| کد خبر: 186047 |

◄ چرا اعلام خسارت‌های سیل اخیر، باید متوقف شود؟

شیوه‌ای که در اعلام میزان خسارت سیل در شهرها و روستاها در پیش گرفته شد؛ نشان‌دهنده نوعی «شتابزدگی» از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط بود که با نگاه «سهم‌خواهی» بیشتر از سفره تأمین خسارات با تعریف کردن پروژه‌ها انجام شده است.

تین نیوز

با فروکش کردن اثرات تخریبی سیل در شهرهای مختلف کشور،  حالا نوبت به ارائه آمار ضد و نقیض از میزان خسارت‌های سیل توسط برخی نهادها و مسئولان رسیده است. اما این آمار و ارقام تا چه حد درست و قابل اعتماد هستند؟

این روزها اعلام میزان خسارت سیل جزو لاینفک گزارش مسئولان از عملیات نجات و امداد شده و هر روز و ساعت اعداد جدیدی مطرح می‌شود که میزان دقت و درستی آن‌ها هم مشخص نیست. این درشرایطی است که برای برآورد خسارت نیاز به اطلاعات دقیق وضعیت قبل از سیل یک منطقه، وضعیت نهایی پس از پایان سیل، تدابیر اتخاذ شده برای نحوه جبران خسارت و نیازهای جدید ناشی از پیش‌بینی‌های آینده برای عدم تکرار فجایع و مصیبت‌های مشابه است.

مشخص نیست که این اعداد و ارقام در این فاصله زمانی اندک چگونه به دست آمده و آیا همانگونه که گفته می‌شود، بخشی از برآوردهایی است که در سازمان‌های مسئول مدیریت این بحران شده است؟ باید توجه داشت که حتی در این صورت هم فرایند به دست آوردن عدد درست خسارت‌ها به طور جزئی و دقیق، نیازمند استقرار تیم متخصص و کارشناس واحد، تأمین نیروی انسانی و اعتبارات لازم،  همکاری همه دست‌اندرکاران کشور برای در اختیار گذاشتن اطلاعات و برآوردهای صحیح است. فرایندی که حداقل شش ماه زمان می‌برد.

شیوه‌ای که در اعلام میزان خسارت سیل در شهرها و روستاها در پیش گرفته شد؛ نشان‌دهنده نوعی «شتابزدگی» از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط بود که با نگاه «سهم‌خواهی» بیشتر از سفره تأمین خسارات با تعریف کردن پروژه‌ها انجام شده است. نگاهی که در نهایت به «فربه‌سازی» و «بزرگ‌نمایی» گزارش‌های بخشی از خسارات سیل اخیر می‌انجامد.

با توجه به آنچه گفته شد، پیشنهاد من این است که ارائه ارقام ریالی از میزان خسارت متوقف شود تا با تهیه گزارش‌های دقیق و کارشناسی شده، بتوان منابع اندک  موجود را در راه درست و اهداف دقیق هزینه کرد.

برای جلوگیری از خسارات اخلاقی این کار که کم کم دارد خسارات سیل را پشت سر می‌گذارد، پیشنهاد می‌کنم اعلام ارقام ریالی خسارت متوقف و تهیه گزارش به بعد موکول شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.