| کد خبر: 185471 |

◄ اجبارى شدن استفاده از سوخت کم سولفور براى کشتى‌ها از ٨ ماه آینده

معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردى آخرین وضعیت تأمین سوخت کم سولفور براى کشتی‌ها را تشریح و اعلام کرد: استفاده از این سوخت در دنیا تا ٨ ماه آینده اجبارى می‌شود.

تین نیوز

معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردى آخرین وضعیت تأمین سوخت کم سولفور براى کشتی‌ها را تشریح و اعلام کرد: استفاده از این سوخت در دنیا تا ٨ ماه آینده اجبارى می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، همه کشتی‌های دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند که از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند؛ مسئله‌ای که می‌توان از آن به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه دریایی ایران تا آغاز سال میلادی ۲۰۲۰ نام برد.

چند سالی است که سازمان جهانی دریانوردی به دنبال آن است که سولفور سوخت سنگین که در حال حاضر ۳.۵ درصد است، کاهش یابد و به نیم درصد برسد؛ موضوعی که به‌منظور کاهش آلودگی ایجاد شده توسط ناوگان دریایی جهان در نظر گرفته شده است و بر اساس تصمیم اتخاذ شده تمامی کشتی‌های دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند.

در حال حاضر بخشی از پالایشگاه‌های اروپایی توانایی تولید این سوخت را دارند و طی دو سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی نیز از وزارت نفت درخواست کرده است که حداقل نیاز کشتی‌های ایرانی که شامل شناورهای اقیانوس‌پیما و شامل ۲۰۰ فروند می‌شود را به مقدار ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون تن تأمین کند.

هادى حق‌شناس در مورد آخرین وضعیت تأمین سوخت کم سولفور، اظهار کرد: این مسئله یکى از دغدغه‌های اصلى سازمان بنادر و دریانوردى است که از حدود ١٠ سال قبل به وزارت نفت و دستگاه‌های مسئول اعلام و ابلاغ شده است و از سال ٢٠٢٠ لازم الاجراست.

وى ادامه داد: همه می‌دانند که استفاده کشتی‌ها از سوخت کم سولفور از ٨ ماه آینده اجبارى می‌شود و در این رابطه چند راهکار وجود دارد که هرکدام نسبت به دیگرى هزینه‌بر است و به‌صرفه‌ترین اقدام این است که کم‌هزینه‌ترین روش استفاده شود.

معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردى با اشاره به اینکه یکى از راهکارها واردات سوخت کم سولفور است، گفت: در سال‌های گذشته نیز بعضاً شاهد واردات برخى فراورده‌های نفتى بودیم که در این مورد نیز می‌توان تصمیم مشابهى اتخاذ کرد.

حق‌شناس ادامه داد: راهکار دوم این است که از نفت گاز به‌جای مازوت استفاده کرد که این مورد با صرف هزینه بیشترى همراه است.

وى خاطرنشان کرد: سومین راهکار نصب اسکرابر روى کشتی‌ها است که سوخت موجود را به سوخت کم سولفور تبدیل می‌کند که این راهکار نیز هزینه‌بر است.

معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردى با بیان اینکه جلساتى با مرکز مطالعات نهاد ریاست جمهورى برگزار و نتایج آن به وزارت نفت و شرکت‌های کشتیرانى منعکس شده است، اظهار کرد: این مسئله پیچیده نیست و راهکارهاى خاص خود را دارد، بنابراین باید کم‌هزینه‌ترین راه انتخاب شود.

به گفته حق‌شناس کشتی‌های ایرانى در خارج از مرزهاى آبى کشور می‌توانند سوخت کم سولفور خود را تأمین کنند و از طریق واردات سوخت کم سولفور توسط شرکت‌های مربوطه می‌توان سوخت موردنیاز کشتی‌های خارجى را در مرزهاى ایران تأمین کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.