| کد خبر: 186708 |

در اجلاس دوجانبه راه‌آهن‌های ایران و ترکیه مطرح شد:

◄ اعلام آمادگی ایران برای راه‌اندازی قطار تهران-آنکارا

آمادگی داریم قطار تهران-آنکارا پس از پایان ماه رمضان راه‌اندازی شود تا مسافران بتوانند از این خط استفاده کنند.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد که از اول جولای ایران برای راه‌اندازی خط تهران آنکارا آماده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز سعید رسولی در اجلاس دوجانبه راه‌آهن‌های ایران و ترکیه از طرح ۴ موضوع ریلی بین دو کشور خبر داد و افزود: کشورهای ایران و ترکیه در خصوص برنامه‌هایی چون خط تهران آنکارا و خط چشمه ثریا به قارص که ظرف دو ماه آینده نهایی می‌شود توافق دارند و این مسیر ترانزیتی جدید باعث افزایش حجم تبادل فی‌مابین شود.

رسولی گفت: آمادگی داریم قطار تهران-آنکارا پس از پایان ماه رمضان راه‌اندازی شود تا مسافران بتوانند از این خط استفاده کنند.

مدیرعامل راه‌آهن عنوان کرد: در راستای اتصال سیستم‌های کامپیوتری و باری توافق نهایی صورت گرفته است.

به گفته مدیرعامل راه‌آهن بررسی شرایط تردد ریلی بین ایران و ترکیه و کشورهای C.I.S موضوع دیگری بود که در توافقات اخیر موردبحث و بررسی قرار گرفته است.

علی احسان اویگون رییس هیئت‌مدیره و مدیرعامل راه‌آهن ترکیه نیز در اجلاس راه‌آهن‌های دو کشور با اشاره به هشتمین جلسه مشترک بین ایران و ترکیه گفت:  کمیسیون‌های حمل بار ریلی در خصوص همکاری جلسه خواهند داشت و مصوباتشان را فردا اعلام خواهند کرد.

مدیرعامل راه‌آهن دولتی ترکیه ادامه داد: ایران و ترکیه به‌عنوان دو کشور هم‌جوار شرایط جغرافیایی سختی دارند که امیدواریم با تفاهم‌نامه و همکاری فی‌مابین روابط خوب بین دو کشور تداوم یابد.

ایوگون با اشاره به نقش راه‌آهن در خصوص توسعه اجتماعی کشورها گفت: راه‌آهن محور توسعه است و در صورت نبود آن توسعه اتفاق نخواهد افتاد. این در حالی است که هر دو کشور سرمایه‌گذاری زیادی صرف کرده‌اند و اگر همکاری‌ها را نزدیک‌تر کنند از منظر اجتماعی و توسعه اقتصادی مسیر خوبی را طی خواهیم کرد.

در این نشست همچنین رسولی پیشنهاد کرد که با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای حجم حمل‌ بار ریلی بین دو کشور به یک‌میلیون تن برسد. مدیرعامل راه‌آهن ترکیه با پذیرش این پیشنهاد خواهان برگزاری این جلسه به میزبانی ترکیه شد.

اویگون ادامه داد: برای افزایش حجم مبادلات از قطارهای توربوترن استفاده خواهد شد و تن کیلومتر آن نیز محاسبه خواهد شد. جزییات محاسبات به‌زودی ارسال می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن دولتی ترکیه اضافه کرد: باوجودی که واگن‌های که به ایران می‌آیند خالی بازمی‌گردند، برای این‌که هزینه واگن‌های خالی سرشکن شود دولت ترکیه تخفیفانی را در نظر گرفته است. در راستای این تخفیف‌ها، واگن‌هایی که به سمت ایران اعزام می‌شوند، به مدت یک هفته از برخی کرایه‌ها معاف هستند؛ اما این معافیت از طرف ایران انجام نمی‌شود و این باعث نارضایتی‌هایی شده است.

وی ادامه داد: ترکیه با اروپا این فعالیت‌ها را انجام‌ می‌دهد اگر ایران هم این سیاست را اجرا کند، تأثیرات مثبتی خواهد گذاشت.  با توجه به این‌که واگن‌های ترکیه بیشتر به سمت ایران‌می آید این‌ها یک هزینه خواب سرمایه‌ دارند که آی ار بی آنها ۴۰۹ فرانک سوییس شده است.

او افزود: در آنکارا جلسه‌ای برگزار شد که طرف ایرانی پرداخت آن را تقبل کرده است اما در انتقال پول از طریق بانکی مشکل وجود دارد بنابراین در این خصوص شماره‌حساب‌های جدیدی به‌طرف ایرانی اعلان کردیم.

رسولی در پاسخ به این خواسته طرف ترک گفت: امروز بعدازظهر با همکاری کارشناسان آماده حل این مسئله هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.