| کد خبر: 185789 |

اقدامات فرودگاه گرگان قبل و بعد از وقوع سیل

مدیرکل فرودگاه های استان گلستان با اشاره به عملیاتی بودن فرودگاه گرگان در زمان سیلاب از انجام موفق اقدامات فوری و پایش روزانه هوایی با بالگرد از مسیر ورودی سیل برای اتخاذ تدابیر میدانی خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل فرودگاه های استان گلستان با اشاره به عملیاتی بودن فرودگاه گرگان در زمان سیلاب از انجام موفق اقدامات فوری و پایش روزانه هوایی با بالگرد از مسیر ورودی سیل برای اتخاذ تدابیر میدانی خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، رامین آذری به معرفی مهمترین اقدامات انجام شده در فرودگاه گرگان برای پیشگیری و نیز مقابله با بحران سیل پرداخت و عنوان کرد: در بارش های اولیه نوروزی (فاصله چهار روزه قبل از سال 98) آسیبی به تجهیزات فرودگاه نرسید و تمام پروازها انجام شد ولی وقتی فرودگاه درگیر سیل شد، پیش بینی کردیم که تا کجا آب بالا می آید و بحرانی ترین دقایق ما پنجم و ششم فروردین بود که حجم آب غیر قابل کنترل بود و پنجم فروردین از ساعت  1:30 تا 5:30 صبح مشغول ایجاد خاکریز بودیم.

وی افزود: برای جلوگیری از ورود سیلاب به اطراف دستگاه  DVOR/DME و نیز باند فرودگاه به حفر کانال و ایجاد خاکریز در اطراف دستگاه و نیز در دو مرحله در عرض فرودگاه به طول 400 متر پرداختیم. همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدن چراغ های اپروچ (122 چراغ در طول 900 متر) آنها را خاموش و غیرعملیاتی کردیم و سر کابل های بریکر مربوط به برق رسانی به سایت های GP و DVOR آزادسازی و برای پایدار ماندن برق رسانی به سایت ها به بالای داربست های ایجاد شده منتقل شدند.

مدیرکل فرودگاه های استان گلستان همچنین به استقرار دستگاه دیزل ژنراتور در سایت کمک ناوبری DVOR/DME برای تامین برق سایت در صورت اختلال در برق رسانی اشاره کرد و گفت: برای تخلیه هرچه سریع تر سیلاب، زهکش و کانال های انتقال آب اطراف فرودگاه لایروبی شد. سایت کمک ناوبری (DVOR) را از ورود آب در امان نگه داشتیم که در هدایت هواپیماها کارآمد بود، البته قرارگیری سایت در ارتفاع در این زمینه موثر بوده است.

وی افزود: تمام نیروها و امکانات اداره کل فرودگاه های گلستان برای مقابله با سیل بسیج شدند و به صورت مستمر و شبانه روزی از اراضی درگیر سیلاب بازدید و اقدامات فوری برای کنترل سیل را با پایش روزانه با بالگرد از مسیر ورودی سیل به فرودگاه برای اتخاذ تدابیر میدانی انجام دادیم.

مدیرکل فرودگاه های گلستان با بیان اینکه دوران مقابله با سیل، سخت ولی تجربه ای مفید و شیرین در خدمت رسانی به هم استانی ها بود، گفت: عمده خسارت ما مربوط به جاده های حفاظتی و دسترسی است که هنوز زیر آب است و خساراتی در فنس ها داریم و هزینه این خسارت ها کمتر از سه میلیارد ریال  است. ارتفاع سطح  فرودگاه، چهار کیلومتر پایین تر از زمین های اطراف است و باید برای ساخت دیوار بتنی اقدام شود. این سیل نشان داد که باید ماشین آلات و تجهیزات فرودگاهی موردنیاز برای بحران سیل را تهیه کنیم و نیز محل های ورود آب شناسایی شوند. همچنین لازم است تمام فرودگاه ها پیش بینی کنند که نزدیک کدام سد با چه حجم آب قرار دارند تا بتوانند زمان بحران سیل را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کنند.

آذری با اشاره به انجام 981 پرواز امدادرسانی توسط بالگرد از یکم تا شانزدهم فروردین عنوان کرد: سه پرواز باری برای انتقال لایروب نیروی دریایی، 22 پرواز VIP برای بازدید مقامات کشوری و لشکری و 158 پرواز برنامه ای با جابه جایی 9952 مسافرانجام شد. همچنین به 16 بالگرد از هفت ارگان مختلف خدمت رسانی کردیم. خوشبختانه از نظر ایمنی هیچ مشکلی پیش نیامد و خلبانان از نحوه خدمت رسانی فرودگاه اظهار رضایت کرده اند.

وی تاکید کرد: از روز 17 فروردین با فروکش کردن بخشی از سیلاب چراغ های اپروچ بازبینی و دوباره عملیاتی شده است. هرچند بخشی از انتهای باند درگیر آبگرفتگی است اما به وضعیت عادی برگشته ایم و تمام پروازها انجام می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.