| کد خبر: 18558 |

شاخص مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در استان ۲۹ درصد است

تین نیوز | رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: شاخص مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در استان همدان 29 درصد است.
 
حبیب معصومی ظهر امروز در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان گفت: شاخص مرگ‌‌ومیر ناشی از تصادفات در کشور 23,3 درصد است در حالی که این شاخص در همدان 29 درصد است و این نشان می‌دهد این شاخص در استان بالاتر از میانگین کشوری است.
 
وی ادامه داد: عوامل انسانی بیشترین عامل در بروز تصادفات است که استفاده از مواد مخدر، داروها، تلفن همراه حین رانندگی، عدم استفاده از کلاه و کمربند ایمنی از مهمترین این عوامل هستند.
 
در 70 درصد حوادث ترافیکی اورژانس حضور دارد
وی درخصوص پوشش‌دهی تصادفات توسط مرکز فوریت‌های پزشکی استان یادآور شد: شاخص پوشش‌دهی تصادفات در آزادراه‌ها 100 درصد، بزرگراه‌ها 97 درصد و راه‌های فرعی 42 درصد است و در 70 درصد تصادفات اورژانس در محل حادثه حضور می‌یابد.
 
معصومی با اشاره به عوامل جاده‌ای در بروز حوادث ترافیکی نیز اظهار کرد: در کشور سه هزار نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای وجود دارد که از این تعداد 76 نقطه مربوط به استان همدان است.
 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی حوادث ترافیکی را دومین عامل مرگ‌و‌میر در کشور دانست و تصریح کرد: 17 درصد کل حوادث را حوادث ترافیکی تشکیل می‌دهد که هزینه ناشی از این حوادث پنج درصد تولید ناخالص ملی کشور است و 16 درصد بیماری‌ها در ایران به دلیل حوادث ترافیکی است.
 
مرگ‌‌و‌میر ناشی از تصادفات در سال‌های اخیر روندی کاهشی داشته است
معصومی با بیان این مطلب که مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در کشور روندی کاهشی داشته است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر روند تصادفات کاهش یافته به‌طوری که بیشترین آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات مربوط به سال 85 با 28 هزار فوت بوده است که در سال 92 به 18 هزار نفر رسیده است.
 
وی ادامه داد: در استان همدان نیز در سال 85، 869 نفر بر اثر تصادف فوت کردند درحالی که در سال 92 این تعداد به 521 نفر کاهش یافته است همچنین طی چهار ماه گذشته مرگ‌ومیر ناشی از تصادف در استان همدان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 مورد کاهش داشته است.
 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان تصریح کرد:‌ سال گذشته استان همدان از نظر تعداد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رتبه 14 کشور را داشت.
 
وی اظهار کرد:‌ طبق آمار پزشکی قانونی استان در سال گذشته 46 درصد مرگ‌ومیرها در صحنه و 42,5 درصد در بیمارستان‌ها رخ داده است.
 
معصومی با اشاره به این‌که بیشترین عامل در مرگ‌ومیر تصادفات ضربه به سر مصدومین بوده است، یادآور شد:‌ در سال گذشته 8,4 درصد مرگ‌ومیرها حین انتقال بوده که 50 مورد فوتی‌ها را شامل می‌شود به طوریکه 44 مورد جابه‌جایی با هر نوع خودرو و 6 مورد انتقال با خودروهای عبوری صورت گرفته است.
 
سازمان مردم‌نهاد برای فرهنگسازی در زمینه ترافیک در همدان وجود ندارد
معصومی گفت: سازمان مردم‌نهاد برای فرهنگسازی در زمینه ترافیک در همدان وجود ندارد ‌اگر سازمان مردم‌نهادی در خصوص کاهش حوادث ترافیکی در استان ایجاد شود در فرهنگسازی در زمینه ترافیک بسیار موثر خواهد بود.
 
وی افزود: در خصوص پیشگیری از آسیب ناشی از حوادث آموزش و توانمندسازی، آموزش از طریق صداوسیما، بروزرسانی تجهیزات آمبولانس‌ها و ... در شهرستان‌ها از اقداماتی است که می‌توان در این زمینه انجام داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.