| کد خبر: 186055 |

توسعه حمل‌ونقل عمومی دغدغه همه اعضای شهرداری نیست

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت:‌ احساس می‌شود توسعه حمل و نقل عمومی‌ فقط دغدغه ماست و دغدغه تمام سیستم شهرداری نیست.

تین نیوز

 رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت:‌ احساس می‌شود توسعه حمل و نقل عمومی‌ فقط دغدغه ماست و دغدغه تمام سیستم شهرداری نیست.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، محمد علیخانی درباره کرایه حمل و نقل عمومی‌ در سال جدید گفت: در بودجه سال ۹۸ مصوب شد که کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس براساس نرخ تورم پایان سال ۹۷ افزایش یابد. ملاک نرخ تورم هم مرکز آمار ایران است. از آنجاکه در گذشته بانک مرکزی و مراجع مختلف نرخ تورم را اعلام می‌کردند و نرخ‌ها باهم همخوانی نداشت، برای جلوگیری از اینکه چند نرخ تورم اعلام نشود، براساس تصمیم دولت، مرکز آمار ایران به عنوان ملاک نرخ تورم در نظر گرفته شده است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: سازمان تاکسیرانی هم از مرکز آمار ایران نرخ تورم را استعلام کرده است. اگرچه در سایت مرکز آمار ایران نرخ تورم در انتهای سال پیش ۹ /۲۶ درصد، یعنی نزدیک ۲۷ درصد اعلام شده است. ظاهرا استعلام کرده‌اند که نرخ تورم به صورت رسمی‌اعلام شود.. ما در شورای شهر سقف تعیین کردیم و سازمان تاکسیرانی می‌تواند عدد تورم را رند کرده و براساس آن نرخ کرایه را افزایش دهد.

از ابتدای اردیبهشت باید کرایه‌های جدید اعمال شود

وی افزود: مصوبه شورای شهر تهران به فرمانداری تهران رفته است و تاکنون ایرادی به ما اعلام نشده است. بنابراین مصوبه لازم‌الاجراست و از ابتدای اردیبهشت باید کرایه‌های جدید اعمال شود.

علیخانی در خصوص کرایه فعلی مترو گفت: کرایه‌های مترو ثابت نیست و متغیر است. براساس مسافت، بلیت مترو حداقل ۵۰۰ تومان و حداکثر ۲ هزار تومان است، اما کسانی که دارای کارت بلیت هستند، ۱۵ درصد تخفیف می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته شرکت واحد اتوبوسرانی ۹۰۰ میلیارد تومان و مترو تهران نیز حدود ۹۰۰ میلیارد تومان یارانه داد. ۶۰۰ میلیارد تومان سهم دولت بود که باید هم به مترو و هم به اتوبوسرانی پرداخت می‌کرد، اما دولت به هریک از این شرکت‌ها فقط ۱۰ میلیارد تومان پرداخته است؛ یعنی دولت در سال ۹۷ حدود ۵۹۰ میلیارد تومان به مترو و حدود ۵۹۰ میلیارد تومان به شرکت واحد اتوبوسرانی بدهکار شده است.

رییس کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: اکنون همه بار حمل و نقل عمومی‌ روی دوش شهرداری است و شهروندان هم تنها بخشی از قیمت آن را می‌پردازند. قیمت واقعی بلیت اتوبوس ۵ هزار تومان تمام می‌شود و قیمت واقعی بلیت مترو بدون استهلاک حدود ۵ /۳ تا ۴ هزار تومان تمام می‌شود. اگر استهلاک را حساب کنند، قیمت واقعی بلیت مترو هم حدود ۵ هزار تومان می‌شود.

انتقاد از تاخیر در ثبت‌نام طرح ترافیک در سال 98/ شهرداری باید پاسخگو باشد

وی درخصوص طرح ترافیک گفت: روال همیشه این بود که از دی ماه اطلاع‌رسانی و ثبت نام شروع می‌شد و مردم تکلیف خود را می‌دانستند. مردم گواهی معاینه فنی دریافت می‌کردند و عوارضشان را می‌پرداختند، اما نمی‌دانم چرا امسال اینقدر تاخیر در موضوع طرح ترافیک رخ داده است. این مشکل در حوزه اجراست و باید از شهرداری سوال شود.

علیخانی درباره مترو فرودگاه امام (ره) و پرند اظهار داشت: مترو فرودگاه ادامه خط جنوبی یک است که قبلا نام آن به خط ۸ مشهور شده بود. خط یادشده در واقع ادامه خط یک مترو در جنوب شهر تهران است که به فرودگاه می‌رود و بعد به پرند می‌رسد.

