◄ تفاوت مدیریت انفعالی و کنشگر در هنگام وقوع سوانح
مدیریت Reactive منتظر وقوع سانحه میماند و سپس بهدنبال ریکاوری سوانح است.
یک کارشناسان حملونقل معتقد است سـوانح حملونقل حـتـى در کشـورهـاى پیشرفته دنیا بهطور محدود اتفاق مىافتد و جلوگیرى از وقوع آن بهطور مطلق و کامل میسر نیست.
به گزارش تیننیوز، اسماعیل درگاهی در این زمینه گفت: بر این اساس استفاده از تجربیـات ارزنده سایر کشـورها در اقدامات حین و بعد از سانحه، همچنـیـن نـهـادهـاى رسیـدگى کننده به سانـحـه، نحوه تحقیق و تفحص، شیوههاى رفتارى و تهیه گزارشها و پیشنهادات ایمنى و راههاى پیشگیرى در تکرار آن حائز اهمیت است.
وی همچنین بر لزوم تشکیل هیئت ایمنی حملونقل در کشور برای انجام تحقیقات و شناخت عوامل موثر در وقوع یک حادثه تاکید کرد و افزود: تحقیقات قضایی که تلاش میکند تقصیر را (و شاید خسارات مالی به قربانیان را) بهگردن این و یا آن بیندازد، ابزارمناسبی برای فهم واقعیت رویداد نیست، اگر قرار باشد برای آینده درسهایی فرا گرفته شود و اقداماتی در جهت پیشگیری از تکرار حادثه انجام گیرد، باید آنچه را نادرست بوده و باعث سانحه شده شناسایی کرد.
در این زمینه یک کاربر تینتیوز نیز گفت: در تکمیل این بحث، باید مبحث مهمی بنام Disaster Recovery مد نظر قرار گیرد و پیشنیاز اصلی این مبحث نیز مبحث Risk Analysis است و تعریف تفاوت مهم بینhazard و risk .
وی افزود: در این مبحث، بحران (crisis) رخ داده و دیگر مسئله پیشبینی یا پیشگیری رد شده است بدین معنا که سانحه (Disaster) رخ داده و ساعات یا روزهای اولیه وقوع سانحه است.
این کاربر تیننیوز، تاکید کرد: این بدان معنی است که ارزشمندترین ثروت سازمانی( دیتا) تحلیل نشده و از آن برای برآورد و تحلیل ریسک سرویسهای تکنیکال و فنی بهرهبرداری نشده است که در واقع تفاوت مدیریت Reactive با مدیریت Proactive در مدیریت ریسک، همینجاست.
او تاکید کرد: مدیریت Reactive منتظر وقوع سانحه میماند و سپس بهدنبال ریکاوری سوانح است و مدیریت Proactive این سؤال را قبل از وقوع از بدنه خبره کارشناسی میپرسد که چرا باید در این لحظه، در این مکان، و در این وضعیت قرار گرفته باشند یعنی در معرض بحران و ریسک ناشی از سانحه!
وی گفت: مشکل ما امروز از تعریف سیستم ایمنی است تا ...تخمین ریسک و در این بین در شناسایی خطرات، در تجزیه و تحلیل سناریوهای ریسک، در تخمین فرکانس تکرار ریسک و در تحلیل و تجزیه و مدلسازی آن هم مشکل وجود دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.