| کد خبر: 185839 |

یک کارشناس صنعت حمل‌ونقل ریلی در گفت‌وگو با «صما»:

خطوط ریلی آسیب‌دیده در سیل قابلیت نوسازی دارد

انفجار راه‌آهن آق‌قلا در سیل اخیر منطقی بود.

تین نیوز

یک کارشناس صنعت حمل‌ونقل ریلی بابیان اینکه آسیب‌های نقطه‌ای خطوط راه‌آهن قابل‌ترمیم بوده و نیازمند صرف هزینه کلان نیست گفت: خطوط ریلی به علت هزینه اندک‌ترمیم، سیستمی تهدید ناپذیر و پدافندی است.

به گزارش تین‌نیو به نقل از صما، میثم لاجوردی بابیان مطلب فوق گفت: یکی از مزایای راه‌آهن هزینه اندک ترمیم و سرعت بازسازی است؛ بنابراین تمامی خطوط آسیب‌دیده سیل جاری در کمترین زمان نوسازی و بازسازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مکان‌یابی صحیح برای احداث خطوط راه‌آهن اهمیت بالایی دارد گفت: خطوط ریل باید عمود بر سیلاب و مسیر رودها باشد؛ که این مورد در بخش اعظمی از خطوط راه‌آهن کشور در نظر گرفته‌شده است.

لاجوردی گفت: به‌طورکلی خطوط راه‌آهن باید در مسیرهای صحیح و با لحاظ شرایط جغرافیایی احداث شود؛ اما در کشور خطوطی داریم که به‌صورت اجباری در محیط‌های جغرافیایی ناصحیح احداث‌شده‌اند یکی از این مسیرها راه‌آهن کرمان و زاهدان است که روی شن‌های روان احداث‌شده است.

این کارشناس صنعت حمل‌ونقل ریلی بابیان اینکه یکی دیگر از این خطوط خط آهن شمال آق‌قلا بود که در جریان سیل بنا به ملاحظاتی منفجر شد. گفت: البته در خصوص لزوم انفجار این ریل صحبت‌هایی وجود دارد.

این کارشناس بابیان اینکه در طراحی‌های اولیه خط و سازه بر اساس استانداردها و دستورالعمل‌ها مسیرهای آب‌رو برای ورود و خروج آب در نظر گرفته می‌شود، گفت: میزان بارش و دبی آب در سیلاب استان گلستان به‌مراتب فراتر از حد انتظار و مسیردهی جریان آب نیز به سمت راه‌آهن بود که مسئولان استانی مجبور شدند برای هدایت کردن آن دونقطه از راه‌آهن را بشکافند.

وی گفت: البته ترمیم و بهسازی نقطه‌ای و چند کیلومتری ریل هزینه کلانی برای کشور ندارد و شاید این بزرگ‌ترین حسن و خصوصیت صنعت ریلی باشد.

لاجوردی درنهایت بابیان اینکه تجهیزات لازم برای احیا و بازسازی خطوط آسیب‌دیده راه‌آهن باید هر چه سریع‌تر محیا شود گفت: به‌محض پایین آمدن سطح آب تا حدی که قابلیت عملیات اجرایی وجود داشته باشد مسئولان می‌تواند به امر بهسازی و ترمیم خطوط بپردازند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.