| کد خبر: 186792 |

عبور ۲ ناوشکن‌ آمریکایی از تنگه استراتژیک تایوان

ارتش آمریکا از عبور دو کشتی نیروی دریایی آمریکایی از تنگه تایوان خبر داد؛ پنتاگون تردد گاه و بیگاه خودش از طریق این آبراه استراتژیک را به‌رغم مخالفت چین افزایش داده است.

تین نیوز

ارتش آمریکا از عبور دو کشتی نیروی دریایی آمریکایی از تنگه تایوان خبر داد؛ پنتاگون تردد گاه و بیگاه خودش از طریق این آبراه استراتژیک را به‌رغم مخالفت چین افزایش داده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، این ترددها اغلب تنش‌هایی را با چین به وجود می‌آورد اما این تحرکات نشانه حمایت دولت ترامپ از تایوان در بحبوحه روابط تنش‌آلود تایپه و پکن هم هست.

تایوان جزو نقاط حساس روابط آمریکا – چین محسوب می‌شود که شامل یک جنگ تجاری، تحریم‌های آمریکا و قدرتنمایی روز افزون نظامی چین در دریای چین جنوبی است که ایالات متحده هم در آنجا گشت‌زنی انجام می‌دهد. این دو ناوشکن به نام‌های ویلیام پی. لورنس و استتم شناسایی شدند. تنگه تایوان ۱۱۲ مایلی تایوان را از چین جدا می‌کند.

کلی داس، سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: گذر این کشتی‌ها از طریق تنگه تایوان نشان‌دهنده تعهد آمریکا به هند-پاسیفیک آزاد و باز است. هیچ نوع تعامل ناامن یا غیر حرفه‌ای با کشتی‌های سایر کشورها حین این گذر به وجود نیامد.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، کشتی‌های آمریکایی از شمال این تنگه عبور کردند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: عبور آزادانه کشتی‌های آمریکایی از تنگه تایوان بخشی از ماموریت اجرای استراتژی هند-پاسیفیک است. نیروهای مسلح تایوان بر عبور این ناوشکن‌ها نظارت کردند و هیچ اتفاق غیر معمولی رخ نداد.

چین هنوز واکنش نشان نداده است. ایالات متحده هیچگونه مناسبات رسمی‌ای با تایوان ندارد اما طبق قانونی ملزم به کمک به این جزیره برای دفاع آن از خودش است و در ضمن اصلی‌ترین منبع تامین تسلیحاتی آن به شمار می‌رود. بنا بر اعلام پنتاگون، واشنگتن بیش از ۱۵ میلیار دلار تسلیحات از سال ۲۰۱۰ به تایپه فروخته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.