| کد خبر: 185897 |

◄ برگزاری مانور کامل طرح اضطراری در فرودگاه جیرفت

تمرین کامل طرح اضطراری برای نخستین بار در فرودگاه جیرفت برگزار شد.

تین نیوز

تمرین کامل طرح اضطراری برای نخستین بار در فرودگاه جیرفت برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی فرودگاه های استان کرمان، در این تمرین طرح اضطراری سانحه هوایی یک فروند هواپیمای BAE به منظور ارزیابی و بررسی تیم های عملیاتی امداد و نجات شبیه سازی شد.

علی قاسم‌زاده، مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان در تشریح چگونگی اجرای این مانور گفت: بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده، یک فروند هواپیمای BAE  مربوط به شرکت هواپیمایی ساوان ایر با 30 نفر مسافر و 5 نفرکروی پروازی، در حین نشستن از باند 31 در فاینال متوجه باز نشدن چرخ سمت راست می شود که پس از تقرب ناموفق و انجام چک لیست ها، پس از انجام دو گردش مشکل رفع و مجددا از باند 31 اقدام به نشستن می کند.

وی ادامه داد: پرواز مورد نظر در حین نشستن چرخ سمت راست به دلیل قفل نشدن، جمع می شود و به سمت راست منحرف و دچار حریق می شود که پس از اطلاع رسانی برج مراقبت پرواز و اعلام وضعیت اضطراری به و احدهای ذیربط طبق نمودار اطلاع رسانی تمام ارگان های داخل و خارج فرودگاه در حال آماده باش و حرکت به سمت فرودگاه شدند.

در این تمرین که ساعت 9:15 امروز (27 فروردین) آغازشد و در ساعت 10:10 به پایان رسید، تیم آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما فرودگاه جیرفت به عنوان اولین تیم با ورود به حلقه آتش دو دقیقه پس از سانحه برای اطفای حریق و امداد و نجات این سانحه هوایی وارد عمل شد و گروه امداد و نجات نیز به عنوان دومین تیم های حاضر در صحنه متشکل از امداد گران هلال احمر و مرکز فوریت های پزشکی به امداد رسانی و انتقال مصدومان به مراکز درمانی پرداخت.

در این تمرین همچنین نیروهای امنیتی و حفاظتی یگان حفاظت هواپیمایی  و پلیس فرودگاه جیرفت با ایجاد حلقه های امنیتی و ایجاد پوشش حفاظتی در باند پرواز این فرودگاه توان عملیاتی خود را در این مانور ارزیابی کردند و به نمایش گذاشتند.

طبق برنامه، خودروهای امدادی و امنیتی بلافاصله از میعادگاه به محل وقوع سانحه اعزام شدند و حلقه‌های امنیتی با حضور یگان حفاظت هواپیمایی، حراست اداره کل و پلیس فرودگاه اقدام به اطفای حریق هواپیما، امداد و نجات و انتقال  مجروحین و جمع آوری اسناد و مدارک مسافران کردند.

به گفته مدیرکل فرودگاه های استان کرمان، برای اجرای این تمرین کار کارشناسی در قالب جلسه های چندگانه هماهنگی با واحدها و ارگان های مرتبط، بررسی نقاط ضعف و قوت در تمرین مشابه در فرودگاه های استان کرمان، طراحی، بررسی و تأیید سناریو انجام شد.

 وی سرعت عملیات را در این مانور مطلوب ارزیابی کرد و گفت: حلقه حفاظتی به موقع تشکیل شد و نیروهای امداد و نجات طبق وظایف محوله وارد صحنه شدند.

قاسم زاده تصریح کرد: هدف از برگزاری این تمرین، فرماندهی، هماهنگی و ارتباطات بین عوامل دخیل امداد و نجات است که شامل ارزیابی توانایی‌ها، تمرین وظایف ارگان‌های ذیربط، آمادگی برای مدیریت بحران در وضعیت اضطراری، آشنایی مدیریت و کارکنان عملیاتی فرودگاه با سازمان‌ها و ارگان‌های امدادی و انتظامی و افزایش توان عملیاتی در هنگام بروز حوادث است.

وی گفت: با توجه به مقررات بین‌المللی و اولویت‌های صنعت حمل و نقل کشور اجرای چنین تمرین هایی حداقل در هر دو سال یک بار می تواند آمادگی و توانایی نیروهای عملیاتی را برای مقابله با سوانح و کاهش خسارات ناشی از آن بیش از پیش افزایش دهد.

پس از پایان تمرین، جلسه توجیهی بررسی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف واحدهای عملیاتی و شرکت‌کننده با حضور مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل تشکیل شد.

در جریان برگزاری این مانور مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان نیز حضور داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.