| کد خبر: 185476 |

◄ تفاوت‌ مدیریت انفعالی و کنشگر در هنگام وقوع سوانح

مدیریت Reactive منتظر وقوع سانحه می‌ماند و سپس به‌دنبال ریکاوری سوانح است.

تین نیوز

یک کارشناسان حمل‌ونقل معتقد است سـوانح حمل‌ونقل حـتـى در کشـورهـاى پیشرفته دنیا به‌طور محدود اتفاق مى‌افتد و جلوگیرى از وقوع آن به‌طور مطلق و کامل میسر نیست.

به گزارش تین‌نیوز، اسماعیل درگاهی در این زمینه گفت: بر این اساس استفاده از تجربیـات ارزنده سایر کشـورها در اقدامات حین و بعد از سانحه، همچنـیـن نـهـادهـاى رسیـدگى کننده به سانـحـه، نحوه تحقیق و تفحص، شیوه‌هاى رفتارى و تهیه گزارش‌ها و پیشنهادات ایمنى و راه‌هاى پیشگیرى در تکرار آن حائز اهمیت است.

وی همچنین بر لزوم تشکیل هیئت ایمنی حمل‌ونقل در کشور برای انجام تحقیقات و شناخت عوامل موثر در وقوع یک حادثه تاکید کرد و افزود: تحقیقات قضایی که تلاش می‌کند تقصیر را (و شاید خسارات مالی به قربانیان را) به‌گردن این و یا آن بیندازد، ابزارمناسبی برای فهم واقعیت رویداد نیست، اگر قرار باشد برای آینده درس‌هایی فرا گرفته شود و اقداماتی در جهت پیشگیری از تکرار حادثه انجام گیرد، باید آن‌چه را نادرست بوده و باعث سانحه شده شناسایی کرد.

در این زمینه یک کاربر تین‌تیوز نیز گفت: در تکمیل این بحث، باید مبحث مهمی بنام Disaster Recovery مد نظر قرار گیرد و پیش‌نیاز اصلی این مبحث نیز مبحث Risk Analysis است و تعریف تفاوت مهم بینhazard و risk .

وی افزود: در این مبحث، بحران (crisis) رخ داده و دیگر مسئله پیش‌بینی یا پیشگیری رد شده است بدین معنا که سانحه (Disaster) رخ داده و  ساعات یا روزهای اولیه وقوع سانحه است.

این کاربر تین‌نیوز، تاکید کرد: این بدان معنی است که ارزشمندترین ثروت سازمانی( دیتا) تحلیل نشده و از آن برای برآورد و تحلیل ریسک سرویس‌های تکنیکال و فنی بهره‌برداری نشده است که در واقع تفاوت مدیریت Reactive با مدیریت Proactive در مدیریت ریسک، همینجاست.

او تاکید کرد: مدیریت Reactive منتظر وقوع سانحه می‌ماند و سپس به‌دنبال ریکاوری سوانح است و مدیریت Proactive این سؤال را قبل از وقوع از بدنه خبره کارشناسی می‌پرسد که چرا باید در این لحظه، در این مکان، و در این وضعیت قرار گرفته باشند یعنی در معرض بحران و ریسک ناشی از سانحه!

وی گفت: مشکل ما امروز از تعریف سیستم ایمنی است تا ...تخمین ریسک و در این بین در شناسایی خطرات، در تجزیه و تحلیل سناریوهای ریسک، در تخمین فرکانس تکرار ریسک و در تحلیل و تجزیه و مدلسازی آن هم مشکل وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد خوشنودی 1 0

    با سلام
    لطفا نظرات بنده را بدون نام و مشخصات چا÷ نفرمایید
    متشکرم

  • احمد خوشنودی 3 0

    با سلام و با تشکر از توجه سایت محترم تین نیوز به مبحث ایمنی، لطفا نظرات بنده را،بدون نام و مشخصات ( یا تحت عنوان کاربر سایت) چاپ نفرمایید!
    متشکرم