| کد خبر: 185555 |

نوبخت:

تمام تلاش‌مان را برای جبران همه خسارات سیل به کار می‌گیریم

مردم مطمئن باشند همان طور که در زلزله کرمانشاه و کرمان پرداخت به صورت ۱۰۰ درصد و کامل انجام شد، تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم خسارت‌ها را جبران کنیم و با تمام توان در کنار مردم هستیم.

تین نیوز

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: مردم مطمئن باشند همان طور که در زلزله کرمانشاه و کرمان پرداخت به صورت ۱۰۰ درصد و کامل انجام شد، تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم خسارت‌ها را جبران کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر،  محمد باقر نوبخت در نخستین اجلاس شورای عالی استان‌ها به موضوع سیل اخیر در کشور اشاره کرد و اظهار کرد: سیل در مرحله‌ای است که هنوز نمی‌توانیم بگوییم تمام شده است و در حال حاضر در شرایط ویژه و اسکان موقت سیل‌زدگان قرار داریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اختصاص مبلغ ۱۵۶ میلیارد تومان به استان‌های سیل زده گفت: از این مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به ستاد مدیریت بحران اخصاص یافته تا با اشرافی که بر مناطق سیل زده و مشکلات سیل زدگان دارد، نسبت به هزینه کرد آن اقدام کند.

وی همچنین از اختصاص مبلغ ۴۵۲ میلیارد تومان به بخش کشاورزی با توجه به سیل اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه از این مبلغ ۵۰ درصد در روزهای گذشته به خزانه واریز شده است. همچنین به بنیاد مسکن ابلاغ شد با توجه به منابعی که در اختیار دارد، نسبت به پرداختن‌ها اقدام کند.

نوبخت با اشاره به حادثه سیل در دروازه قرآن شیراز گفت: همان موقع ۵ میلیارد تومان برای این استان اختصاص دادیم که تاکنون ۴ میلیارد آن پرداخت شده است و در استان خوزستان نیز ۶۱ میلیارد تومان جداگانه از پرداخت‌هایی که تا کنون صورت گرفته، برای آب‌بندها پرداخت شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره برآوردهای اولیه خسارات‌های ناشی از سیل اظهار داشت: برآوردهای اولیه صورت گرفته اما قابل اتکا نیست چون خسارت‌ها هنوز ادامه دارد، اما مردم مطمئن باشند همان طور که در زلزله کرمانشاه و کرمان پرداخت به صورت ۱۰۰ درصد و کامل انجام شد، تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم خسارت‌ها را جبران کنیم و با تمام توان در کنار مردم هستیم.

وی همچنین از اعضای شورای عالی استان‌ها خواست علاوه بر برآوردهایی که سازمان مدیریت بحران و بنیاد مسکن از خسارت سیل ارائه می‌کند، نمایندگان این شورا نیز برآورد جداگانه‌ای از خسارات‌های ناشی از سیل به سازمان مدیریت برنامه و بودجه ارائه کنند.

نوبخت در ادامه سخنان خود و در پاسخ به اظهارات الویری رئیس شورای عالی استان‌ها مبنی بر اینکه در سال ۹۷ از بودجه ۲۷ میلیارد تومانی این شورا، ۱۷ میلیارد اختصاص یافته گفت: بحث بودجه و برنامه آن مشخص کردن مسیر یک‌ساله کشور است که به همین ترتیب در برنامه‌های ۵ ساله مقدرات ۵ سال آینده کشور بیان می‌شود، باید سازوکاری بیاندیشیم که چگونه اعضای این شورا می‌توانند در تعیین برنامه یک‌ساله بودجه و برنامه‌های ۵ ساله شرکت کنند.

وی ادامه داد: در تعیین بودجه مرحله نخست تهیه و تنظیم آن است که در دولت و توسط یک ستاد انجام می‌شود، البته این ستاد در کنار خود کارگروه‌های و کمیته‌های تخصصی دارد که از این پس از شورای عالی استان‌ها دعوت می‌کنیم نماینده خود را به ستاد بودجه و کمیسیون‌های تخصصی آن معرفی کند.

نوبخت با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای بودجه سال ۹۹ از خرداد شروع می‌شود، گفت: همچنین امسال به موضوع برنامه توسعه هفتم ورود می‌کنیم و هم اکنون در حال فراهم کردن مقدمات کار هستیم و قطعاً در ستاد برنامه هفتم نیز از شورای عالی استان‌ها درخواست خواهیم کرد نماینده خود را معرفی کند.

وی تاکید کرد: واقعیت امر این است که هر ساله لایحه بودجه بر اساس پیش‌بینی منابع از دولت به مجلس تقدیم می‌شود و بودجه یک برنامه مالی یک‌ساله است که از یک سو پیش بینی منابع و از سوی دیگر مصارف و هزینه‌ها در آن برآورد می‌شود تا به اهداف مورد نظر برسیم.

رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه با بیان اینکه کشور باید با مالیات بچرخد، اما بنا به دلایل مختلف درآمد ناشی از مالیات پایین است، گفت: برای اینکه بتوانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم و چون مالیات کفاف نمی‌دهد، مجبوریم یک چیزی بفروشیم یا واگذار کنیم، اولین واگذاری فروش دارایی‌های سرمایه‌ای است که مهمترین آن نفت است که متأسفانه الان این هم کفاف نمی‌دهد تا بتوانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم و مجبوریم چیزهای دیگری هم بفروشیم. بر این اساس در مرحله بعد دارایی‌های مالی را که همان سهام کارخانجات و اسناد و اوراق مالی است را می‌فروشیم تا هزینه‌ها را جبران کنیم. این واقعیت کشور است و باید اصلاح شود.

نوبخت با طرح این پرسش که مگر فروش بیشتر نفت جزو سیاست‌های ما نیست؟ گفت: نه تنها فروش بیشتر نفت جزو سیاست‌های ما نیست، بلکه باید فروش را کاهش دهیم بنابراین منابع بودجه محدود است اما هزینه‌ها به صورت صعودی در حال افزایش هستند و حداقل سالانه به اندازه نرخ تورم باید حقوق کارکنان خود را افزایش دهیم که امسال ۲۰ درصد متوسط حقوق‌ها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌ها ناچار هستیم در اختصاص بودجه اولویت بندی کنیم که اولویت اول حقوق کارکنان است و متأسفانه بعضی از دستگاه‌ها هستند که با اختصاص ۱۰۰ درصد بودجه هم مشکلاتشان رفع نمی‌شود. به طور مثال آموزش و پرورش در سال گذشته بیش از ۱۰۷ درصد را گرفته است و بودجه این دستگاه در سال گذشته ۳۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به مشکل صندوقهای بازنشستگی اشاره کرد و گفت: متأسفانه صندوقهای بازنشستگی که از کسورات دریافت می‌کنند و بعضاً منابع حاصل از این کسورات را در فعالیت‌های اقتصادی هزینه کرده‌اند، نمی‌توانند حقوق بازنشستگان را بدهند و خیلی راحت میگویند هر چه فروخته‌ایم کفاف حقوق بازنشستگان را نمی‌داد. اینجاست که دولت نمی‌تواند بگوید به من چه ربطی دارد چون پولش را گرفته و فعالیت اقتصادی کرده است.

وی افزود: متأسفانه نه تنها صد در صد مبلغی که هر سال به صندوقهای بازنشستگی کمک می‌کنیم را پرداختیم بلکه ۱۱۰ درصد پرداخت کردهایم. اواخر اسفند سال ۹۷ بازنشستگان هنوز حقوق نگرفته بودند و مقامات عالی نظام که در مشهد بودند تماس گرفتند و گفتند بازنشستگان هنوز حقوق دریافت نکردند و دولت مجبور شد مبلغ اضافه را به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت کند. باید مشکل صندوق‌های بازنشستگی حل شود و در اصلاح ساختار این موضوع را پیش‌بینی کردهایم و فرمول این کار را هم داریم اما اگر بخواهیم به یک جا دست بزنیم صدای صد نفر در می‌آید. به عنوان مثال سال گذشته لایحه برنامه بودجه هنوز از دولت نرفته بود که کلی تحریک احساسات شد.

نوبخت ادامه داد: وقتی که گزارش وزارت نفت در خصوص فروش نفت اعلام شد به اندازه فروش صورت گرفته اعتبار تخصیص دادیم و به خزانه اعلام کردیم اما خزانه پرداخت نمی‌کرد و وقتی سوال کردیم گفتند بانک مرکز پرداخت نمی‌کند؛ از بانک مرکزی که سوال کردیم گفته شد درست است نفت‌ها فروخته شده اما هنوز وجوه آن به حساب بانک نیامده است. این در حالی است که ما می‌خواستیم با این پول حقوق پرداخت کنیم و کارهای مختلفی انجام دهیم و باعث شد که در روزهای آخر سال ۹۷، ۱۹۰۰ تا ۲,۰۰۰ میلیارد تومان پول داشته باشیم در حالی که تخصیص‌های ما در خزانه چیزی حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بود.

وی گفت: شب گذشته قبل از ترک سازمان برنامه و بودجه حدود ۳ هزار و ۷۳۷ میلیارد تومان به دستگاه‌ها پول پرداخت شد تا به این ترتیب بخشی از کمبودهای پایان سال ۹۷ در ابتدای سال ۹۸ جبران شود.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.