گذشته پرداخت و با اشاره به موانع پیش روی توسعه کشور، نقطه نظرات خود را برای برون رفت از مشکلات اعلام کرده است.

بخش هایی از صحبت های وی را به نقل از خبرگزاری فارس بخوانید:

*به نظر بنده اصلی ترین مسئله امروز ایران، «تنگای سیاست ورزی» است و بی گمان جامعه ای که نتواند سیاست ورزی کند، دچار تعارض خواهد شد.

*نخستین چالش این است که یک ایده روشن در مورد ایران نداریم و دومین چالش رفتن ساختار سیاست و اقتصاد به سمت سوداگرایی است و سومین چالش ضعف نهادهای مدنی مستقل از قدرت است که قدرت اظهارنظر ندارد.

* 30 سال است که نرخ تورم در ایران بیش از 15 درصد بوده که نشان می دهد تورم در این کشور نهادینه و مزمن شده است؛ بنابراین این آمار به ما می گوید که مشکل کشور فراتر از یک دولت بوده است.

* ما حاکمیت قانون در کشور نداریم یعنی از نهضت مشروطه تابه حال که حدود 150 سال گذشته است، همچنان حاکمیت قانون در مراحل ابتدایی خود است. لذا ما باید دید چرا قانون در کشور پیاده نمی شود؟

*یکی از دلایلی که امکان سیاست ورزی به دولت رسمی نمی دهد، وجود دولت پنهانی است که همه چیز را کنترل می کند؛ به عنوان نمونه دلیل اینکه دولت نتوانست برجام، اف ای تی اف و... را به سرانجام برساند، همین موضوع است.

*عملاً تفکیک قوا در ایران نداریم و آنچه مشاهده می شود ظاهری است؛ حتی در حال حاضر نیز رکن جدیدی ایجادشده به نام رکن نظارت بر اجرای سیاست ها که می تواند 3 قوه را متوقف کند.

* در ایران چیزی به نام «نهاد عمومی غیردولتی» نداریم اما 65 درصد اقتصاد را در اختیار دارد،  این نهاد نه دولت است نه بخش خصوصی و نه تعاونی و به غلط آدرس می دهند که منابع نیز باید به حساب این نهاد ریخته شود؛ نهادی که به هیچ کس پاسخگو نیست.

* سیستم سوداگر برای اینکه ناکارآمدی خود را توجیه کند به بهانه حمایت از تولید داخلی، بر واردات خودرو یک تعرفه 50 درصدی می بندد؛ یعنی ظاهری مقدس است اما در باطن آن انواع باندهای قدرت نهفته است که هر بار از مخابرات، پتروشیمی، صنعت و ... سر باز می زند.

* به نظر بنده دولت فاقد نظریه راهبردی بود و امکان حل مسائل را نداشت؛ ضمن اینکه در برخی مسائل حمل ونقل نیز با رئیس جمهور اختلاف نظر داشتم لذا استعفا دادم.

*متأسفانه همان ساختار اشتباه و سوداگر حاکم بر کشور، اهداف اصل 44 قانون اساسی را تبدیل به ضد خود کرد.

* منظور من از نهادهای عمومی که 65 درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارند سپاه پاسداران نیست. سپاه یک نهاد نظامی است نه عمومی. البته با نگاهی به بورس می توان تشخیص داد که ثروت کشور کجاست.

*متأسفانه در ایران امکان رقابت وجود ندارد. برای نمونه یک شرکت خصوصی چگونه می تواند با سپاه رقابت کند؟ این رقابت فیل و فنجان است!

* به پیر و پیغمبر بنده اپوزسیون نیستم و تنها به تحلیل سیستمی کشور پرداختم و منظور بنده نیز دولت خاصی نیست بلکه تمام دولت ها در این 40 سال بوده است.

*در جریان حادثه آتش گرفتن قطار، بنده گفتم بی هیچ منتی باید خدمت رسانی کرد اما رسانه ملی سیاه نمایی کرد و باید اعتراف کنم که صداوسیمای ما یک رسانه ملی نیست بلکه می خواهد یک عده را قهرمان کند و یک عده را بدنام و کسانی را که با او موافق نیستند را از صحنه سیاست خارج کند.

*وجود دولت پنهان عملاً امکان ایفای مسؤولیت از دولت رسمی را گرفته است؛ شما نیز جای روحانی بودید، موفق نمی شدید!

*هیچ کس جز دولت پنهان نمی تواند در ایران اعمال سیاست کند و بنده نیز وقتی دیدم که نمی توان اعمال سیاست کرد خود را کنار کشیدم و استعفا دادم.

*در ایران اتفاق بزرگی در حال رخ دادن است؛ یعنی دولتی که مردم به او رأی می دهند به مجلس لایحه می دهد، مجلسی که با رأی مردم انتخاب می شود نیز با این لایحه موافقت می کند و شورای نگهبان نیز مغایرت شرعی و قانونی در این لایحه پیدا نمی کند اما در نهایت یک شورای 15 نفره اعلام مخالفت می کند. آیا با چنین وضعیتی می توان سیاست ورزی کرد؟

* اگر یک ریال پول حرام و ناصواب در ثروت من مشاهده کردید، آن را پس می دهم. متأسفانه آن قدر دروغ در مورد من گفته شده که دیگر گوش ها خلاف آن را نمی پذیرند اما خدا می داند که یک ریال مال نامشروع در ثروت من نیست.

*وظیفه دولت ساخت مسکن نیست. در مورد مسکن مهر 100 هزار پروژه مسکن مهر بدون یک ریال مناقصه برگزار شد زیرا پروژه ها کیفی بود یعنی 10 درصد می گرفتند و پروژه را تحویل می دادند!

* در زمان تصدی در وزارت راه و شهرسازی، جلوی اختلاس ها و دزدی ها در نظام مهندسی را گرفتم؛ خیلی ها را کنار گذاشتم اما پس از رفتن من آن ها دوباره برگشتند!

*بنده برای نخستین بار بحث مؤسسات مالی را مطرح کردم مؤسساتی که 35 هزار میلیارد تومان مردم را خوردند. خب آن ها باید از دست بنده ناراحت باشند و علیه من تبلیغ کنند. به هرحال مبارزه با فساد هزینه بردار است و تاوان دارد که من می پردازم!

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 5 0

    بحث اصلی اصلن همین است که شما چرا به عنوان یک وزیر یا به قول خودتان خادم ملت!!! باید ثروت داشته باشید؟ این ثروتی که به دست آورده اید از کجا آمده؟ به حرام و حلالش کاری ندارم اما آیا مردم عادی هم امکان ثروت اندوزی مثل شما آقایان را دارند؟

    • ناشناس 4 0

      دوست عزیز
      آموزههای دینی من و شما با ایشون تفاوت داره.توی آموزهای ایشون هدف وسیله را برای رسیدن به ثروت توجیه میکنه ولی به شما یاد دادن برای رسیدن به هدف به هر وسیله ای دست نندازیم.

  • ناشناس 2 0

    من عضو نظام مهندسی هستم متاسفانه روابط وبده بستان حاکم است شایسته سالاری به تاریخ پیوسته است

  • ناشناس 1 0

    وزير درستي نبودي حاج عباس ، شو من بودي بيشتر آدم هاي درستي را هم دور خودت جمع نكردي

  • ناشناس 0 0

    از نظر ايشان بده بستان و دلالي قراردادهاي كلان خريد هواپيماهايي كه سرابي بيشتر نبود مال حرام محسوب نمي شه!!!