وی افزود: قرار بر این بود که بخشی از هزینه‌های متروی فرودگاه را وزارت راه پرداخت کند. اگر اشتباه نکنم قرار بود ۵۰ درصد از هزینه را وزارت راه پرداخت کند و ۵۰ درصد به عهده شهرداری باشد، تا ایستگاه فرودگاه ساخته شد، اما هدوی حرکت قطار خیلی بالاست و آن هم به دلیل کمبود واگن در مترو است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه اکنون در مترو تهران حداکثر ۳ هزار واگن کسری داریم، گفت: در مترو فرودگاه هدوی قطار بالاست. یعنی اگر کسی بعد از حرکت قطار قبلی به ایستگاه برسد و بخواهد از تهران به سمت فرودگاه امام (ره) برود، باید ۹۰ دقیقه صبر کند تا قطار قبلی طی ۴۵ دقیقه به فرودگاه امام (ره) برسد و بعد طی ۴۵ دقیقه برگردد و به تهران برسد. آیا ممکن است کسی ۹۰ دقیقه صبر کند تا مترو بیاید؟

علیخانی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات فعلی کمبود قطار است، اظهار کرد: اگر بخواهیم مترو را تا ایستگاه پرند ادامه دهیم، بازهم همین مشکل کمبود قطار را داریم و باید آن را حل کنیم. قراردادهایی برای افزایش قطار بسته شده اما اکنون قطار آماده نیست تا بخواهیم از آنها استفاده کنیم.

۱۵ تا ۲۰ ماه زمان می‌برد تا تحویل ۶۳۰ واگن آغاز شود

وی با اشاره به قرارداد ۶۳۰ واگن قطار که از محل مصوبه شورای اقتصاد پیگیری و منجر به قرارداد شد، گفت: حداقل ۱۵ تا ۲۰ ماه زمان می‌برد تا تحویل این واگن‌ها شروع شود. البته تجهیزاتی که از قبل در گمرک خوابیده بوده و بخشی از آن هنوز در گمرک است، در حال طی مراحل نهایی برای ترخیص است، در مجموع ۷۰ واگن می‌توانیم تهیه کنیم که تبدیل به ۱۰ قطار می‌شود. بنابراین تا چند ماه آینده می‌توانیم ۱۰ قطار به مترو تهران اضافه کنیم اما این بازهم در برابر نیاز ما خیلی کم است.

علیخانی یادآور شد: اولویت مترو و شهرداری تهران اکنون مترو پرند نیست و اولویت اصلی تکمیل خطوط موجود و خط ۶ و ۷ است. برای مترو فرودگاه و پرند هرگاه وزارت راه سهم ۵۰ درصدی خود را پرداخت کند، شهرداری هم قطعا اقدام خواهد کرد. بنابراین مترو پرند و فرودگاه نیاز به هماهنگی با وزارت راه دارد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: ایجاد مترو پرند به کاهش ترافیک تهران کمک می‌کند؛ چراکه با این مترو، از مبداء جلوی حرکت خودروهای شخصی را به شهر تهران می‌گیریم و مردم دیگر با وسیله شخصی به تهران نمی‌آیند و از طریق مترو به شبکه حمل و نقل عمومی‌وصل می‌شوند. بنابراین اینکه مترو به حاشیه‌های تهران کشیده شود، به نفع تهران است.

اولویت اصلی‌ شهردار باید توسعه حمل و نقل عمومی باشد

وی با اشاره به اینکه شورای شهر نمی‌تواند وارد حوزه اجرا شود، بیان کرد: اگر از ما کمکی خواسته شود، ما حاضریم جلسه بگذاریم، اما شهردار تهران در هیات دولت است و می‌تواند با وزیر راه صحبت کند. فکر می‌کنم تشکیل دو جلسه و ایجاد هماهنگی با وزارت راه کار زیادی نداشته باشد، اما یک مقدار احساس می‌شود آن اولویتی که ما برای توسعه حمل و نقل عمومی‌و مترو داریم، فقط دغدغه ماست و دغدغه همه سیستم شهرداری نیست. البته شهرداری هم مشکلات زیادی از قبیل حمل و نقل، پسماند، فضای سبز و ... دارد، اما در اولویت‌بندی‌ها حمل و نقل عمومی‌ اولی‌تر از همه چیز بوده و شهردار تهران هم باید اولویت اصلی‌اش را روی حمل و نقل بگذارد و از حضور خود در دولت استفاده کند تا هماهنگی‌ها زودتر حاصل شود و کار شروع شود.

علیخانی با تاکید بر ضرورت هماهنگی سریع‌تر شهرداری با وزارت راه تصریح کرد: از زمانی که کار احداث مترو پرند شروع شود، برای تکمیل چند سال زمان می‌خواهیم و خیلی وقت نداریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.