| کد خبر: 185587 |

وزیر صمت:

تولید خودرو با وجود مشکلات ، 70 درصد افزایش یافت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته تولید خودرو با وجود فشارهای اقتصادی و روانی از سوی دشمنان نظام و عناصر وابسته داخلی ،70 درصد رشد داشته است.

تین نیوز

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته تولید خودرو با وجود فشارهای اقتصادی و روانی از سوی دشمنان نظام و عناصر وابسته داخلی ،70 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا، رضا رحمانی روز جمعه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اظهار داشت: این میزان افزایش تولید خودرو در حالی رخ داد که کشور تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی و تحریم ها قرار داشت.

وی افزود: هدف دشمن و عناصر داخلی از فشار روانی و اقتصادی بر جمهوری اسلامی این بود که چرخه تولید و اقتصاد صنایع کلان در کشور از جمله صنعت خودروسازی فلج شود که با درایت مسئولان و حمایت مردم این نیت پلید استکبار تحقق نیافت.

وزیر صمت یادآور شد: یکی از سیاست های این وزارتخانه کاهش واردات قطعات خودروسازی از خارج است و در حال حاضر 15 استان کشور قطعات مختلف ماشین را با کیفیت مطلوب و با صرفه اقتصادی و ارزی بیشتر نسبت به قطعات خارجی تولید می کنند.

رحمانی تاکید کرد: برای افزایش کیفیت تولید قطعات خودروسازی و لوازم جانبی و ایجاد فضای رقابت سالم از تولیدکنندگان داخلی این حوزه در قالب نمایشگاه خواسته شده که محصولات خود را در معرض دید عموم و متقاضیان صنعت خودرو قرار دهند تا بهترین و با کیفیت ترین قطعات و شرکت های تولیدکننده انتخاب شوند.

** شیوه توزیع اقلام اساسی به مردم نیازمند تغییر و بازنگری است

وی گفت: 14 میلیارد دلار کالای اساسی، نهاده دامی، و کالای خاص سال گذشته با ارز دولتی چهار هزار و 200 تومان وارد کشور شد و سهم فراورده های گوشتی 150 هزار تن بود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید نظام عرضه و توزیع اقلام اساسی خانوار با رویکرد هدفمندسازی تغییر کند، اظهار داشت: باید اقلام مصرفی با تعییر در تنظیم بازار و شیوه توزیع به دست اقشار نیازمند و جامعه هدف برسد تا فشار کمتری را متحمل شوند.

** عراق بازاری اشباع نشده

رحمانی به دیدار روسای جمهور ایران و عراق در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در جریان مراودات و رایزنی های دو طرف مقرر شد شهرک های صنعتی خاص با اشراف به بازارهای فی مابین در مرزها ایجاد شود و مرزهای کنونی نیز تقویت شوند.

وی یادآور شد: سال گذشته کشور ایران رتبه نخست را در بازارهای کشور عراق داشت و میزان صادرات به این کشور 12 میلیارد دلار بود و در سال جدید هدف گذاری ها برای صادارت کالا به کشور عراق روی 20 میلیارد دلار هدفگذاری شده است.

وزیر صمت با بیان اینکه بازار کشور عراق در بخش های مختلف اشباع نشده تاکید کرد: باید با فراهم سازی بسترهای لازم شرایط ورود گسترده تر به بازارهای عراق فراهم و فرصت از رقبایی چون ترکیه گرفته شود.

رحمانی افزود: کشور عراق سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون یورو انواع محصولات پتروشیمی وارد کرده است که این حوزه یک بستر مناسب و بزرگ برای ورود محصولات پتروشیمی ایران به کشور عراق است.

وی گفت: استان های ایلام، خوزستان و کرمانشاه که از نعمت صنایع پتروشیمی بهره مند هستند باید جدی تر وارد مقوله صادارت فرآورده های این حوزه به کشور عراق شوند و بخش و سهم بزرگ و مهمی از صادارت پتروشیمی عراق را در دست بگیرند.

** تکمیل زنجیره تولید در صنعت

رحمانی اظهار داشت: باید در کنار صنایع کلانی چون پتروشیمی و پالایش گاز و دیگر صنایع کوچک و بزرگ صنایع تبدیلی، تکمیلی و پایین دستی ایجاد شود تا فرآورده های خام نفتی به محصولات مورد نیاز جامعه و حتی بازارهای جهانی تبدیل و صادر شوند.

وی تاکید کرد: در حوزه تولید علاوه بر تامین نیازهای داخلی، باید نگاه ها برون مرزی باشد و صنعتگران و تولید کنندگان داخلی با نیازسنجی بازارهای خارجی با تولید محصولات باکیفیت بازار پسند در صدد ورود و حضور در بازارهای بین المللی باشند.

** سیاست های کلی وزارت صنعت معدن تجارت در سال جدید

به گفته رحمانی حمایت از ساخت و تولید داخلی، توسعه ظرفیت های معدنی، فناروی، صادارت و بازرگانی خارجی، اصلاح سیستم توزیع و تجاری، مبارزه با اخلال گران اقتصادی، شناسایی و جمع بندی ظرفیت های استان های مختلف از جمله اهداف و برنامه های کلی وزارت صمت در سال 98 است.

وی افزود: در برنامه ریزی های جدید وزارت صمت شاخص ها و ظرفیت های استان ها و مناطق کمتر برخوردار با همکاری دستگاه های مختلف هر استان از جمله استانداری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نماینده ولی فقیه در استان با هدف فراهم سازی زمینه های سرمایه گذاری و توسعه اقتصاد وصنعت هر استان در حال تدوین و طراحی است.

وی یاداور شد: در مرحله نخست ظرفیت ها و پتانسیل های 10 استان از جمله ایلام مورد کنکاش و بررسی کارشناسانه قرار می گیرد تا با ارائه راهکارهای مطلوب شرایط ورود سرمایه گذاران به زیربخش های صنعت و تولید این استان ها مهیا شود.

به گزارش ایرنا، بازدید از واحدهای صنعتی شهرستان های ایوان، چرداول، ایلام و پایانه مرزی مهران، دیدار با نماینده ولی فقیه و شرکت در جلسه اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه وزیر صنعت معدن و تجارت به ایلام است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.