| کد خبر: 185654 |

◄ اداره‌کل راه‌آهن شرق در سال۹۷

بیش‌ترین رشد تناژبارگیری راه‌آهن کشور را به خود اختصاص داد.

تین نیوز

مدیر کل راه‌آهن شرق، گفت: با بارگیری و حمل بیش از ۶میلیون تن بار در سال ۹۷ و افزایش ۶۷ درصدی نسبت به سال گذشته رکورد جدیدی در رشد بارگیری در راه آهن شرق از ابتدای تاسیس تا کنون ثبت و بالاترین میزان رشد تناژبارگیری با دو میلیون و۵۰۰هزارتن در بین مناطق راه آهن ج.ا.ا به این اداره کل تعلق گرفت .

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل راه‌آهن شرق، محمد رضا چنگانی افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال۹۷ و تلاش مضاعف کارکنان این اداره‌کل شاهد افزایش چشمگیر شاخص‌های حمل بار درسال ۹۷ نسبت به سال گذشته بودیم بنحوی که با افزایش ۶۷ درصدی تناژ بارگیری معادل ۲میلیون و۵۰۰هزارتن ، بالاترین میزان رشد بارگیری در این اداره‌کل از ابتدای تاسیس در سال۱۳۸۴ تا کنون ثبت و رتبه نخست جذب بارهای جدید در راه اهن ج.ا.ا به این اداره کل تعلق گرفت.

وی با مقایسه شاخص‌های حمل بار در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ در راه‌آهن شرق افزود: شاخص تناژ بارگیری در سال ۹۷ با ۶ میلیون ۲۴۲ هزار۷۶ تن بار شامل سنگ‌آهن، سیمان، بالاست، زغالسنگ و کنسانتره سنگ‌آهن نسبت به سال گذشته با ۳ میلیون ۷۲۹ هزار و ۴۹۷ تن از رشد ۶۷ درصدی برخوردار بوده و بالاترین میزان رشد تناژبارگیری با ۲میلیون و۵۰۰هزارتن در بین مناطق راه آهن ج.ا.ا به این اداره کل تعلق گرفت و در شاخص تن کیلومتر خالص بار حمل شده نیز با ۵ میلیارد و ۹۰ میلیون و ۴۴۲ هزارو ۸۹ تن کیلومتر نسبت به سال گذشته با ۳ میلیارد و ۹۹۹ میلیون ۲۴۴ هزار ۱۴۸ تن کیلومتر شاهد رشد ۲۸ درصدی بوده ایم.

مدیر کل راه آهن شرق با اشاره به ثبت رکورد جدید در تخلیه بار در این اداره‌کل در سال ۹۷ ، اظهار داشت : در شاخص تخلیه بار نیز با ۱ میلیون ۶۵ هزار و ۴۹۶ تن نسبت به سال ۹۶ با ۶۲۸ هزار ۵۹۵ تن افزایش چشمگیر ۶۹ درصدی را بدست آوردیم.

چنگانی بیان داشت: با ثبت این آمارها راه آهن شرق توانست در سال ۹۷ ، سهم ۱۲ درصدی از حمل کل بار شبکه ریلی کشور و جایگاه سوم حمل بار و رتبه پنجم درآمد حمل و نقل بین الملل را کسب نماید.

وی در ادامه افزود: عمده این بارها از مبدا معادن سنگ‌آهن سنگان، معادن ذغال سنگ پروده و تربت‌حیدریه بارگیری و به مقاصد بندرعباس،زرین شهر اصفهان،جلال آباد کرمان،فولاد خراسان و کشور ترکمنستان حمل می‌شوند.

چنگانی ، راه‌آهن شرق ( خط آهن بافق – طبس – مشهد) را بعنوان محور طلایی و رگ حیاتی خط آهن ترانزیتی کشور دانست و خاطرنشان ساخت: معادن سنگ‌آهن سنگان با دارا بودن ذخیره بیش از ۲/۱ میلیارد تن سنگ‌آهن بزرگ‌ترین ذخایر خاورمیانه و پایتخت سنگ‌آهن ایران و یکی از غنی‌ترین مناطق جهان از نظر معادن سنگ‌آهن است به گونه‌ای که در حال حاضر سالانه ۱۰ میلیون تن سنگ‌آهن ( به فرم دانه‌بندی، کنستانتره و گندله ) از معادن فعال در سنگان استخراج و به مقاصد کارخانه‌های ذوب‌آهن ، فولاد و بنادر جنوبی کشور جهت صادرات ارسال می‌شود که بیش از ۵۰% آن توسط راه‌آهن حمل می‌شود.

وی افزود: در افق ۱۴۰۴ حمل ۵/۲۷ میلیون تن بار از منطقه سنگان برآورد شده است که باید بخش عمده‌ای از این بار با شبکه ریلی حمل شود که با ظرفیت‌های بسیار خوب این منطقه تحقق این مهم دور از دسترس نیست دراین راستا با سرمایه‌گذاری‌های عظیم، کارخانجات و صنایع مرتبط بسیاری در منطقه ایجاد و یا در حال احداث است. اهمیت این چشمه بارگیری برای حمل و نقل ریلی و مزایای اقتصاد ملی و منافع جامعه از حمل این بار عظیم توسط راه‌آهن باعث شده توسعه زیرساخت‌ها، ارتقاء ظرفیت شبکه ریلی و شناسایی و رفع گلوگاه ها مورد توجه مسئولان قرارگیرد چرا که براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه بایستی حمل بار از جاده‌ها به ریل منتقل شود.

اداره‌کل راه‌آهن شرق با ۱۰۰۰ کیلومتر خط اصلی بزرگ‌ترین منطقه ریلی کشور است که در محدوده سه استان خراسان رضوی، جنوبی و یزد واقع شده و علی‌رغم قدمت کم توانسته است در بسیاری از شاخص‌های عملکردی از نواحی با سابقه راه‌آهن سبقت بگیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.